Hoppa in unghäst

C

CarolineB

Har en unghäst som nyligen kommit hem från inridningen och går och planerar för ett ev. träningsupplägg för henne. Min fråga är helt enkelt när ni brukar börjar hoppa era småttingar?

Naturligtvis varierar det beroende på individen osv, men på ett ungefär? Hur brukar ni lägga upp de första hoppningarna?

Sv: Hoppa in unghäst

Ja, det har hon och det har fungerat väldigt bra:)

För övrigt är det ju många som kollat i tråden men inte skrivit, så skriv! Vill ha många tips ju :D

Så snart det känns rätt.
Ja, jag vet att det det är ett idiotiskt svar, men tänk efter om alla nödvändiga pusselbitar är på plats. Var väldigt självkritisk.
Hoppning är väldigt mycket en fråga om att tror man inte på det man ska göra, ska man vänta.
Unga hästar kan vara väldigt olika, så både hur tidigt och hur snabbt man kan vidareutveckla skiljer sig väldigt mycket.

Det är olika beronde på häst, hur utvecklad den är, hur "stadig den är m.m.

Jag brukar börja hoppa uppsuttet på hösten dvs när dom är ca 3½år.
Då sitter gas, broms, vikthjälper och alla gångarter.

Börjar alltid med att rida över bommar i skritt, trav och galopp, så dom förstår vad det handlar om och sen träna ögat lite.

Brukar då se till att nån filmer det, just för att jag ska se hur det ser ut.
Hur balansen ser ut, hur den bär sig i galoppen, om den faller isär m.m.

När jag väl börjar hoppa så hoppar så är det låga hinder, allt för att bygga upp hästens självförtronde. Det är jätte viktigt att hästen alltid är nöjd när man ridit klart (spec unghästar). Vid inhoppning så är det A och O att hästen får självförtronde, det är det som grundar hästen. En häst som är osäker vid hoppning är oftast osäker när den är hoppas vid 15år med. Mycker beröm. Och även låt hästen bralla, låt den bocka lite och så att man inte skärmar av den, låt det vara okej med bus vid den åldern:)

Och sen ser jag till att jag inte stöttar hästen för mycket dvs att jag inte tar i den eller hjälper den för mycket. Då ger man hästen förtronde och den lär sig reda upp saker själv.

Sen ska man inte sitta och nötta unghästen, hoppa 1gång i veckan och sen ut och lek i skogen:) Den ska tycka det är kul och sen mycket vila:)

Lycka till:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag valde att helt hoppa in min häst för tränare sommaren som 4-åring under 4 pass som var en gång i veckan 4 veckor i stöten. Han hade inte klivit över en bom med ryttare innan. Han var grundligt löshoppad hos samme tränare innan dess.

Terrängträningar däremot hade vi varit med på en gång på våren som 4-åring och en gång själva lite skutt på sommaren som 3-åring.

Tack för ett bra svar =)

Min häst är 4 år (haft föl) och är bara riden i en månad än så länge, så det är inte dags än på ett tag. Naturligtvis kommer jag ta hjälp av tränare men vill kunna jobba lite på det hemma också. Några tips på några bra övningar att "fortsätta" med när man kommit förbi allra första stadiet att de ska hoppa?

Hur gick du vidare med hoppningen efter det? Känns som att det dröjer ett tag innan unghästen är så stark att hon kan vara med på en hel hopplektion, så har tänkt att småhoppa henne lite hemma också.

Inte alls :D Eller jo, han gick 2 CR efter det och en terrängträning till efter inhoppnignen (den 2:a riktiga och tredje gången han såg terränghinder). Sedan gick han 4 dressyrträningar (ensam så man kunde rida effektiv en kortare stund så som passade honom bäst) inför kvalitén den 30 augusti. Han är (övervuxen) ponny så han löshoppades på kvalitén så därför stressade vi inte med hoppningen utan satsade på lite ridning på ridbana (jag rider aldrig på bana annars utom på träning) till den.

Efter det trappades han ned 2 veckor, vilade 4 veckor, skrittades avsuttet 2 veckor och har nu ridits lite det sista men börjat växa (kunde han inte gjort det under vilan :angel:) och skrittas avsuttet 2 veckor till medan jag ändå har tentaperiod.

Nu ska han hoppas lite antingen själv eller för tränare en kortare stund över jul o sedan gå kurs sista helgen i januari (så mycket som passar honom då såklart).

Sedan blir det förhoppningsvis lite träningar o lite CR i vår och lite mer regelbundet i sommar. Jag studerar 20 mil från hästen så det beror helt på hur mkt mamma rider honom i veckorna eftersom jag bara är hemma på helgerna. Dessutom ligger han nog endel efter även sina jämnåriga ponnyer eftersom han är så stor för sin ras. Så han är sen pga det och även pga sin sena släkt därför lägger jag inte mkt vikt vid hoppning utan mer markarbete ute i skogen för att stärka honom. Det är dock tänkt att han ska bli min fälttävlanshäst längre fram :)

Ang hopplektionerna så gjorde jag en egen grupp med mig själv och en annan tjej i så vi kunde anpassa tränignen till min unghäst. Som tur var visade det sig att även den hästen behövde en del grundläggande träning så det passade bra. Hon fick hoppa lite högre/svårare när jag avslutat de gångerna som det passade dem. Det var helt kanon :) Jag hade ALDRIG åkt på en "vanlig" hoppträning med typ 5 andra med en så grön häst. Terrängträningarna var oxå anpassade i början, sista gången var han i en "vanlig" grupp men fick bara hoppa de snälla hindren men då hade han rejält med kondis och ork efter ridning i 2,5 månad och avslutade tidigt på vattnet när alla andra hoppade massa krångliga saker där.

Guld värt att hitta tränare som förstår vikten av att anpassa både längd och innehåll till en unghäst och är villiga att kompromissa lite :bow:

På senhöst/vinter när de är 3.5 år får de gå över bommar i trav och ev i galopp. Efter vintervilan påbörjas lite hoppning och fram på senvinter/vårkanten åker de med på några hoppträningar. I början av sommaren kan det var dags för första tävlingen.

Mina (ponnyer) brukar få börja kliva över lite "bomhinder" vid årsskiftet 3-4 års åldern. Börja hoppa ordentligt brukar vi göra på våren när dom är fyra. Brukar löshoppa väldigt sporadiskt, dom som är visade på kvalitetsbedömning som 4 åringar är knappt löshoppade ens 5 gånger före.. alla har blivit klass 1 i hoppning ändå (ponnysar löshoppas ju på kvalitets). Kan man inte löshoppa på rätt sätt så förstör man bara hästen, då är det bättre att vänta tills den ska hoppas uppsuttet.

Rider in alla unghästar ute i naturen, ingen ridning i paddock/manege what so ever när dom är små:)

Sen när allt funkar med gas, broms, styrning och alla gångarter, blir det små skutt över stockar mm i både trav och galopp med en rutinerad häst framför. Efter ett tag när hästen fattat grejen med hopp ute, så blir det löshoppning över bommar och låga hinder, och sen små skutt uppsuttet i paddock/manege och på den vägen är det:)

trots allt är det ju utomhus som är hästens naturliga miljö, och stockar mm finns ju förhoppningsvis i hästens hage så det blir inte lika stort som över "riktiga" hinder.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 413
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka