Hoppar av i sista sekund.

Sv: Hoppar av i sista sekund.

Hon är korsning mellan connemara och fjording. :smirk:

Om jag vorde du skulel jag först kolla upp hästen, så att den verkligen är fräsh. Som någon annan sa är det rätt vanligt att hästar med kot/hovledsinflamamtion gör sådär.
Sen skulle jag bara hoppa med tränare, aldrig själv, för att det alltid ska bli rätt.
En övnings om funkat bra på alla mina hästar är att man lägger ut bom på marken både före och efter hindret, som en studs fast bara en bom uppe. Då lär man sig känna och se var avsprångspunkten ska vara och kan också hjälpa hästen att komma dit på ett bättre sätt. har funkat både på hästar som lätt kryper nära och på hästar som kan idiotklippa av några språng för tidigt.

Förutsatt att hästen är fräsch så tror jag att problemet löser sig om du rider mkt för tränare, på en massa olika övningar och låter bli att stressa upp dig över problemet. Hästen lär sig nog ska du se, de brukar de göra. Största faran är att man gör problemet större själv med att tänka för mycket på det.

hon har inte ont då?
Har en häst i stallet som är stel i korset och haserna och har därför svårt att hoppa ordentligt o öppna upp bak, han drar bara upp benen och hoppar av nära.

Annars är hon nog bara orutinerad, ta hjälp av din tränare så får du säkert lite tips.

:smirk: Min tränare sa att jag ska vänta ett tag med att kolla upp henne. Allså typ att vi ska träna några gånger till och sedan isf kolla upp henne.
Hoppar bara när jag ska träna nu, och vi har tränat en gång till efter att jag trilalde av och då gick det jätte bra. Dock blev det ju några stillaståendehopp men inte alla iaf.
Som ni också sagt, hon är nog bara orutinerad. Iaf så får jag hoppas på det. :crazy:

Osäker_ skrev:
:smirk: Min tränare sa att jag ska vänta ett tag med att kolla upp henne. Allså typ att vi ska träna några gånger till och sedan isf kolla upp henne.
Hoppar bara när jag ska träna nu, och vi har tränat en gång till efter att jag trilalde av och då gick det jätte bra. Dock blev det ju några stillaståendehopp men inte alla iaf.
Som ni också sagt, hon är nog bara orutinerad. Iaf så får jag hoppas på det. :crazy:

Vet du vad, skulle jag vara du skulle jag kolla upp hästen ändå. Lyssna på hästen istället för på tränaren. Hästen kan ju faktiskt ha ont och fortsätter du hoppa så kanske du förvärra "skadan" ännu mer.

om en tränare säger så så ska man byta tränare.
eller åtminstonde göra som et_flikkan skrev; lyssna på hästen!!!!

För några år sen när jag inte kunde sådär supermkt, så väntade jag för länge med att kolla upp min häst.
Hon hade knäledsinflamation (inget märktes, utom att hon stannade på hinder några gånger de sista gångerna jag hoppade..)
Och eftersom jag inte kollade upp det i tid & slutade rida på henne så vägrade hon ut sig i sista tävlingen jag tävlade med henne.
Sen gick det inte att få henne mer än till tredje hindret på nån tävling på över ett år - för hon trodde att det skulle göra ont.

Bättre att kolla en gång för mkt än en gång för lite!

Senast ändrad:

Okej. :confused: Jaja, tur i oturen att vår veterinär ska komma ut till stallet iövermorgon för att bes. en häst. Då ber jag honom kolla min häst också.
Ni skrämmer mig.:crazy:

Inte ska du väl bli rädd! Det är väl jättebra att kolla igenom hästen, är det något fel så får du ju veta det och är det inte det så är det ju jätteskönt att veta det också.

Hur gick det idag?

Jovisst att det är bra men de kommer fram lite rädsla om de skulle visa sig att inte allt stod rätt till. Om du förstår vad jag menar :smirk:
Han kommer inte förrens imorgon. :)

Svarar idag om hur det gick.
De gick jätte bra. Han sa att min häst var pigg och glad och fullt frisk. :banana:

vad härligt! Då är det ju bara köra på, förhoppningsvis så är det bara orutin och då lossnar det nog snart!

Jag fick också veta att min häst var fullt frisk och kry idag, visserligen var det mest en "rutinkoll" men det är ju alltid skönt att veta!

Vad härligt. De är så skönt att få veta att dom är fullt friska :)

Jo vi får sätta igång med ordentlig träning på inte så höga hinder utan mer "normlt" och träna med markbom osv. Och såklart få hjälp av tränaren :d

Ett tips är att börja i grunden. Travhoppa henne lite. Känn hur hon känns då, sedan kan du lägga en travbom innan hindret så att hon förstår att hon inte ska hoppa av där, som hon gör i galoppen. Efter det kan du försöka med galoppbom innan och hoppa i galopp. Hoppas det blir bättre!

Tack för tipset. Jag kan ju säga som såhär, hon är jättebra på det om man kommer i trav mot hindret då hoppar hon av jättefint och de känns rätt bra.
Kommer man i galopp är de precis som om att hon måste lixom "rätta" till sig om man säger så. Jag vet inte varför men vi ska träna på det :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 211
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar