Hoppar på folk

S

Sweet

Vi har egentligen bara ett "problem" med vår nu 8 månaders Golden Retriever och jag skulle vilja ha tips på hur man som bäst får hunden att sluta hoppa upp på folk med framtassarna när den hälsar?? :confused:

Hon älskar allt och alla och blir väldigt glad och uppspelt när någon vill hälsa på henne och det är ju inte så kul om hon skulle välta omkull någon stackare en dag...

Hon hoppar inte på husse och matte, det vet hon att hon inte får.

Så hit med tips i massor på hur jag löser hopp-problemet! :bow: :bow:

Sv: Hoppar på folk

Ta hjälp av flera olika och lär in hälsa fint, tex sittande. Alltså hon ska sätta sig ner innan hon får hälsa och innan den ni träffar får hälsa. Ett sätt som är lite brutalare är att helt enkelt ställa sig på kopplet i lagom sittlängd, hon kommer då inte upp att sätta tassarna på den ni möter. Det ger visserligen inte inlärning men kan vara bra tills man har fått annat att fungera. Som sagt vill ju inte alla ha ett par kladdiga hundtassar på kläderna...

haha, ja det skulle jag också vilja lära mina hundar (läs labben)... såna übersociala jyckar vill ju sååå gärna fjäska (och visa "här är jag") att de vill nå upp till ansiktet och det sitter ju rätt högt upp på oss tvånbeningar. ett enkelt sätt att undvika hoppande är att helt enkelt böja sig ner, men ett bättre, mer långsiktigt alternativ är att be alla ni känner att vända ryggen till och ignorera hunden när den hoppar men visa den uppmärksamhet när den har alla fyra tassarna på marken.

Jag skulle också be alla jag känner vända ryggen till hunden när den hoppar och visa uppmärksamhet när den står på alla fyra.. Det är effektivt, då hundarna ganska fort förstår att de inte ska hoppa..

Carran82 skrev:
Jag skulle också be alla jag känner vända ryggen till hunden när den hoppar och visa uppmärksamhet när den står på alla fyra.. Det är effektivt, då hundarna ganska fort förstår att de inte ska hoppa..

Som det står ovan, så gäller det att vända ryggen till och ignorera den när den hoppar. Sedan kan man för att förstärka, när hunden gör rätt, kasta godis bakom hunden. Då kommer förväntan hos hunden bort och ner från den person man hälsar på.

Tack för alla tips!

Att huka sig ner till hundens nivå funkar inte då klättrar hon upp i knät istället! :D

Ska testa med vända ryggen metoden, tror att det kan funka.

Man kan ju också helt enkelt testa att säga nej till hunden precis när de nska börja hoppa. De dör inte av att bli lite tillsagda ibland.

"Nej" funkar inte när hon blir för uppspelt, då blir hon döv nämligen...

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 012
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar