hoppande hund

tipsy

Trådstartare
en bekant till mig har en polarhundsblandning, som har är helt besatt av att hoppa på folk, speciellt på mig verkar det som eftersom jag inte brukar säga åt honom på skarpen som ägarna gör om han nån gång hoppar på dom. Det jag undrar är vad finns det för metoder för att få hunden att sluta hoppa? att vända sig om hjälper inte han verkar bara tycka att det är kul och hoppar ännu mer. nån som har nåt tips?

Sv: hoppande hund

Min första tanke blir: varför ingriper inte ägarna när han hoppar på någon annan?

Hade jag haft en hoppande hund hade den inte fått hälsa förrän den sitter å är lugn. Å så fort den börjat om att hoppa så skulle jag sätta ner hunden igen. M.a.o om man inte uppför sig får man inte vara med. :grin:

Sv: hoppande hund

Så försöker jag göra med vår hund också. Han är tio månader och blir sååå upphetsad när det kommer någon eller om han får hälsa på någon ute. Han ska sitta och vara lugn innan någon får klappa. Inte helt lätt att få alla människor att fatta det bara.. De är gärna där med handen ändå, men jag försöker.. Inget klappande om han inte har alla fyra fötter i marken, han ska ignoreras tills han sitter lugnt och fint. Funkar med oss själva nu, för det mesta, så jag hoppas det snart funkar med andra också.

Vi har tränat med godis från början, en godisbit i varje hand, sätt upp höger hand på bröstet, ditt eget, och andra handen bakom ryggen. När han sitter fint och tittar - eftersom man har en godis i handen mot bröstet, så ger man honom den andra godisen. :p Hängde du med? Det funkade super på vår matglada hund - allt går att lära sig med godis om man är galen i mat. :cool: Nu räcker det för dem som kommer att sätta upp ena handen mot bröstet, (samtidigt som de rätar på ryggen och inte böjer sig över hunden.)

Vi försöker nu få honom att backa bort lite, att folk ska komma in innan han hälsar. Pratar jag med någon ute får han oftast inte hälsa alls, han ska sitta lugnt vid min sida. Har han tur så får han någon klapp när han är lugn. Det funkar rätt bra.. Han behöver lära sig att han inte ska hälsa på ALLA han möter ute, vilket han kan tro ibland.. Lite jobbigt när man bor mitt i stan.. ;)

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
828
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 712
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka