hoppa orutinerad häst !!!

karolinakempe

Trådstartare
jag har köpt mig en grundriden 7 åring och ska börja hoppa honom nu.
vi har börjat med cavaletti och studds men han hoppar jätte språng över 30 cm:smirk:
hur ska jag få bort det, jag vet att det handlar om att han är nybörjare men jag har aldrig hoppat in en häst.
hjälp hjälp:bow:

Sv: hoppa orutinerad häst !!!

I stort sett alla hästar hoppar stort och är tittiga i början men det ger sig med tiden, du kommer att märka att hästen så småningom kommer bli mer och mer säker på det han gör!
Om du har möjlighet försök att löshoppa mycket så att han lär sig taxera och hittar balans/teknink!
Tänk på att inte hoppa för ofta och inte för mycket under ett ridpass utan kanske hoppa högst 50cm (1-2 hinder) ca igång i veckan.

lycka till!

Ett bra alternativ, då hästen får ta itu med sina egna problem är ju att löshoppa. slipper du sitta på dessutom. Och släng inte bara upp två hinder, utan släng upp studs och andra övningar som du kommer där hästen får fundera lite.

Vad jag har förstått så är det väl mest en rutinfråga, något som går över i takt med att han får fler språng i kroppen. Jag tycker också att löshoppning låter som en bra idé. :)

hej!
han löshoppas varje vecka både studds och kombinationer. det går jätte bra.
men problemet är när jag sitter på då tror han att han måste hoppa jätte högt :)
ja det är väll bara att jobbe på. ska ta lektioner senare men just nu känns det som att det kanske bara skulle bli ett stress moment. samt att betala dyra pengar för att hoppa några språng.
har ni något förslag på kombinationer eller annat som jag kan träna på.

Jag tror ju mer han kommer in i det som kommer han inte hoppa lika högt. Det är ju lite typiskt orutinerade hästar.

Men vanliga studs och sen kan du ju ha studs, fast varannan är hinder och varannan är en bom på baken, tränar du avsprångspunkten och var hästen ska landa. Träna över bommar på baken också, lär ju hoppa dem först också, men det kan du ju träna lite varje dag utan han tar skada av det.

När jag köppte min häst var hon riden 10 ggr, och aldrig hoppad då!
I början så hoppade hon STORT över enm bom.. men nu hoppar vi 120 cm gallant, så det kmr å det har tagit 1 år..
Hästen är ofat osäker och titig i början..

Lycka till Mvh Ida

tack tack...
nu går det fort fram här... han vill så gärna göra rätt :)
en lustig bakbens teknink dock men skulle aldrig slå i så han får hållas ..
tack för all hjälp:bow:

Hur snabbt efter att man har köpt hästen kan man börja hoppträna?
Min nya arab har inte hoppat förut o hur ska jag börja?
Hälsningar Cassie

Det bästa rådet är att ta hjälp av en duktig tränare!!!

Ja du kan löshoppa din häst. Det är ju bra för då kommer du se hur den rör sig i sprången och hur den arbetar med hindret. Om hästen är väldigt osäker eller helt tvärtom :) så löshoppning är bra!

det där är ju typiskt orutinerat/unghäst-hopp. Genom att träna träna träna lär sig hästarna att hoppa bättre och inte mer än de måste. Ta hjälp av en duktig tränare som kan lägga upp övningar som hjälper just din häst till bättre hoppning.

Det beror väl på hur gammal din häst är och hur pass bra musklad den är och hur bra kondis den har...

Men med min 3-åring, som jag ridit in under året, har vi börjat med att löshoppa (även några gånger som tvååring). Sen för att vänja honom vidare har jag tömkört honom över bommar och cavaletti. När han förstod hur det fungerade, så red jag honom över bommar och cavaletti. Efter detta kom vi till uppsutten hoppning. Då började vi med låga kryss (ca 30-40 cm) med infångare. Man behöver inte träna på höjd i början, det är jobbigt nog för att lyssna på alla hjälper och bli styrd. Sen får man väl öka hinderhöjd och andra svårigheter efter hand...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka