Hoppa med Hackamore...

U

UberBitch

Vad tycker ni?
Min stallvännina har en häst som är ganska stark ibland och går emot henne titt som tätt. Hon har nu testat hackamore (mildaste varianten) Men jag vet inte. :crazy:

Hon känner inte när hästen slappnar av om h*n har med sig baken osv.

Hon får hästen att försöka springa ifrån henne med resultatet att han krullar ihop nacken och lägger sig på bogarna. = Noll bakbensaktivitet.

Hon har en tjej som hjälper till att rida hennes häst (som är väldigt duktig) Det är en ganska markant skillnad på hur hästen går (inte bara jag som märkt detta utan alla i stallet,) Den tjejen trivdes inte alls med att rida på hackamore. tyckte hästen gärna ville gå bakom lod och svårt att få den att slappna av.
Detta sa hon även till ägaren som blev lite irriterad.

Nu ska ägaren iallafall iväg och hoppa med hästen och hästen vill inte alltid bjuda på hindren i vanliga fall. hur kommer det då bli med ett stadigt tryck över nosen??
Vad är era synpunkter?
Naturligtvis så finns det ju hästar som ibland går mycket bättre på hackamore och så men det verkar inte som om den här hästen gör det...
Har själv tränat ihop med andra som hoppat på hackamore utan problem.
Överreagerar jag?
Ska jag också lägga mig i lite och påpeka (absolut inte elakt eller drygt) att vanligt tränsbett är bättre?
Suck hoppas ni förstod något utav det här virriga inlägget.
tacksam för svar.

:bow:

Gör så mycket du kan för att hjälpa henne (och hästen därmed) utan att det blir för mkt så hon blir sur. Kom med lite snälla exempel och få henne med dig innan du ger en liten fin kritik ;) Brukar vara mycket lättare om du ger exempel från verkligheten (hitta på lite i värsta fall, kalalr jag vita lögner :crazy: ) så hon kan känna igen sig och se problemet ur en annan synvinkel.

min häst är snarare tvärt om, han trivs väldigt bra på hack i dressyren, även om jag tycker det är lite svårt att känna någon direkt kontakt. Skulle gärna hoppa på det, men det känns lite fel att sätta martingal på hackamoret, känns som det skulle kännas värre än med tränsbett.. Någon som har erfarenhet av det, hack+martingal alltså?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 952
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 297
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar