hoppade med vinklat spö.

northang

Trådstartare
Hej jag har en fråga som jag bara måste få svar på.
En kompis dotter till mig var ute och tävlade på sin ponny och fick då en tillsägelse om att inte använda vinklat spö. Vad är vinklat spö? jag har gått och funderat på det hela veckan. :confused:

Spöet ska hållad vid ryttarens ben. Har man spöet i armhålan som man kan se vissa ha så har jag för mig att det räknas som vinklat. Man kan också hålla spöet uppochner, dvs att handtaget pekar neråt och snärten uppåt. Har man spöet vinklat så kan man fortare peta till hästen, man behöver inte ta ut spöet i luften först för spöet är redan där.

Har man spöet i armhålan som man kan se vissa ha så har jag för mig att det räknas som vinklat.

Nej det är inte viklat, vill du ha handen i konstig ställning så det petar rakt upp i armhålan så får du det.

OBS! vinklat spö är när man inte håller spöet "som vanligt" i handen utan håller det så att det blir mycket större kraft i slaget.Samma fattning som när du håller i tex en hammare.
Svårt att förklara hur man håller det...Måste nästan visas på bild. :p
Förresten är det avstängning fr o m i år som gäller för vinklat spö så hon hade verkligen tur... ;)

Förresten är det avstängning fr o m i år som gäller för vinklat spö så hon hade verkligen tur... ;)

Arligt?? Varfor ar det en sa serios fraga?? Avstangning ar ju valdigt starkt.
Fast jag tycker ju att det ar varre att rycka en hast i munnen nar den tex vagrar, an att vinkla spot uppat och rida pa hindret igen.

Varfor har man gjort sadana bestammelser?

ja det är sant-det var en domare som sa det på tävling.
tycker det är lite att ta i med avstängning... :smirk:

Ok, jag bara antog att det räknades som vinklat eftersom man även där får mkt större kraft i swunget. Lite konstigt tycker jag. Att man får rida med spöet så. :confused:

Jag förstår inte riktig varför man får större kraft???

Om jag vänder på spöet så spetsen pekar uppåt och slår neråt i en halvcirkel går det att slå riktigt kraftiga slag. Dessutom är det ju ett bra utgångsläge för att slå omväxlande på båda sidorna av hästen. Det är också enklast sättet att komma åt att prygla hästen på huvud och hals.

Om jag håller spöet normalt men lägger omkull handen med spöet utåt innan jag slår (i en kvartscirkel, framför eller bakom sadeln) blir det också en ordentlig smäll, men att börja med spöet upp mot armhålan verkat väldigt bakvänt om meningen är att lappa till ordentligt... Jag måste väl i alla fall utåt med spöändan för att kunna lappa till??? Möjligen att jag skulle kunna ta ut handen och daska till uppe på hästbaken, men inte med någon särskilt stor kraft.

Att hålla under handtaget så spöet är rättvänt men för mycket av spöet sticker upp räknas väl också som vinklat spö? Eftersom hästarna ser ett vinklat spö väldigt bra skulle man väl kunna kalla det för "väpnat hot" från ryttaren att rida så...

Gissa om jag känner mig lätt pervers när jag sitter här och funderar på hur man slår hårdast :angel:

Nej det får man ju inte med ett hoppspö, vilket jag inte tänkte på. Jag tänkte om man red med ett dressyrspö, men det var visst inte så, kom jag på. :D

du har ju själv förklarat varför du får större kraft med ett vinklat spö ;)

med ett vinklat spö har du en hel halvcirkel att "ta sats" på innan du träffar hästen, du hinner få ordentlig kraft i slaget.

med spöet som vanligt så har du bara en halvcirkel att få kraft ur innan du träffar hästen.

testa själv med de två olika fattningarna men välj något annat än hästen att slå på, du känner väldigt väl i vilken fattning du får mest kraft att slå med.

Blir man avstängd om man inte använder det? Eller räcker det med att man har spöet vinklat?

Att hålla under handtaget så spöet är rättvänt men för mycket av spöet sticker upp räknas väl också som vinklat spö?

Det undrade jag ocksa. Hur blir det da??
Det gar ju att ljuga bort en sadan grej annars infor domaren.
"Nar hasten stannade sa blev jag sa obalanserad att jag nastan tappade spot. Och nar jag kom pa hindret igen var jag sa koncentrerad pa andra sidan hindret att jag inte ens tankte pa spot." :confused: :confused:

Vart gar gransen for att rida med ett vinklat spo?? :crazy:
Ett barn med en liten hand kanske inte kan greppa riktig bra runt toppen pa handtaget, utan maste halla spot langre ner.

Jag tycker iofs att hela denna diskussionen ar lite lojlig. Att rida med "vapnat hot" ar val lite val stark asikt. Vad ar det da att rida med sporrar..."overgrepp"??

Ja ja funderade oxå på det.
alla kanske inte tänker på att dom nu rider med vinklat spö?
Hur kan man då bli avstängd.?

Fast iofs att hålla spöet "normalt" är ju inte så speciellt svårt :p
men iaf..

[citat
Jag tycker iofs att hela denna diskussionen ar lite lojlig. Att rida med "vapnat hot" ar val lite val stark asikt. Vad ar det da att rida med sporrar..."overgrepp"??

[/quote]

Jag tycker att många hästar reagerar väldigt starkt när de ser spöet över halsen, lika starkt som om man tex slår på stövelskaftet så det smäller. Jag tycker nog man kan jämföra det med när någon sätter en knytnäve under näsan på en eller viftar med en kniv! HOT alltså, inte handling, och i fallet med spö/kniv hot med vapen! :)

Jag har däremot inte träffat någon häst som reagerat på sporrar innan de används. Alltså inget hot! Övergrepp kan det väl bli med både spö och sporrar, men då är man en bra bit från normal användning.

Jag antar att om man ofta rider med vinklat spö utan att använda det så slutar hästen reagera, eller i alla fall att tad det som ett starkt hot. Jag har ju själv vant en häst som vid longering i princip for ut skinnet om man hade spö vid longering att bli petad både här och där vid tömkörning...

När jag tävlade hoppning var det i alla fall förbjudet att hålla mittpå, därför vore det intressant att få veta vad som nu står i TR!

Har inte läst på i TR vad som står om att hålla i spöt för långt ner, men jag har hört domare ge tillsägelse om det. är nog en bedömningssak. Eftersom hästen kan uppfatta spöt som vinklat om för mycket sticker upp är det ej tillåtet. Däremot kan man både rida med, och använda vinklat spö på internationell tävling,och faktiskt i de flesta länder utom Sverige...

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 171
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV