Hoppad på fel sätt???

M

Medea_1

:confused: Rider en häst där ridningen från ägaren varit väldigt sporadisk nu vill hon hoppa 140cm. Hästen har oxå haft boxvila i ca 1,5 mån pga lymfangit ush hatar värkligen 'häst folk'!!! har jag fel att antyda att hästen inte är i skick för den sortens hoppning??? Han är dessutom bara 6 år!!! tycker inte om det!!! Tycker synd om hästen!!! har jag fel???

Sv: Hoppad på fel sätt???

?? Inte för att jag är speciellt duktig på detta med hästträning, men jag kan tänka.
Tänk dig att En elithöjdhoppare vilat i 1,5 månader och inte tränat alls, tror du då att han/hon direkt springer iväg och hoppar 2 meter?? skulle inte tro det va?! Elitidrottaren tränar upp sin kropp innan han/hon börjar utföra övningar som kräver hela hans/hennes kapacitet

Sak samma om det gäller en häst, börja lugnt och träna upp hästen, hoppa låga hinder först öka höjden sedan när hästen fått tillbaka sin styrka. Förresten 1.40 är inte det typ närmare OS-höjder på hindren??

OS ligger iofs på 160, men 140 är väldigt högt det åxå särskilt med tanke på att hästen inte är tränad.

Medea_1 : tycker absolut inte att du har fel, vore bra om ägaren lyssnade på dig, men jag vet, det är väldigt svårt att få såna människor att lyssna.... men antagligen kommer det inte gå så bra för ägaren att hoppa på träning så förhoppningsvis kommer hon ganska snart inse att 140 kanske är lite väl högt just nu.... lider med dej, det är hemskt att se folk som inte har någon som helst självinsikt förstöra sina hästar....

Hej! lider med dej, Har en hopphäst 7 åring.. Väldans stor...
han har hoppat med fodervärd 130 cm, men inte riktigt redo på det för han spänner i ryggen. Han kommit hem till mig i maj..2004..
vi har hoppat enstaka gånger, byggt upp oss försiktigt och lunga tempo..vi har hoppat bara 80-90 cm..
Hoppas den ägaren nu en dag vaknar och tänker att hon/han gör fel..// Mumin..

Om det är så att hon vill hoppa 140 imorgon så kan du mycket väl säga ifrån. Men om hennes ambition är att starta 140 så är väl inte det fel? Om hästen varit skadad så tycker hon kanske det är kul att den är igång igen så att hon kan se framåt och planera. En liten fråga har jag också. Är inte ridningen sporadisk från ägarens sida pga att du rider ibland? :smirk:

/Timsetim

Mumin69 skrev:
, Har en hopphäst 7 åring..
han har hoppat med fodervärd 130 cm,... Hoppas den ägaren nu en dag vaknar och tänker att hon/han gör fel..// Mumin..

Går inte 7 årschampionatet i 140cm? :confused: eller har ja JÄTTEFEL??
:o

det beror ju mest på hur mycket man hoppar höga hinder, inte att man gör det..... är hästen mogen trots att den är ung kan man hoppa högt ibland, främst på och inför tävling, om hästen får vila ordentligt och vara häst däremellan!

Om vi säger så här!!! När hon nu har hoppat 140cm så ställde hon upp ett rätuppstående hinder mitt i ridhuset och red som hon stulit hästen inget vett ingen fasson!!! Hon ville bara hoppa? Kallar inte det långsiktigt!!! Och nu står han igen!!! Lymfangit andra gången på 3mån!!! Ja ridningen är sporadisk tar bara i hästen när hon känner för att hoppa! Annars det som händer i hans liv är det jag gör för hans välmående!!! :mad:

Medea_1 skrev:
Lymfangit andra gången på 3mån!!! Ja ridningen är sporadisk tar bara i hästen när hon känner för att hoppa! Annars det som händer i hans liv är det jag gör för hans välmående!!! :mad:

Hur kan det komma sig att hästen har lymfangit så ofta?

Att vara medryttare/skötare till en häst innebär ju faktiskt att man ska ta hand om den. Om du tycker att du får ta hand om den för mycket, får du ju ta upp det med ägaren. Ställ högre krav, framförallt om du betalar!!

/Timsetim

Jag tvåttar hans ben,smörjer och lindar var dag jag är där!!! Ti,To,Lö,Sö men dom andra dagarna händer det inget!!! Fixar staket för att han ska få gå i torra hagar!!! Nu har jag satt staket runt en dressyr bana bara för honom!!! Den är rätt hård så det kommer ta ett tag innan han lyckas trampa upp den!!! :cry:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 742
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar