Hoppa på egen hand, hur då?

S

Stinat

Jag tycker om att hoppa men är inte så rutinerad. Jag hoppar som max banor 60-70 cm på ridskolan men aldrig privat på min medishäst. Han är dock gammal tävlingshäst och jag får gärna hoppa eftersom ägaren inte gör det längre.

Jag vill men jag törs inte eftersom jag inte vet var jag ska börja! Vad gör man? Jag rider för tränare men bara i dressyr och ägaren kan inte va med, ägaren har mig för att egen tid inte finns. Det finns en paddock med lite hinder, mest sockerbitar och lite bommar. Det är inte många hoppryttare där, verkar inte finnas jättemycket hindermaterial. Vore kul att småskutta lite, jag har inga ambitioner att tävla, det är bara jättekul att hoppa lite :D Vad gör man när man är på egen hand?? Är ju van att ha ridläraren som räknar ut allt :angel:

Sv: Hoppa på egen hand, hur då?

Ta några små hopp i paddocken för att känna hur hästen hoppar och testa på en liten bana elr hoppa lite studs, det är ju jättebra balansträning för dig och super för hästens rygg. ;) Ta det i din egen takt och börja på ganska låga höjder. :)

Jag brukar bara sätta upp ett litet hinder nån stanns i paddocken och sen är det väl bara att hoppa? :P
Ska man bara små hoppa lite för skojs skull så räcker det väl med att sätta upp ett hinder bara..

Ska du hoppträna så tycker jag att du ska be dressyrtränaren att vara med vid några tillfällen för att ge tips på övningar, och hjälpa dig hitta balansen. Ska du hoppa studs etc är det viktigt att du har rätt avstånd för trav respektive galopp dessutom.

Vill du däremot skutta över ett hinder mer för skojs skull, så är det bara att sätta upp ett eller två hinder och rida över dem någon gång ibland under träningen. Jag tror generellt att det är bra att minska (den eventuella) hetsen vid hoppning genom att använda bommar och låga hinder ganska ofta.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama