Hoppa med padd eller inte

M

modestybladh

En intressant fåga osm ja har lagt märke till oeniga åsikter om=)
Ska man hoppa med padd eller inte?

När ja köpte min Stübben sadel av en väldigt duktig tjej som både har gått kurser hos Stübben tillverkaren och säljer sadlar till många professionella ryttare innom dressyr och hoppning, berättade hon iaf för mig att man defenitivt ska undvika att hoppa utan padd,eftersom att vid upphoppet och över hindret lägger sig sadeln på ett annat sätt.

Hästen böjer ryggen men sadeln böjs inte med den.Men ff sitter det en person på ryggen som väger mella 40-80kg plus sadeln som väger en hel del också.
Man vill ju störa hästen så lite så möjligt så att man inte påverkar prestationerna negativt. Mycket väger in,ja har sett många ryttare som rider höga klasser men som tynger hästen på fel sett, alla är inte proffs o deffenitivt inte ja häller men ja tror att paddan kan hjälpa.=)

Sv: Hoppa med padd eller inte

Det är väl rätt självklart att en sadel som är utpassad efter hästens rygg utan padd inte kommer sitta bra med padd på.
Hästens rygg förändras i arbete och även i hoppning, därför ska man ju även rida i en sadel när man provar ut den. Att prova ut en sadel som sitter bra just över hindret kan ju självklart vara svårt (omöjligt tillomed?) men en padd kommer inte hjälpa om det inte finns plats för den.

Padd ska du ha på en sadel som inte passa riktigt (eller så ska ju sadeln provas ut med padd)
Jag har fårskinspadd på min häst nu eftersom sadeln är lite för vid (tappat muskler efter vila) men när hon musklat på sig kommer sadeln bli för trång med padden.

Vad ansåg denna tjejen att du skulle göra mellan hindret då? Med padden alltså?

En korrekt anpassad sadel ska inte användas med padd. Om du är tvungen att ha padd för att sadeln ska passa så ska du definitivt byta sadel innan hästen får ont i ryggen. Endast om hästen har en så konstig form på ryggen att det är omöjligt att hitta en passande sadel så kan man bli tvungen att använda padd. En sadel som passar utan padd blir för trång med padd. En padd gör inte att man stör hästen mindre över hindren, det finns bara en väg och det är att träna så att man blir duktig, det finns inga hjälpmedel, typ padd, som hjälper mot en felaktig ridning/sits.

Jag har fått uppfattningen att en pad under skulle ha en funktion i själva ögonblicket då hästen tar mark när den hoppat över hindret. Tränaren som sade detta menade att padden då fungerar som en stötdämpare, men självklart måste sadeln vara tillräcklig vidd på för att använda padden.

Om du har en riktigt bra hoppsadel som passar bra på din häst tycker jag att du ska undvika padd. det är ju inte säkert att sadeln ligger bra med padd under, eftersom man provar ut utan varken padd eller schabrak. sadeln kan bli för trång för hästen

Jag har fått uppfattningen att en pad under skulle ha en funktion i själva ögonblicket då hästen tar mark när den hoppat över hindret. Tränaren som sade detta menade att padden då fungerar som en stötdämpare, men självklart måste sadeln vara tillräcklig vidd på för att använda padden.

mot vad ska det vara stötdämpande i själva nedhoppet? det enda jag kan se är om ryttaren dunsar ner med rumpan, vilket ingen padd i världen åtgärdar.....

Precis så har Peter Winslow berättat på en undervisning, eller iaf om fårskinnspad. Och den ger mer stötdämpning än utan pad.

Sen beror det iof på hur höga hinder man hoppar. Men i en landning så är det bogbladen som tar emot stöten, även om sadeln passar. Med en fårskinnspad dämpas den stöten.

Den dagen jag ska köpa hoppsadel, ska den passa tillsammans med fårskinnspad.

Har också hört detta på en föreläsning av Peter W . Anledningen som jag fattade det är inte att padden under sadeln är stötdämpande utan att det viktiga är den uppvikta kanten framför som förhindrar att sadeln åker fram och tar i manken /bogbladen under hoppet. Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen uppfattning om men det låter ju inte helt orimligt i mina öron.
Givetvis ska sadlen vara utprovad med plats för fårskinnspad .

En hoppsadel skall provas ut med pad pga man behöver ha en sadel som är ngt. för vid i hoppning men samtidigt skall den sitta bra.

Att sadeln bör vara för vid och att man stoppar en kvalitetspad under som fyller ut beror på att hästen skall ha frihet och plats nog att kunna bredda sin bröstkort och rygg å ta i vid språnget fullt ut. Det är lättare för hästen att skjuta undan padstoppning än sadelstoppning.

Har också hört detta på en föreläsning av Peter W . Anledningen som jag fattade det är inte att padden under sadeln är stötdämpande utan att det viktiga är den uppvikta kanten framför som förhindrar att sadeln åker fram och tar i manken /bogbladen under hoppet. Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen uppfattning om men det låter ju inte helt orimligt i mina öron.
Givetvis ska sadlen vara utprovad med plats för fårskinnspad .

det resonemanget köper jag helt och hållet. fårskinns padden - men inte i vilken utformning som helst (finns billiga platta kopior på marknaden som inte tillför ett jota annat än klämmer), är enligt de mätningar på tryck osv, den enda padden som faktiskt stötdämpar och fördelar tryck som det SKA göra - övriga paddar enligt mätningarna ÖKAR trycket snarare på hästen. mattes padden i fårskinn är ju uppbyggd på ett sätt som höjer sadeln och som ni säger, frigör ortspetsarna och bogbladen på hästen. men det krävs fortfarande att det är en sadel som isåfall är utprovad med padd, för att passa. många klämmer in en padd utan att ha kollat detta, och då blir det fel.

Tycker de e väldigt intressant att l´äsa alla era åsikter om detta väldigt läririkt, och ja kan även säga att mina sadel är utprovad med fårskinns padd och ligger jätte bra med den och ju mer ja läser ju mer ska ja försöka undvika symtetiska paddar som ni säger "tynger" hästen stället.

Tycker de e väldigt intressant att l´äsa alla era åsikter om detta väldigt läririkt, och ja kan även säga att mina sadel är utprovad med fårskinns padd och ligger jätte bra med den och ju mer ja läser ju mer ska ja försöka undvika symtetiska paddar som ni säger "tynger" hästen stället.

Alltså, det verkar väldigt konstigt att din sadel är "utprovad med fårskinnspadd" och så säger du att sadeln är utprovad av "en mycket duktig tjej som har gått kurser hos stübben". Då måste din häst ha extremt konstig form på ryggen om det inte gick att hitta en sadel som passar utan padd (det brukar bara vara vissa ponnyer som har svårt att hitta passande sadel) eller så är det så att hon som sålde sadeln ville bli av med just den sadeln som hon provade ut åt dej med padd under eller att hon inte hade någon sadel som passade din häst men inte ville/kunde ta hem en sådan heller.

En riktig sadelutprovare provar aldrig ut en sadel med padd under, en sadel ska ligga perfekt utan någonting under och sen använder man ett tunnt schabrak (som också ska passa just den hästens rygg ordentligt) för att skydda sadeln från smuts, inte för att skydda hästens rygg från sadeln.

Det behövs ingen "stötdämpare" under sadeln när man hoppar om sadeln ligger perfekt på hästen, för den yta som sadeln ligger på förändras inte så mycket när hästen hoppar. Om sadeln reser sej bak så ligger den antingen för långt fram eller så passar den inte till hästens form och längd på ryggen.

Bara för att ja skriver häst kankse de inte bettyder att de e en stor häst,de e en ponny som är väldigt svår att hitta sadel till dessutom så provade vi jätte många sadlar o just denna stübben låg bäst men den var en aning vid så ja var ända tvungen att ha en fårskinnspadd under.
Antagligen ville hon inte få mig besviken o sa en massa smart om användning av padda bara för att ja inte kunde hitta den perfekta sadeln för min ponny.

Men ja köpte hennes resonomang o ja köper dessutom de dem flesta här säger om att fårskinnspadden tar emot den stöt som kommer vid landning och dämpar den mer än va sadeln kan göra:)

Men ja förstår din åsikt:bow: men alla verkar ha olika uppfattningar och upplevt olika saker så ja tror ja tar allt med en nypa salt o får lära mig själv;)

Senast ändrad av en moderator:

Sitter sadeln bra utan pad så ska man inte ha pad. Då sitter sadeln sämre. Sadelns bossor fördelar trycket :)

Liknande trådar

Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: Domino_s
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 074
Senast: Bewelinn
·
N
Träning Har en ponny hemma född 96 importerad från Irland. Köpte honom som problemponny då han knappt går att rida på... Nu till saken. I...
2
Svar
39
· Visningar
3 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat