hoppar med vad på benen?

M

-moa-

Som rubriken lyder så undrar jag vad ni andra gillar att ha på hästens ben när ni hoppar?

Träning vs. tävling? Gärna bilder.

(vet inte om den här kanske borde ligga under utrustning men kändes mer hemma här.)

Sv: hoppar med vad på benen?

Vid hoppning både träning och tävling har hon Eskadron Pro Safe fram och bak eller Veredus Olympic fram och bak.
Ska även inhandlas Prestige T-tech fram och bak.

De är verkligen jättefina! Vill också ha dem.

Jag har helt vanliga senskydd och kotskydd på mina hästar. Lamicell/catago på träning och BR på tävling. Inte så spännande kanske..

Hittade en pic.
13207358.jpg

Senast ändrad:

Senskydd fram och låga strykkappor bak. Vid tävling är det Eskadron FlexiSoft som gäller.

Hemma kör jag antingen på Equi Guard eller BR.

PÅ träning hemma har dom senskydd och kotskydd från Hansbo (tror jag) köpta på REA :angel:
På bortaträningar/tävlingar är det Veredus Carbon Gel som gäller.

Kör på med ett par gamla, slitna Veredus Pro Light jämt. De va de enda vi hade som passade nya hästen. När vi vet hur länge och om han ska stanna får han ett par nya, vad får vi se... ;)

Vid hoppning både träning och tävling har hon Eskadron Pro Safe fram och bak eller Veredus Olympic fram och bak.

Du som har både Veredus skydd och Pro safen. Vilka är bäst?? Storleksmässigt hur är Pro Safen jämfört med Veredus??

Jag har Veredus carbon fram på de flesta hästarna.
Veredus young jump bak på unghästarna.
Veredus teknikskydd på vissa (men endast ett fåtal tävlingar), annars andra kotskydd.
Lindor bak på skimmelstoet.

Har Catago senskydd fram och, strykkappor bak. Eftersom jag inte tävlar så mkt än så äre inga inhandlade för tävling än så länge (:
Just det ! Har oftast boots fram också. Speciellt om hästen är broddad.

Ska hoppa in unghästen i vår, då kommer jag nog ha mina Veredus Olympic.
23742834.jpg

Till andra hästen har jag senskydd fram + strykkappor bak, olika märken. Ibland boots. Och nån enstaka gång har det oxå hänt att jag hoppat med lindor under senskydden, när jag hoppat lite högre.
21003041.jpg

Du som har både Veredus skydd och Pro safen. Vilka är bäst?? Storleksmässigt hur är Pro Safen jämfört med Veredus??

Jag är väldigt nöjd med båda skydden. Snygga och bra passform, sitter på plats hela paset.
Dock upplever jag Pro Safen rätt stora, hade dom till min valack först och dom passade perfekt men nu fick stoet ta över dom och dom är lite stora på henne.
Dock kunde inte valacken ha veredusskydden, dom var alldeles för små för honom.

När jag hoppar har jag lite olika, antingen;
(i fram)
Träning:
Eskadron senskydd med fårskinn
25603755.jpg

lindat:
25708262.jpg

Ibland har jag även Eskadron boots med fårskinnskant i fram;
21705802.jpg

På tävling;
Eskadron med fårskinn;
(dålig bild, jag vet. Från film)
25273474.jpg

Veredus Olympic
OBS Foto: Maja Wrangstadh
25603756.jpg

I bak har jag antingen lindat eller Eskadrons låga kotskydd

beror på häst vad den behöver. samma skydd både på hoppträning och tävling.

strykkappor eller senskydd fram i skinn med neopren insida, handgjorda av sadelmakare. bak låga eller höga strykkappor i skinn, samma tillverkare. boots på vissa om behovet finns. aldrig lindat pga. skaderisken.

Jag är väldigt nöjd med båda skydden. Snygga och bra passform, sitter på plats hela paset.
Dock upplever jag Pro Safen rätt stora, hade dom till min valack först och dom passade perfekt men nu fick stoet ta över dom och dom är lite stora på henne.
Dock kunde inte valacken ha veredusskydden, dom var alldeles för små för honom.

Okej, då låter det som att det blir ett par Pro Safe. Perfekt att dom är lite större då Veredusskydden sitter aningens trångt på den hästen.
Tack för svaret!!

Inte för att låta dum, men som lite mer dressyrmännsika så känns det alltid som att låga kotskydd är så "lite" att ha bak ju, men vad är anledningen till att så många just hopryttare verkar föredra det? Och skyddar dom ens så bra?

Sitter och klurar vad jag ska ha på min som är lite mer..hoppglad än den förra.

På banan: Endast boots runt om.
20786543.jpg

På terräng: Boots runt om och lindor eller senskydd. Dock mest lindor!
20788521.jpg

Är det bara bomarbete/gymnastikhoppning har jag lindat fram och låga kotskydd bak.

Hoppar jag så använder jag Veredus Pro-light runtom hemma, på tävling/ träning på bortaplan så har jag Veredus Carbon Gel.

Mina ponnyer hade nästan alltid lindat bak, annars tog dem i så att det inte fanns någon energi kvar efter halva träningen.

Hemma/träning - "vanliga" eskadron
Tävling - eskadron flexi soft

Hästen slår ju oftast inte i mer än själva kotan (knölarna som står ut skrapar i varann) eller hur jag ska förklara :idea:

Det kan jag se på mina skydd att dom är repade i mitten på skydden. Alltså behöver han inte ha högre. :)

Tävling blir det läderskydd från Schockemöhle fram, bak endast vid lite högre klasser då det är teknikskydd, annars läderskydd från Globus eller lindor bak. Vid lera åker vanliga eskadronskydd på.

Vid träning lindor eller eskadronskydd.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 308
Senast: Murray
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka