B

Blixtra

Vid vilken ålder/vikt kan man sätta bebisen i en hoppgunga?
 
Sv: hoppgunga

Vet inte vad som är "rekomenderat av de lärda" men, jag har hört att vid 4-5 månader kan barnet vara korta stunder i gungan om barnet är stadig i rygg/nacke/ben.

Vår son satt första gången i hoppgungan när han var 5 månader.
 
Sv: hoppgunga

Var och tittade på hoppgungor till sonen som nu är 6,5 mån, men jag gillade inte anordningen man ska hänga upp dem i. Man ska klämma fast dem runt en dörrkarm. Är rädd att mina dörrkarmar inte håller för det. Vi tittade även på gåstolar och funderar på en sådan istället. Vi har ganska öppet så han kan köra runt en hel del. Är däremot lite tveksam då de kan få upp en hisklig fart med dem. Är ju lite rädd att han ska skada sig när han kör emot något eller ev skada någon stackars hund som inte hinner undan.
 
Sv: hoppgunga

Men hoppgunga gäller väl som med allt annat - under övervakning. Vet man riskerna så vet man hur nära man måste sitta :) Många tycker ju att det är väldigt roligt att få hoppa lite!
 
Sv: hoppgunga

Men hoppgunga gäller väl som med allt annat - under övervakning. Vet man riskerna så vet man hur nära man måste sitta :) Många tycker ju att det är väldigt roligt att få hoppa lite!

Jag kommer iåg min lillebror, han var som tokig i isn hoppgunga! Skrattade så han kiknade och så svår att få ur den :bump:. Testerna är rätt hårda, bra mycket högre viktbelastning än en bebis, så som du säger med sunt förnuft och övervakning, så ska det nog gå bra *peppar peppar*.
 
Sv: hoppgunga

Men hoppgunga gäller väl som med allt annat - under övervakning. Vet man riskerna så vet man hur nära man måste sitta :) Många tycker ju att det är väldigt roligt att få hoppa lite!

Det kvittar ju hur mycket jag övervakar, släpper dörrkarmen eller "saxen" som håller fast gungan så kan det gå fort och då får bebis hela metalldelen på gungan över sig. Hade det varit bättre fästanordningar (typ man kunde skruva fast i taket eller dörrkarm) på gungan hade jag nog köpt en.
 
Sv: hoppgunga

När jag var liten hade jag & brorsan en vanlig & en hoppgunga i köket & dessa satt fast ordentligt i taket, kanske ngt min pappa hade fixat själv men det borde ju oxå gå.
 
Sv: hoppgunga

En sådan hade min systerson också när han var bebis. Han är född -84 så det är ju ett tag sedan.
 
Sv: hoppgunga

I den butiken som jag var i hade de bara den typen som man klämmer fast i dörrkarmen, har tyvärr inte hittat hoppgungor i fler butiker.
 
Sv: hoppgunga

Fast den andra typen finns också fortfarande :)
Såg båda varianterna när jag stod och tittade på en större barnaffär.
 
Sv: hoppgunga

Ok. Jag var i en större kedjas butik och de hade bara modellen med sax. Får kolla vidare.
 
Sv: hoppgunga

William har använt sin hoppgunga korta stunder sen han var 3 mån. Då tyckte jag han var tillräkligt stadig i nacken. Har en sån med sax som man sätter i dörrkarmen. Jag tycker vi har rätt så rejäla dörrkarmar så jag har aldrig varit orolig för att den ska lossna.
 
Sv: hoppgunga

Jag tog bort "saxen" på våran hoppgunga och band repet tunt ena trappsteget på trappan. Känndes mycket säkrare.
 
Sv: hoppgunga

Vi provade hoppgunga två gånger. Första gången var det bara gråt så barnet satt där inte mer än en halv minut. Andra gången trillade den ner. Pappa satt framför och som tur var så var det han som fick den i huvudet och inte barnet. Papps fick sys med 3 stygn så jag vill inte tänka på vad som hänt om lillen fått den i huvudet.
Hoppgungan lämnades snabbt tillbaka till grannarna som lånat oss den och en hoppgunga kommer aldrig in i mitt hem igen. Det var en sådan som man klämmer fast i dörrkarmen och vi hade båda kontollerat mer än en gång att den satt ordentligt.
Så jag vill i alla fall varna för den modellen som man klämmer fast i dörrkarmen.
Annars skulle jag nog inte sätta ett barn som inte kan sitta stadigt själv i en hoppgunga. Känns som att det inte kan vara så bra för rygg och annat.
 
Sv: hoppgunga

KL

Vi hade modellen som man fäste med skruv och inte gaffel. Vi bodde i en gedigen gammal lägenhet med breda dörrposter så en modern sax hade nog ej funkat. Var inte så orolig för att den skulle lossna och kände ofta på skruven som satt som berget.

Minns inte hur gammal vår son var men han älskade hoppgungan och var tidigt stadig så han var nog relativt ung, minns att jag kollade rekommendationerna och han var nog i nedre kanten.
 
Sv: hoppgunga

Båda döttrarna älskade att hoppa i hoppgunga! De fick börja när de var 5 månader. Rekommendationen då var bestämt 6 månader, men tjejerna var starka och stadiga båda två.

Vi fäste gungan i en enormt överdimensionerad krok i en takbjälke. Tror inte att det vore möjligt att den skulle lossna. Dessutom var vi där och provdrog jämt och ständigt. :angel:

Däremot skulle jag nog inte våga lita på "kläm-varianten".

I övrigt kan hoppgunga rekommenderas! :) Döttrarna gick tidigt, men om det har ett samband med hoppträningen låter jag vara osagt ...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 927
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 654
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 089
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp