hoppar av för tidigt!

A

Anja586

vad ska man göra för övningar med en häst som hoppar av alldels för tidigt? jag har jätte dåligt öga, och hästen med!! vi löshoppade i helgen och hon hoppade ett 1,20 hinder och hoppade av nästan 2 meter innan och landade 2 meter efter! vad kan man göra för övningar för att träna detta? och varför gör hon så här? jag vet ju att man ska "sitta kvar" och korta galoppen och ha kvar den stark och hålla kvar och invänta lite, men jag är sååå dålig på det!! jag har inte den där känslan! och så har jag inte hoppat på 3 år heller och så är jag ju lite rädd, vad kan jag göra?

och den frågan jag mest vill ha svar på, VARFÖR gör hon så?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hoppar av för tidigt!

Hon orkar kanske inte korta sig så mycket?
Känslan är litegrann färskvara, om du inte har hoppat på länge kan den ha hunnit bli lite ringrostig, det blir nog bättre när du kommer igång ordentligt!

Gör hon likadant när hon har ryttare på ryggen då?
När en häst löshoppas så är det enklare och oftast roligare för den att hoppa, då tar den oftast i lite mer och hoppar förtidigt ibland! Pröva med hjälpbommar kanske?!

Vi löshoppade en av våra halvblod för nått år sen, när hon var ny... Ehm... Kombination med två galoppsprång emellan, det vart stuts för henne! :rofl: .

Hoppade hästen 11 m plus hinder på studs? :crazy:

för de flesta hästar är det jobbigare att ta ett kort galoppsprång och trycka ifrån ordentligt med bakbenen, därför tar de hellre ett längre språng (jämför med i dressyren, när hästen inte orkar sätta under sig rinner den iväg)

du kan träna på att hoppa studs eller serier med galoppbommar mellan hindrena osv för att "tvinga" hästen att hoppa av nära och på så vis ta i mer.

för din egen känslas skull ska du träna massor på att bestämma var hästen ska hoppa av genom att göra som du själv säger, kort stark galopp och gärna röra lite på handen om hästen vill dra iväg och hoppa stort - men gör detta på LÅGA hinder! (kanske tom bommar på marken till att börja med) för då gör det inget om ni kommer fel ibland i början

Hon hoppade extremt nära på första hindret, ett jättesprång och skulle bara få plats med typ 1 galoppsprång, men hon valde att hoppa därifrån, var nästan så att hon krascha rakt in i sista hindret, men hon klara det. Men vi fick sätta massa hjälpbommar så hon skärpte sig sen! ;)

med hjälpbom - menar ni då en bom som man lägger precis där vart hon ska hoppa av? asså om hindret är 1,10, lägger man det 1,10 m därifrån?

ja, hon gör så även med ryttare på.

Gör en serie och lägg galoppbommar mellan hinderna. 3m mellan varje och 3,5 innan hindret.
Då måste du rida på det antalet galoppsprång och du kommer inte fel. Det är bra för dig också då du kan känna hur det ska vara när det blir rätt :)

lägg flera trav eller galopbommar före hindret (ca 3-5). gärna något upphöjda. på lägre höjden går det bra att lägga bommar efter hindret också. Då måste hästen tänka och hålla reda på benen och hon kommer inte kunna hoppa av lika stort :)

Jag har ett snart 18 årigt sto som är jätte duktig på att hoppa, har bland annat gått 135 med ryttare men hon hoppar också av tidigt, inte kul att dyka in i hinderna :crazy:

Jag brukar lägga upp bommar på en volt, som klockan 12 & 6 och galoppera över dem och då ska man komma exakt rätt men med olika antal galoppsrång emellan, det är bra för "ögat" och bra när man tränar att korta & länga...

Sen försök känna rytmen, då blir det mycket lättare att se avståndet.. iaf för mig:smirk:

antaagligen orkar hon inte korta upp galoppen,
testa att lägga ut förbommar. mitt tips (:
Lycka till !!

Med min häst gjorde jag så att jag hoppade banor på mkt låg höjd, med kort galopp och försökte hela tiden tänka "ett galoppsprång till". Kom vi fel tvingade jag henne på så sätt att ta ett kort språng och hoppa av nära istället för tvärtom. Det fungerade bra och idag har vi inga problem med det längre. Jag använde mej också av hjälpbommar/stuts. Det brukade gå bra för det mesta men det hände att hon tog galoppbommen innan hindret också, och då blev det stort... Priset tog ändå min kompis häst som hoppade de två stutshindrerna i ett enda språng:D

Mitt tips är ett gå tillbaka till steg 1. Travhoppa några små hinder. Börja sedan i galopp (låga hinder då med) och ha en markbom drygt 3 m framför hindret så hon får hjälp med vart hon ska stampa av. sedan kan man höja hindret och tids nog ta bort bommen så borde det bli något bättre iaf :)

Kom på en övning som JW använder sig av för att hitta rätt avsprångspunkt så man efter ett tag känner och ser själv vart ifrån hästen ska hoppa.
Kan ju vara ett steg sen efter hjälpbommarna eller så vidare...

Man lägger helt enkelt ett papper på sidan av där hästen ska hoppa av! ;) Så får du ha någon/några personer som står bredvid och kollar om hästen hoppar för långt ifrån, för nära hästen osv... Så är det bara att träna och träna! ;)

*Sorbe är trött idag och vet inte ens om detta inlägget passar här, men det får det göra nu! :p *

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård