Hoppa med gramman?!

Okej jag godtar din ursäkt! :D :D :D

---------------------------------

star quality all over my name

En gramantygel fungerar på samma sett som en martingal, det är bara det att en gramantygel är reglerbar!! det är inte martingalen.
på vilket sätt fungerar de på samma sätt? :confused:
pratar du om fast eller löpande?

Jag menar också vad du menar: en fast eller löpande? För en fast martingal säger sig ju självt. Men en graman är inte mer reglerbar än den hand den sitter i (det erkänner jag). Dock är jag fortfarande starkt emot att hoppa på graman, och kommer aldrig att göra det. (Jag har kämpat som en gris i tre och ett halvt år nu för att komma dit jag ville, och kan ju fortfarande komma längre, men jag tänker fortsätta som jag börjat- utan hjälpmedel.) Om andra vill göra det så är det upp till dem, men jag är som sagt fortfarande helt emot det.
Alla kan göra fel, även en duktig ryttare. Och att en duktig ryttare gör det kan ju "inspirera" andra ryttare, som inte borde hoppa med graman, att också göra det. Det är ju trots allt de duktiga ryttarna som skapar trender (om man nu kan uttrycka sig så...) och de som är lite sämre vill ju haka på de duktiga och bli som dem. En dumdristig, orutinerad ryttare kanske kommer och tror att det är en genväg- eller rentav jättebra eftersom den duktiga gör det? :confused: Det skulle ju kunna bli så otroligt tokigt!

Jamen du kan ju lasta dom duktiga för att tokiga amatörer tar efter utan att veta hur och varför! Bättre då att försöka informera om varför man använder en viss hjälptygel (men det förutsätter ju att någon vågar fråga också).

En graman rätt använd är ett fantastiskt hjälpmedel även om man är en rutinerad ryttare. Fel använd är även en martingal "farlig".

oavsett om martingalen är fast eller löpande kan man inte jämföra dess verkan med en graman.
en graman träs genom bettringarna, en löpande M löper längs tyglarna och hindrar endast tygeln från att bli för hög om hästen drar upp huvudet (eller om ryttaren tenderar till att rida med för hög hand)

en fast martingal spänns under snokrem eller nosgrimma, hur det skulle kunna komma i närheten av att jämföras med graman förstår jag inte. såvida man inte spänner martingalen i bettringarna men det hoppas jag att verkligen att ingen gör.

Jag menar så här: vissa verkar tro att mna använder gramanen för att dra ner hästens huvud (det kanske finns vissa som gör det men så gör iaf inte jag!) utan genom att man anpassar längden på gramanen verkar den bara när hästen slår upp huvudet!
när jag rider med graman är jag inte ute efter att tvinga hästen ner med huvudet utan oftast räcker det bara med att ha den där och använda den som hjälp med vissa övningar för att visa hästen rätt väg.

En gramantygel är ju löpande - det var det jag menade

en martingal kan du ju inte ändra på samma sätt under tiden du rider...

jag syftade på löpande martingal...

ja, jag håller med om att det är väldigt mycket trend inom ridsporten!! är det inte hjälptyglar så är det bett och allt möjigt. å du har rätt i det du säger att oerfarna ryttare gärna tar efter de duktigare. men så äre ju som sagt med allt och det är en svår sak att ge svar på hur man ska göra för att förebygga.

jag brukar fråga andra varför de rier med just det bettet, eller graman å dittan och datten... kan vara ganska bra dels att få veta själv, men sen märker man att en del ryttare egentligen inte har något bra svar... de kan kläcka ur sig... "- för att han går bra på det" sen kanske vissa hästar gör det och vissa inte går bra. Men jag tror att vi alla vet för lite om allting...

oj vad pladdrigt det här blev... hoppas ni förstod nånting å att jag itne rörde till allting för mkt nu :D

jag förstår vad du syftar på (det där med martingalen... )
och det är ju ganska logiskt...

måste bara säga att jag hela tiden trott och fått lära mig att en martingal har man på hästen för att hindra den att slå upp huvudet?! :) nu har jag lärt mig något bra idag..

Okej, då hänger jag med...
Men med en löpande martingal kan man inte dra ihop hästen på samma sätt som gramanen, och den verkar som sagt bara genom att den håller ner tygeln på "normal" höjd även om hästen slår upp huvudet (eller ryttaren höjer handen mycket).

Det är en konst att rida med graman, på samma sätt som det är en konst att rida med kandar, och jag tycker det verkar finnas många som rider med bägge trots att de inte behärskar den fina och skickliga tekniken som krävs.

Nja, man använder martingal för att hindra hästen att slå upp huvudet/ gå med huvudet högt, men det är alltså FAST martingal man pratar om då. :)

nej det är jag medveten om ... att en martingal inte kan dra ihop hästen...

jo jag håller med... det finns mycket annat som ryttare gör som de tror att de klarar av fast de inte gör... likadant med olika bett..

aaah... visst ja :)

en liten tanke bara... en fast martingal som är felaktigt spänd....alltså åtspänd väldigt "hårt" så hästen tvingas gå lågt - måste väl då få samma resaultat som en "kort" gramantygel... förutom att trycket på martingalen går på nosryggen och den i gramanen via bettet??

en liten fundering bara :)

Effekten av en kort graman och en kort fast martingal skiljer sig på så sätt att martingalen är oberoende av tyglarnas längd och användning, den jobbar självständigt och ingriper endast när hästen vill höja huvudet mer än till den längd/höjd som man ställt in.
En kort graman löper jämsides med de vanliga tyglarna och verkar under hela tiden man har kontakt med bettet via dem och om man drar åt sig handen förstärks gramanens inverkan. (om man inte är väldigt snabb och skicklig med alla tyglar)

Självklart ska man inte korta varekn gramanen eller martingalen så mycket att hästen tvingas gå med nosen bakom lodplanet! :crazy:

Ja, -det- vet jag. Jag är fullt medveten om hur alla de hjälptyglarna sitter och inverkar, men jag ville höra hennes förklaring till vad hon menade. :smirk:

jag vet hur gramanen ska sitta...
det du säger om gramanen... det är ju svårt att säga generellt eftersom alla använder gramanen olika... när jag rider med graman har jag den inte sträkt speciellt ofta... alltså om jag tar en förhållning i tygeln - så verkar inte gramanen... jag tar bara anv. av gramanen när jag ska göra något jag vet hästen har svårt för och behöver lite extra hjälp och ska visa rätt väg...

näre självklart inte.. *ryser*

JOdå, det kan man ju göra, jag har själv gjort det innan jag fick ordning (reglering) på min ponny (flera år sedan nu), då hade jag gramanen instoppad i martingalringen så att den inte skulle slänga runt så mycket om jag skulle tappa tyglarna. Och ja, det blev väldans många snören. Kör helst utan och markarbetar tillräckligt för att ha koll innan jag börjar hoppa. Men så börjar man bli gammal och skrajsen också... ;) KOmmer för övrigt inte ens ihåg när jag hoppade senast, ett litet skutt kanske förra sommaren... *suckar längtansfullt*

Liknande trådar

Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
39
· Visningar
4 004
Senast: Jahopp
·
Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 131
Senast: Sryoqwe
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 401
Senast: Oknytt
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama