Hoppande hund

S

Sheepsheep

Hoppande hund

Har en 6 månaders valp som är extremt hoppig av sig när det kommer folk. Hon har lyckats bygga upp en stor förväntan att hälsa på alla hon ser, och hon blir ju extremt stressad (och inte glad, som dom flesta tror när dom ser henne...). Jag har varit väldigt noga med att inte ge henne uppmärksamhet över huvudtaget när hon hoppat på mig när jag kommer hem t ex, och hon hoppade inte såhär mycket när hon var mindre. Men det har liksom blivit värre. Kan också tillägga att hon kissar ner sig när folk hälsar på henne av osäkerheten.

Hon har börjat hoppa mot folk som går förbi när vi är ute vilket är extremt drygt. Går vi förbi någon så ställer hon sig på bakbenen och hoppar.

När vi har gäster så blir det ju kaos. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt att INTE hälsa på henne när hon är såhär stressad, utan helt enkelt ignorera henne totalt. Men gång på gång när jag släpper henne så hälsar dom ändå med samma kommentar "Jamen visst ska du få hälsa du är ju så glaaad", vilket resulterar en enormt stressad valp som samtidigt skvätter kiss åt alla håll. :crazy: Blir så less eftersom det känns så omöjligt att träna bort det här. Kan bara träna på detta på valpkursen där folk har hundvett och hos min kompis, men känner inte att det räcker. Så nu har hon hälsningsförbud, hon får inte gå ut och hälsa alls när det kommer någon, för det har alltid slutat likadant liksom. Det är ju inte hennes fel, egentligen. Men både jag och pojkvännen blir extremt less på att tjata "men hälsa inte när hon är sådär!" på hjärndöda människor.

Några tips på hur jag ska bära mig åt? :confused:

Sv: Hoppande hund

Nu är jag ingen expert, men min hund var sådan när han var valp. (kissade dock inte på sig), men blev enormt stressad av att hälsa på kreti och pleti som tyckte att det var självklart att man ska hälsa på den söta valpen. Men folk som inte kan hundar begriper sig ju inte alla gånger riktigt på att hunden blir stressad av att bete sig såhär utan ser bara att den viftar på svansen och då måste den ju vara bara superglad... Det går att träna bort! Min hund fick inte hälsa alls, bara på oss i familjen, förrän detta beteende hade lagt sig såpass att han var regisserbar i sådana situationer. Jag tror att vi hade ett par månader under vilka det var hälsningspörbud.

Jag tyckte det funkade bra att säga åt folk att inte hälsa, en del fick man kanske säga till fler än en gång att han inte fick hälsa och att man var tacksam om de respekterade det.
Han hoppade/drog mot folk ute när han var liten, detta löstes enkelt med att han lärde sig gå fot.
När vi får gäster blir han fortfarande uppspelt, men har lärt sig att när det ringer på dörren så ska han ligga i rummet som angränsar till hallen, och får inte gå fram förrän han får tillåtelse. Ibland får hunden inte hälsa alls, utan ges frikommando när gästerna tex gått in till köket för fika, eller så lägger man hunden på sin viloplats. I början av den träningen var det enklast att en person såg till att hunden låg kvar, kanske gav den lite godis när den var duktig medan den anra personen tog emot gästerna. Detta har resulterat i en lugnare hund som inte förväntar sig att han ska få hälsa på allt som rör sig.

Nu blev det mycket text och lite rörigt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
844
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 946
Senast: Sel
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 424
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka