Hoppa studshinder

eliis

Trådstartare
Nu har vi hoppat foderhästen tre gånger och det har gått bra. Vi har hoppat enstaka hinder på 76 cm.

index.php

Nästa söndag hade vi tänkt pröva på lite studshinder. Det är ett halvblod på 173 cm. Hon är ganska otränad ännu. Så nu vill jag ha tips på hur vi kan börja.

Vilken höjd är lämplig att börja med?
Hur många hinder?
Avstånd?
Något mer att tänka på?

Sv: Hoppa studshinder

Vilken höjd är lämplig att börja med?
- Små långa kryss - inte alls högt.
Hur många hinder?
- Tre brukar vara lagom att börja med för en hästs om ska bygga upp muskler.
Avstånd?
- 3,5 m är det vanliga för en storhäst. Är den storgalopperad och inte hoppad så mycket studs tidigare kan det hända att ni kanske ska länga lite. Jag skulle börja på 3,5 och sedan anpassa efter hur det känns.
Något mer att tänka på?
- Studs är väldigt jobbigt för hästen och ger snabbt mjölksyra hos den. Tänk på att ta det lugnt och inte hoppa för högt.

Lycka till! :)

Sv: Hoppa studshinder

Hur många meter har en häst på 167cm i ett galoppsprång?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar