Hoppa studs

F

Frejja

Min ponny vill inte hoppa varken studs eller serier, hon orkar inte. Den enda som går att hoppa är 5,5 an (om den räknas).

Hur ska ajg göra för att hon ska orka, hon har ganska mkt muskler, men inte tillräckligt...

Hon viker av på hindrena, inte river...

Det går att galoppera över bommar, men om man höjer upp, då går det inte:crazy:

Snälla hjälp mig //Freija

Sv: Hoppa studs

Om du har pyttelågt då, ca 20 cm?
Du kan ju bygga en fyrkant med 4 bommar i samma höjd som du hoppar in i och så ut om du förstår hur jag menar.
Hon har väl kommit på att det är enklare att vika av, men då är det hinder åt alla håll så då måste hon hoppa.

om hon tycker det är jobbigt, inte orkar, kanske du borde jobba mer med hennes grundkonditon?

Om hästen inte orkar, ska du heller inte hoppa högre.
Börja med att träna kondition och muskler, gärna i skogen (varierad terräng)

När hästen har ork nog att galoppera och ha sig, så kommer den också orka hoppa.

om hästen inte orkar hoppa studs, ger det inget. snarare tvärt om! träna upp kondisen och styrkan före! bra tips är att galoppera i backer! men var nogran med och se vad hästen orkar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
6 204
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar