Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Bansan

Trådstartare
Alltså, jag blir snart tokig & jag skäms över min hunds betéende bland folk. Jag VET att det beror på mig & att jag inte lyckats befästa mitt ledarskap ordentligt osv men jag har prövat allt & jag vet verkligen inte VAD jag ska göra för att få henne att skärpa till sig & inte hoppa på folk & klänga på dem HELA tiden.

Jag har alltid henne kort i kopplet & är uppmärksam på henne när vi går på stan men idag släppte jag koncentrationen för ett ögonblick när jag stod & pratade med en vän & då skulle det naturligtvis precis komma en dam gående alldeles intill & Ally hoppade upp & skulle hälsa. Tanten blen jättearg & det förstår jag. Hunden är en rottweiler & alltså inte liten & dessutom är hundar ju inte alltid så rena om tassarna.

När jag tränar med henne ensam så är hon hur lydig som helst & sköter sig exemplariskt så jag vet att hon både kan ta det lugnt & att hon KAN alla kommandon. På promenader går hon kanonfint & drar nästan aldrig.

Men så snart någon människa kommer inom ett visst avstånd så släpper hon mig fullständigt & lyssnar möjligen på mig en sekund i taget. Hon hoppar & studsar & drar & gnäller & bär sig totalt pinsamt & okontrollerat åt. Hon älskar barn men jag kan inte låta henne hälsa på den för hon välter dem & skrämmer dem. Det finns inte elakhet nära henne men 40 kg rottis har ju ändå respekt med sig.

Jag är förmodligen inte tilltäckligt "rolig". Men jag har alltid med hennes favorit-kamptrasa & tar fram den mitt i promenderna & leker lite, har alltid godis i fickan & ger henne en bit då & då & jag småpratar med henne hela tiden & berömmer henne MASSOR när hon är duktig. Jag vet inte hur jag ska bli roligare.

Grejen är att de enda gångerna hon visat mig respekt & lugnat ner sig när hon studsar på folk är när jag blivit vansinnig & tagit tag ordentligt i henne & tryckt ner & skrikit till åt henne. Den hårda skolan är inte min grej men jag börjar undra hur jag ska bära mig åt.

Jag blir tokig! Hjälp mig! Tipsa mig! Hur ska jag få henne att uppföra sig bland folk?
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

När jag tränar med henne ensam så är hon hur lydig som helst & sköter sig exemplariskt så jag vet att hon både kan ta det lugnt & att hon KAN alla kommandon. På promenader går hon kanonfint & drar nästan aldrig.

Jo, men kan hon dom med störning?

Men så snart någon människa kommer inom ett visst avstånd så släpper hon mig fullständigt & lyssnar möjligen på mig en sekund i taget. Hon hoppar & studsar & drar & gnäller & bär sig totalt pinsamt & okontrollerat åt. Hon älskar barn men jag kan inte låta henne hälsa på den för hon välter dem & skrämmer dem. Det finns inte elakhet nära henne men 40 kg rottis har ju ändå respekt med sig.

Har du möjlighet att träna just detta med någon som är insatt i problemet? Självklart blir gamla tanter och barn rädda när de ofrivilligt blir övningsexempel. Kanske någon arbetskamrat eller något kan ställa upp och agera "okänd" person på avstånd, och när det fungerar, komma lite närmare, för att på så sätt träna lydnad under störning.
Att träna det just i riktiga situationer är säkert mycket svårare eftersom precis som du skrev, tanter blir arga, barn blir rädda osv, och då blir du uppspelt och kan inte helt fokusera på hunden och lydnad heller.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det är en Rottweiler du har. För att få pli på hunden måste du troligen sätta hårt mot hårt några gånger. Vissa raser behöver få veta att himlen kan ramla ned över dem om de ignorerar sin förare. Förstår hon bara det så kommer både du och hunden att få ett roligare liv. Ett par riktiga korrigeringar brukar räcka och där emellan kan du vara hur mjuk du vill bara du är konsekvent. Utgå från godis, beröm och rolig matte men lyssnar inte hunden är det helvetet som gäller. Är hunden lydig blir det himmelriket. Svårare än så behöver det inte vara.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Hmm Kan du inte ta hjälp av någon tränare ? Eller ta hjälp av dina vänner, gå ut och gå bland dom och se till att den inte får hälsa förren du är redo. Hon ska ha fult fokus på dig och vad du gör..
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Har du sagt åt henne på skarpen någon gång?

Ja, ett par gånger har jag som sagt tagit tag & verkligen visat henne att nu jävlar tar du & skärper till dig & då har hon lyssnat.
Dock drar jag mig för att göra detta publikt för i denna stan blir man anmäld om man trampar på en myra i princip.... samt att det känns fel att straffa glädje. Men samtidigt så måste hon ju kunna respektera ett kommando även om hon är jätteglad.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Ja, ett par gånger har jag som sagt tagit tag & verkligen visat henne att nu jävlar tar du & skärper till dig & då har hon lyssnat.
Dock drar jag mig för att göra detta publikt för i denna stan blir man anmäld om man trampar på en myra i princip.... samt att det känns fel att straffa glädje. Men samtidigt så måste hon ju kunna respektera ett kommando även om hon är jätteglad.

Det kan vara jobbigt att göra "in public" ja..men måste man så måste man. Det här med att bestraffa glädje är ett litet dilemma.
I hundarnas världs anses det väldigt respektlöst att främmande komma farandes och studsa mot en annan hund. Det kan vara väddat för slagsmål. Bli förbannad när hon hoppar och beröm hennen när hon är lugn och fin, så för du över glädjen dit istället!
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Du straffar inte att hunden visa glädje. Du straffar att hon nochalerar dig. Det vore skillnad om du blev arg på hunden innan du gjort klart för henne vad du förväntar dig. Ge alltså ett kommando först och bli arg sedan om hon inte lyssnar. Hur, när och vad beror på situationen. I exemplet ovan hade du kunnat kommendera hunden ligg eller sitt då du stannat och pratat med din vän. När hunden då reser sig för att dra mot damen så korrigerar du för att hunden brutit kommandot, inte för att hon är glad. Det kan då också vara lämpligt att lägga in ett nej då hon är på väg fram så hon får en chans att bryta.

Först talar man alltså om hur hunden ska bete sig och vad man förväntar sig. Om hunden då lyder fint får den beröm och uppskattning. Beroende på fasthet i kommandot och ålder kan man behöva berömma lite då och då, exempelvis om din hund legat kvar trots att en dam passerat framför näsan. Då är det på sin plats med beröm. Beröm ofta om det är svårt för hunden och påminn om vad den ska göra om någon retning närmar sig. Till slut sitter det hos hunden. Bryter hunden själv kommandot blir det korrigering och så gör man om. Det ska aldrig vara trevligt att vara olydig.

Vill du inte korrigera offentligt, håll dig borta från centrum med hunden tills du fått ordning på det i andra miljöer. Saken är den att då vet redan hunden att himlen kan ramla ned och du behöver kanske inte gå på så hårt. Det är dock inte garanterat utan de kan behöva sig en beta där också. Vissa lär sig jäkligt fort var de kan fula sig och då är det bäst att strunta i omgivningens åsikter och ta konflikten där och då.

Att köra den hårda linjen behöver inte alls innebära att man ryar åt hunden i tid och otid. Piru är stenhård med sina, men tack vare att han sagt till rejält ett par gånger så behöver han inte gapa i tid och otid på dem. Jag får rya betydligt mer som inte varit lika hård från början.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Man kan ju ta i på skarpen på olika sätt. Om en hund behandlas illa är det ju bra att folk reagerar o anmäler, men det tror jag dig inte om att råka ut för.

Träna med bekanta, i lätt miljö o sen allt svårare efterhand. Det är mkt man ska lära sig när man är liten... :love:
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag tycker att Jadzias råd är bra. En rottweiler "ska" tåla en skarp tillsägelse utan att gå och grunna på den länge efteråt. Har du någon hundvan kompis som kan vara med som försöksobjekt? Någon som kan vara skittråkig och bara knuffa undan henne när hon kommer farande?
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Titta på "Mannen som talar med hundar" på TV. Han är suverän på allt som gäller hundar och fostran utan hårda rytanden. Det är ledarskap som gäller, annars tar hunden kommandot helt över dig. Visa VEM som bestämmer.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Senast jag såg Mannen som talar med hundar använde han elhalsband. Kanske inte att ryta men....
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Senast jag såg Mannen som talar med hundar använde han elhalsband. Kanske inte att ryta men....

Precis:D Tänkte inte på det för än Gnist här på buke visade en bild på den svarta hunden som fick ha elhalsbandet på sig. Så helt gudasänd är han inte!
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Precis:D Tänkte inte på det för än Gnist här på buke visade en bild på den svarta hunden som fick ha elhalsbandet på sig. Så helt gudasänd är han inte!

Man ska akta sig för att köpa "managementfloskler" som jag kallar det. Färdiga paketlösningar som säljs med orden "Gör så här så löser det alla problem. Det funkar för alla!".

Självklart kan man inspireras av olika teorier, men man måste vara medveten om att det som visas på tv är konstruerat.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det avsnittet måste jag ha missat! Var det det som visades förra måndagen?
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Ja, det måste det ha varit. Zappade förbi som hastigast. När jag insåg att det var ett elhalsband stängde jag.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Alltså, jag blir snart tokig & jag skäms över min hunds betéende bland folk. Jag VET att det beror på mig & att jag inte lyckats befästa mitt ledarskap ordentligt osv men jag har prövat allt & jag vet verkligen inte VAD jag ska göra för att få henne att skärpa till sig & inte hoppa på folk & klänga på dem HELA tiden.

Jag har alltid henne kort i kopplet & är uppmärksam på henne när vi går på stan men idag släppte jag koncentrationen för ett ögonblick när jag stod & pratade med en vän & då skulle det naturligtvis precis komma en dam gående alldeles intill & Ally hoppade upp & skulle hälsa. Tanten blen jättearg & det förstår jag. Hunden är en rottweiler & alltså inte liten & dessutom är hundar ju inte alltid så rena om tassarna.

När jag tränar med henne ensam så är hon hur lydig som helst & sköter sig exemplariskt så jag vet att hon både kan ta det lugnt & att hon KAN alla kommandon. På promenader går hon kanonfint & drar nästan aldrig.

Men så snart någon människa kommer inom ett visst avstånd så släpper hon mig fullständigt & lyssnar möjligen på mig en sekund i taget. Hon hoppar & studsar & drar & gnäller & bär sig totalt pinsamt & okontrollerat åt. Hon älskar barn men jag kan inte låta henne hälsa på den för hon välter dem & skrämmer dem. Det finns inte elakhet nära henne men 40 kg rottis har ju ändå respekt med sig.

Jag är förmodligen inte tilltäckligt "rolig". Men jag har alltid med hennes favorit-kamptrasa & tar fram den mitt i promenderna & leker lite, har alltid godis i fickan & ger henne en bit då & då & jag småpratar med henne hela tiden & berömmer henne MASSOR när hon är duktig. Jag vet inte hur jag ska bli roligare.

Grejen är att de enda gångerna hon visat mig respekt & lugnat ner sig när hon studsar på folk är när jag blivit vansinnig & tagit tag ordentligt i henne & tryckt ner & skrikit till åt henne. Den hårda skolan är inte min grej men jag börjar undra hur jag ska bära mig åt.

Jag blir tokig! Hjälp mig! Tipsa mig! Hur ska jag få henne att uppföra sig bland folk?


Jag skulle använda klicker, klicka in henne, så att hon vet att "klick" ALLTID innebär godis.
Sen skulle jag bege mej någonstans där jag arrangerat möte med en eller flera personer. Så fort jag ser att hunden är på väg att springa fram klickar jag, varpå hunden förhoppningsvis vänder sej för att få godis. Vilket den SNABBT får :) Såsmåningom lär hon sej förhoppningsvis att människor betyder belöning av dej och riktar sin uppmärksamhet emot dej istället.

Du behöver inte vara så rolig, om hunden ändå inte vill leka så river du bara upp den genom pockande, om du förstår vad jag menar! :)
Och istället för att småprata, ge henne ístället ett kommando, under den förutsättningen att hon befinner sej i ett sånt mentalt stadie att hon lyssnar!

Och om du tagit tag i henne och blivit jättearg och hon lyssnar, men nästa gång gör hon likadant, har hon förmodligen inte förstått varför du blivit arg.. Så den metoden skulle jag utesluta!

Dessutom kan det ju vara så att hon hoppar på folk för att hon är osäker, en hund som viftar på svansen är inte alltid glad..
(ta exempel min hund, om han tycker att någon människa är lite läskig så börjar han tokhoppa, fjantar sej och bara MÅÅÅSTE få visa hur otroligt liten och snäll han är...)
Och börjar man härja, skrika och ta tag i henne då finns risken för att hon börjar hoppa på folk och låta arg istället.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag skulle använda klicker, klicka in henne, så att hon vet att "klick" ALLTID innebär godis.
Sen skulle jag bege mej någonstans där jag arrangerat möte med en eller flera personer. Så fort jag ser att hunden är på väg att springa fram klickar jag, varpå hunden förhoppningsvis vänder sej för att få godis. Vilket den SNABBT får :) Såsmåningom lär hon sej förhoppningsvis att människor betyder belöning av dej och riktar sin uppmärksamhet emot dej istället.

Men blir det inte att belöna fel beteende att klicka när hon har börjat ge sig fram till människor? Nu är jag inte insatt i klicker, men hade det varit bättre att klicka när hon reagerar på kommandot NEJ eller vad man nu väljer att använda? Bara nyfiken!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 824
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 885
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 417
Senast: Monstermom
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp