Kan du inte ta med din någon kunnig person, så kan ni börja med att lugnt longera tillsammans. Sedan när han känns lugn och avslappnad kanske du kan prova att sitta upp i cirka fem minuter och bara sitta!?
Hur är han när du går promenader med honom? Är han såpass stark så du måste ha träns på honom ute? Annars kan du ju promerenera i grimman, låta honom beta ute och bara mysa. Du kan ge honom lite morötter/äpplen nere i paddocken och sedan låta honom springa fritt där. Så paddocken inte betyder arbete och motstånd!?
Kan du inte prova att klättra/luta dig mot honom/sätta dig lugnt på honom i situationer där han är trygg. I hagen/på promenad/i boxen. Någon kan ju leda honom så kan du bara sitta upp, sitta där i någon minut, ledas framåt och sedan belöna.
Jag tror nog på som andra har sagt att han har jättemycket att glömma. Det bästa är om du kanske kör longering ett tag innan du sitter upp. Du kanske ska börja från början, som med en unghäst?
Mitt sista tips är att fråga en lugn och kvalificerad tränare. Någon att lita på. Tyvärr finns det ju numera B-tränare som tror att allting hjälper om man slår hästen
. Men sådana går ju att undvika, så om du kan hitta någon du litar på som kan komma med kunniga tips och råd är det nog bra.
Önskar dig/er all lycka!
[Mina råd är bara "bonneråd", jag tror inte jag är ngn expert och har ingen megaerfarenhet av problemhästar.]