hoppa studs -varför?

L

linkat

Jag och min dressyrhäst har börjat i en blåbärshoppgrupp "för husbehov". Här om dagen hade vi studshoppning, som förutom lite läskigt också var rätt skoj..

Glömde dock att fråga vår instruktör om Varför man gör det? Vad är själva SYFTET? studs finns väl inte på tävling, kan det vara för gymnastikens skull?

Sv: hoppa studs -varför?

jag är ingen hoppryttare och ni får rätta mig om jag har fel.. men jag kan tänka mig att det dels är gymnastiserande och att det är för att hästen inte ska rusa över hindret då det kommer ett till direkt efter? Men som sagt jag kan ha fel

Det är gymnasticerande och tränar upp rytm och ger en spänstig häst. Det är också väldigt bra träning för ryttarens följsamhet och sits.

Som ovan säger. Man kan också hoppa det om man vill få hästen att bli lite "kvickare".

Att hoppa studs gör hästen kvickare i benen och är samtidigt gymnastiserande för hästen.

Förutom ovan nämna saker tränar det även ryttarens balans och så måste man lära sig ha ett bra tempo. Det är inte roligt att komma för fort in i en studsserie.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Grazing
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
650
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama