Hoppa unghästklass med 8-åring??

T

Tinglan_star

Hej
Stämmer det att det att de har ändrat reglerna så man får hoppa unghästklass med en ponny som är åtta?? Har hört vissa rykten om detta men ingen som vet säkert. Typ att de går inte ut med det offentligt men om man säger till inför en tävling så är det OK.
Någon som vet?:bow: :bow:

Sv: Hoppa unghästklass med 8-åring??

Jag har för mig att det är så att om du är uppklassad så kan du få starta i klasser som du är uppklassad ur i avdelning B utom tävlan. Men jag tror inte att du får hoppa en 8-årig ponny i avdelning B bara sådär och inte om du är över 18 år. Är du under 18 och ponnyn inte är uppklassad så är det avd A som gäller, är du över 18 så får du tävla den i storhästklasser i stället. Fast då måste hästen vara över 138 cm (om jag inte har fel för mig...).

Dum fråga kanske:angel: men hur blir man uppklassad, vad innebär det?:D

Tävlingar skall följa TR, som är offentligt. Står det inte i TR så är det inte så. Jag har dock inte kollat just den där frågan i TR.

En jag känner hoppade avdB med sin 9 åring som varit skadad ett år. Hon sa då till mej att om det varit så, så fick man starta och om man gick nolla fick man rosett. Hon tävlade alltså på samma vilkor som en 4-5-6 åring hade gjort. Bara man hade vetrinär intyg sa hon.

(har inte kollat upp detta, bara hört detta av hon som red)

Tack tack:bow: :bow: då vet jag.

Hej
Stämmer det att det att de har ändrat reglerna så man får hoppa unghästklass med en ponny som är åtta?? Har hört vissa rykten om detta men ingen som vet säkert. Typ att de går inte ut med det offentligt men om man säger till inför en tävling så är det OK.
Någon som vet?:bow: :bow:

I Skåne är det ok från distriktet men upp till varje ÖD och TL att bestämma. Så det är bara att fråga. :idea:
I Småland var det inte ok förra året...

I Skåne är det ok från distriktet men upp till varje ÖD och TL att bestämma. Så det är bara att fråga. :idea:
I Småland var det inte ok förra året...

Är det då alltså även okej för överårig ryttare att göra detta?
Jag blev nämligen tillfrågad av en kompis mamma om jag ville tävla deras ponny (7år) så jag skickade ett mail till Svenska ridsportsförbundet och frågade om jag fick starta avd B med denna eftersom jag är över 18. Men jag fick tillbaka ett svar att det inte var tillåtet.
Men om jag då hade frågat Skånska Ridsportsförbundet så hade det alltså varit tillåtet här?

Jag tycker det var konstigt att de på förbundet svarade att du inte fick rida avd B som överårig !!!:confused: För det får du.:) På ponny kan du själv välja om du vill starta avd B eller A (om ponnyn får gå avd A vill säga ) Det är reglerat via TR och vi har haft den frågan uppe hos oss många gånger. Det är alltså tillåtet :) Så stå på er om ni vill starta avd B av någon anledning.:bump: Man är då med i klassen som vanligt och får rosett vid felfri ritt ! :banana: I vårt distrikt är det inte alls ovanligt att det är några vuxna som startar ponnyer i avd B för utbildnings skull och aldrig några problem. Borde det inte vara någon annanstans heller :angel:

Förlåt, jag är kanske tjatig och fattar trögt.
Men du menar alltså att det är vuxna som rider i avdB på ponnyer som INTE är unghästar?
Varför fick jag då det svaret?
Anmäler man på något speciellt sätt då?

Nej, jag tror inte det är tillåtet någonstans egentligen, men sen kan nog vissa arrangörer vara hyggliga och tillåta det på just sin tävling.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 737
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 118
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat