Hoppar som en katt

E

Emmsson

Hej! Jag har en häst som hoppar som en katt, dvs att han hinner knappt lyffta frambenen innan han lyffter bak... Så istället för att hoppa som en båge över hindret så hoppar han nästan rätt upp på nått konstigt vis. Har ni några tips så man kan göra för att sitta någosånär bra i språnget? Vore jätte tacksam för svar! :bump: :bow:
Hoppas ni förstår hur jag menar...

Sv: Hoppar som en katt

Gör hästen alltid så?

Lite svårt att förstå hur du menar, du har ingen bild?

styrketräna styrketräna och åter styrketräna!

Klättra, hoppa stutts...Nu är ju snön borta men att galopp-jobba i några dm snö ger riktigt bra resultat.

tjaaa emma!

Du ska la börja träna för nån nu? :D

Tuvär har jag ingen bild... Han gör så även fast man höjer då gör han det nästan ännu tydligare, men han har alltid jätte god marginal...:/ Man kan nästan säga att han näst intill lyffter alla hovar samtidigt i stället för att skjuta ifrån med bakbenen... han blev inhoppad förra året o nu har vi satt igång lite efter vintern o nu har han börjat hoppa så här... kan han börja hoppa "normalt" igen om man hoppar lite oftare och tränar hoppning lite mer?

jupp var iväg o tränade för några veckor sen...men hon kanske ska komma till oss i stället :)

Jag får en uppfattning om att det är helikopterhopp :P ?

Det bruker bero på att ryttaren inte ger ordentlig eftergift. Alt. sitter och plockar och plockar ända in i hindret.

Eller att man inte har ordentlig galopp mot hindret. Mer tempo och bjudning kanske? Och hjälpa honom mer med taxeringen, så att han säkert hamnar rätt?

Alla de problemen brukar komma som ett brev på posten om man plockar ända in i hindret.

Men utan vare sig bild eller film så vet vi ju inte.

oj, konstigt... Hitta en bra tränare som kan hjälpa dig med problemet.

plockar gör jag inte... ställer honom rakt mot hindret håller om o taxerar med skänklarna. JAg vet att vi inte har film eller så men vi är i jakt efter en videokamra, lägger in om jag får tag i en.

Nu har jag näst intill noll kunskap om hoppning, men det låter som min häst det du berättar om, jag vet inte om det är exakt samma men vi som ridit och tittat använder också begreppet katthopp! Det är en kbltravare så i början har han travhoppat och då kommit väldigt nära, sen tar han i för kung och fosterland och hoppar minst en halvmeter över. Han fick bättre språng och mer höjdanpassade när han får ha en travbom framför eller om han kommer i galopp och man måste vara noga att inte bromsa för mycket trots att han blir het. Vet inte om det här var någon hjälp för dig dock...

Aa, ne ont i ryggen har han inte.. det kollade jag ...

Precis... Jag har ett varmblod... Men det är precis så han gör.. haha skönt att man inte är helt ensam i världen om detta...^^ Aa.. ska prova med travbom o se om det blir bättre :) Tack så jätte mkt för tipset...:) :bump:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka