Hoppa in ..

Thunder

Trådstartare
Ungefär när är det lagom att hoppa in en häst ?
Jag har ett fullblod som är 4 nu till våren.. Är det för tidigt att börja så smått ?

Sv: Hoppa in ..

Absolut inte! Ta hjälp av en tränare och "klä upp" dig med säkerhetsväst.

Ta det lugnt och fint så ska du se att det går kanonbra!

Lycka till!

Vid 3.5 års ålder börjar man att hoppa in de hästarna som ska gå bruks eller 4 års championatet.

Jag har hoppade min 4 åring två gånger i november och det gick jätte bra. Tänk på att ha bra infångare och markbommar på hinderna.

Lycka till

Det blri nog bra :) började "småskutta" i skogen efter hästkompisar ganska tidigt och sedan dess bjuder hästen på allt.

Alldeles lagom, om den är grundriden vill säga. Ta det lugnt bara ;)

nädå, de är inte för tidigt, börja så nätt .
kan även vara bra o ha en "draghäst" om hästen
tycker de är lite läskigt. :smirk:

Om hästen är grundriden är det bara att börja. Jag brukar dock vänja dem vid bommar osv ett tag innan man börjar hoppa, annars stressar de lätt upp sig.

När de har förstått sig på löshoppningen, kan skritta, trava, galoppera och svänga under ryttare - då börjar vi hoppa in hästarna.

Sedan får de börja följa med och kolla hur det går till på hoppträningarna sent det året de fyller tre. Då är de oftast redo inför fyraårssäsongen med träningar och tävlingar! :)

nej, det är inte för tidigt! tänk bara på att inte fuska, utan börja grundligt med bommar och cavaletti. tänk oxå på att tidigt i träningen börja med tittiga hinder, så att den vänjer sig från början. det är alldeles för vanligt med unghästar som aldrig sett en mur eller vattenmatta eller blommor vid hindren då de är ute och startar första året. hoppa hellre ofta men mkt lågt och få språng än sällan och mycket.

Något annat har jag väl inte skrivit? :crazy:

Ser att du är ny här och kan rekomendera dig om knapplån. Kollar du uppe till höger i ditt inlägg ser du vem du svarat till. Jag antar att ditt svar skulle vara till trådskaparen egentligen och för att få ditt svar som svar till den måste du klicka på svara i dennes inlägg.

Annars kan man låna en knapp av något annat inlägg, men då skriver man knapplån så blir det inga konstiga missförstånd. :)

Något annat har jag väl inte skrivit? :crazy:

Ser att du är ny här och kan rekomendera dig om knapplån. Kollar du uppe till höger i ditt inlägg ser du vem du svarat till. Jag antar att ditt svar skulle vara till trådskaparen egentligen och för att få ditt svar som svar till den måste du klicka på svara i dennes inlägg.

Annars kan man låna en knapp av något annat inlägg, men då skriver man knapplån så blir det inga konstiga missförstånd. :)

sorry, min enda ursäkt är att jag var mkt trött!

Ett tipps är att göra som de gör tex. på flyinge är att börja hoppa in hästen i skogen på naturhinder. Då bibehålls den natuliga bjudningen som är så viktig samt att man liksom inte gör så stor grej av det hela. Växla sedan med löshoppning skogen och vanliga bommar för att göra det hela lite intresant.

Som många andra skrivit så är det absolut inte för tidigt att börja vid 4 år :)

Vi brukar börja med att löshoppa hästarna först, efter ett tag kan vi även lägga fram lite konstiga mattor och sånt så att dom får träna på att inte bli rädda. Jag tror det hjälper ganska mycket med löshoppningen, det känns inte som att hindrena i sig blivit en lika stor grej nu när vi väl börjat hoppa in dom uppsuttet. (Jag hoppade 3 stycken för första gången igår och flög faktiskt bara en gång *stolt* :D )

När de har förstått sig på löshoppningen, kan skritta, trava, galoppera och svänga under ryttare - då börjar vi hoppa in hästarna.

Sedan får de börja följa med och kolla hur det går till på hoppträningarna sent det året de fyller tre. Då är de oftast redo inför fyraårssäsongen med träningar och tävlingar! :)

Precis såhär brukar jag med göra! Jag brukar ha med bommar från första dagen de går på bana/i ridhus. Det blir inget konstig för dem den dagen då de plötsligt är 30 cm över marken istället. De brukar ta sina första små skutt på sommaren som 3-åringar. "Hoppträningen" börjar i slutet på höstterminen.

Jag brukar även hoppa små diken och omkullfallna träd rätt tidigt.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgens reds finalerna i unghästtävlingen Global Trucks Youngster Tour för 4-, 5- och 6-årigar hästar. Spana in vilka som hoppade hem...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka