Hoppar av i sista sekund.

Sv: Hoppar av i sista sekund.

Jag har inga riktiga "bevis" men något jag verkligen undrar över är hur 17 dom kan ha tävlat henne lokalt när dom inte har mätintyg på henne?

Sedan har jag sett på en hemsida att dom faktiskt blivit placerade i KM på 80 cm...

man får inte starta lokalt utan mätintyg... Så det är nog bluff... Bra att du fått tag i bra tränare!! :banana:

Man får inte ens starta ungklass utan, eller? :crazy:

Vi får bara hoppas på att allt löser sig också. :angel:

Som jag misstänkte.. Då är de nog bara som dom har sagt.... :(
MEN, jag har ju sett att dom blivit placerade på KM iaf.. :smirk:

Jag tycker det låter som att du lägger hästen för nära hindret, försök att se vart avsprångspunkten ska vara i tid!
Att dra ut markbommen kan vara ett sätt att träna på det.

Så kan de också vara. Har också funderat på det. Men vadå, då har 2 av mina kompisar gjort samma fel isf? :confused:

Till att börja med, har du gjort en ordentlig veterinärbesiktning, kollat så att inte hästen har ont någon stans? Min förra häst hade kotledsinflammation i båda fram, betedde sig då väldigt konstigt i hoppningen, rusade och hoppade stillstående, brakade in i hindret osv.. Men det läskiga var ju att man inte märkte att hon hade ont på något annat sätt, eftersom det var i båda fram och lika mycket i båda! Så det kan ju vara något att fundera över.. :crazy:

Sandra S skrev:
Till att börja med, har du gjort en ordentlig veterinärbesiktning, kollat så att inte hästen har ont någon stans? Min förra häst hade kotledsinflammation i båda fram, betedde sig då väldigt konstigt i hoppningen, rusade och hoppade stillstående, brakade in i hindret osv.. Men det läskiga var ju att man inte märkte att hon hade ont på något annat sätt, eftersom det var i båda fram och lika mycket i båda! Så det kan ju vara något att fundera över.. :crazy:

Ja detta brukar stämma med symptomen på både kotled och hovled. Det har du helt rätt i.

Ja, vi veterinärbes. henne utan någon anmärkning..
:crazy: Hoppas att hon bara är oruttinerad, nu skrämmer ni båda mig :cry:

Nädå bli inte det, prova med att lägga ut marklinjen på hindret så kommer du att märka skillnad

Känns som om jag redan testat det ett x antal gånger. Men som sagt, tränaren ska ev kolla över om hon kunde i helgen så får väl vänta tills dess och bara hoppas...

Visst är det bättre att hästen kommer närmre hindret än för långt ifrån, men inte så att den hoppar stillastående.
Men det är så svårt att säga hur du ska göra, utan att ha sett dig!
Det är bra att du rider för en duktigt (hoppas jag) tränare!

Jag tror att det är väldigt viktigt att ha en fräsch galopp, kommer du tom så lär hästen aldrig vilja gå av stort.

Jag skulle nog mest löshoppa mkt om jag vore som du.
På Rätt! avstånd med ett litet hjälphinder framför.
Det kasnke inte löser sig de första gångerna, utan löshoppa ett tag.
Det skulle ju kunna vara Dig allting beror på (inget elakt menat)
På 4 månader kan det hända mkt med en häst.
Då menar jag inte satt du på nått sätt rider dåligt, men att du omedvetet kanske lägger hästen på fel avståndspunkt, är kvar en halv sekund för mkt i tygeln osv.
Men löshoppa mycket (inte ås mkt så hästen tröttnar självklart ) och helst oftare än du hoppar själv.
Till en början iallafall - och se om det hjälper.

Annars kan du träna på att rida på låga hinder utan att bry dej om avståndet, utan tyglar osv. Mkt bra träning för både dej och hästen!
Vad jag tyder av dina inlägg så är du inte sådär jätterutinerad ( :confused: ) så en bra! tränare är ju verkligen att rekomendera...

Sen skulle jag nog kolla sadeln lite extra..
Hästen kan ju ha musklat om sej..?!
Be någon sån som verkligen kan det där med sadelpassning att kolla, sånna saker kan va knepiga och många som anser sig veta hur sadeln ska sitta brukar ofta ha fel.

Så måste jag säga att det går att rida LB även om hästen hoppar stillastående.. ;)
Min fjording hoppade alltid stillastående utan sådär överdrivet mkt fart (dock med väldigt bra teknik) och vi pallrade oss igenom LB/LA(90/100).
Fast hon hade å andra sidan hoppat på samma sätt i hundra år när hon gick på ridskola.. :smirk:

Jaha okej så du menar jag gjort helt fel? Jag har en kompis som hoppar henne minst lika ofta som jag gör och hon tävlat medelsvår? Men jaja jag kan väl ha gjort det dårå.
Har aldrig sagt iheller att jag ÄR rutinerad och särskilt inte när de gäller hoppning då jag faktiskt inte är så jätte glad över att hoppa men tycker de är kul så länge hinderna är i "normal" höjd.

Har haft 2 olika sadelprovare i stallet som kollat till hennes sadel han sa inget förutom att jag skulle ha en padd som låg Bra under sadeln och de har jag.

Osäker_ skrev:
Jaha okej så du menar jag gjort helt fel? Jag har en kompis som hoppar henne minst lika ofta som jag gör och hon tävlat medelsvår? Men jaja jag kan väl ha gjort det dårå.
Har aldrig sagt iheller att jag ÄR rutinerad och särskilt inte när de gäller hoppning då jag faktiskt inte är så jätte glad över att hoppa men tycker de är kul så länge hinderna är i "normal" höjd.

Har haft 2 olika sadelprovare i stallet som kollat till hennes sadel han sa inget förutom att jag skulle ha en padd som låg Bra under sadeln och de har jag.

Jag menar inte att du har gjort fel. Men det skulle kunna vara så.
Jag har ju aldrig sett varken dej eller din häst så jag kan ju inte direkt säga vad som är problemet...
Det finns ju tusen olika saker som kan va fel..
Och bara för att man tävlar medelsvår betyder det inte att man inte har några brister...

Vet du varför du använder padd..?
Har hästen väldigt hög manke eller vad..?
Man ska inte behöva använda padd om sadeln ligger bra, om det inte är nått "fel" på hästens rygg..
Och en bra sadelprovare ska absolut inte rekomendera paddar - de ska rekomendera sadlar. (som sagt - om det inte är nått "fel" på ryggen.)

Vad var det för sadelutprovare? Padd ska inte behövas om sadeln verkligen passar.

Vad är det för ponny?

Madick skrev:
Vad var det för sadelutprovare? Padd ska inte behövas om sadeln verkligen passar.

Vad är det för ponny?

Håller me! :mad: :smirk:

Vi tränade för tränaren igår. Hon tyckte att det verkade som att hon bara inte "orkade" hoppa. Vi tränade med markbom och på att komma i galopp, hon hoppade första gången sedan stannade hon och jag trillade såklart av så vet vi inte om hon blev "rädd" för hon fortsatte att stanna några gånger så sänkte vi lite så gick de bra igen. Sen slutade vi efter att hon hoppat av fint och utan markbom en gång.
Tränaren testade henne också lite och sa att hon antagligen bara behöver jätte mycke hjälp att träna på att hoppa av i "tid".

Men sedan fattar jag inte varför hon hoppar av fint i traven och stillastående i galopp? :confused:

Ja, varför jag använder padden kan jag nog faktiskt inte svara på. Förutom att han sa något om att hennes manke var lite "hög".
Jag själv vet inte vem dom sadelkillarna var. Aldrig hört talas om den ena så han funderar jag ens på om han var "riktig". Men den andra är väl lite "känd" för att ta lite försmå sadlar på hästarna.
Det var inte jag som egentligen bad honom komma ut men eftersom han ändå var där så kollade han.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 211
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVII