Hoppa på styrka istället för fart

F

FridaW

Jag har ett arabsto på 18år som är väldigt het vid hoppning. Hon hoppar istortsett allt, men hon hoppar på fart istället för styrka, vilket jag helst skulle vilja träna bort på något sätt. Någon som har några tips?

Sv: Hoppa på styrka istället för fart

Jag skulle rekomendera låga hinder, mycket kombinationer, studs och lägga in stopp övningar, skritt inlägg, volter m.m. emellan hinder.

Känner igen mig lite från min gamla ponny, hoppa studs med henne då gick det bara fortare å fortare för varje avhopp. Hon grävde sig fram till fart med hovarna :rofl:

Tack för tipsen :)
Ska börja hoppträna (i grupp) varannan vecka och löshoppa (i grupp) varannan vecka. Men instruktör då. Det kan nog ge en hel del, då jag bara ridit dressyr för tränare innan. Men fler tips tack :D

Jo det brukar göra det, man har ju någon på marken som ser till så man sköter sig och jobbar :D

Jo, annars blir man lätt lite lat :angel:

Min ponny är precis likadan, men har blivit mycket bättre nu.
Studs är jättebra, det tvingar hästen att bromsa upp och skjuta ifrån!! ;)

Min häst hoppade också på fart tidigare. Vi tränade massor med bommar innan och efter hinder, studs och kombinationer :)

Ska träna mycket på studs och bommar och sånt då ;)

Travhoppa är väldigt bra styrketräning, å som tidigare nämts studds är ju oxå väldigt bra.. din tränare kommer nog kunna hjälpa dig oxå :) lycka till :bump:

Har kämpat med min nu i 1,5 år....sakta men säkert går det framåt.
Hon hoppar allt och är fruktansvärt snabb :angel: lite för snabb därav lite flackt:o
Bra tränare är ju A-O, men det vet ju de flesta...Man måste träna mkt markarbete och bygga upp styrka och avslappning och lydnad där. Många slarva med dressyren, men då blir resultatet därefter.

Jo jag vet det. slarvat med dressyren kan jag iallafall garantera att jag inte har gjort . :D Tränar enbart dressyr för tränare ca 1g./vecka i 2 år, men hon är het även då, men går jäkligt bra när hon väl kmr igång. Så nu är de hoppningen kvar ;)

Har bara fyra hinderstöd för tillfället, men får väl köra på pallar och tunnor och saker ;) :bump:

Ska se om jag kan komma ut och "studsa" lite idag :) :bump: Hehe.
Har vart så nedrans förkyld och är fortfarande, så har mest ridit ut, men längtar så efter att hoppa så det blir nog det jag gör idag. :)

Låter precis som min häst. Jag har fått bukt med henne nu någorlunda och det har hjälpt mig mycket att lägga till bommar både före och efter hindren, tränar mycket låga hinder, lagt in halter och volter mellan hinder.

Sen så får man ju tänka på att hästen ska ha rätt tempo när man rider fram, och att man inte låter den gå på som den vill för att man ska hoppa. Rid fram som du gör när du rider dressyr och var noga med att hästen lyssnar på förhållningar och sidförande hjälper.

Lycka till!

Om det var min häst skulle jag faktiskt inte löshoppa den... Hästar som tycker om att hoppa med fart brukar sällan lugna ner sig när det gäller löshoppning, snarare brukar de hetsa upp sig ännu mer. Du kan prova och vara med någon gång och se hur det går, men lugnar hon inte ner sig så stjälper det mer än det hjälper. Jag är av uppfattningen att löshoppning är bra för unghästar som skall lära sig att taxera och hålla koll på benen utan att bli störda av en ryttare, men så fort man kan börja hoppa lite mer avancerat uppsuttet så slutar jag löshoppa hästen.

Däremot som många andra skriver så är studs och serier uppsuttet mycket nyttigt, gärna några språng flera ggr i veckan om du har möjlighet at ha hindren stående framme. Det brukar avdramatisera det hela om man kan hoppa lite men ofta.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar