Hoppa av, det enda rätta?

Kibani

Trådstartare
Igår var första tillfället på den Appell - Spårkurs som jag tänkte gå med min hund.

Men... Instruktörerna är av den "gamla skolan". Var på väg att gå redan när han ville att alla skulle skaffa kedjestryp till nästa gång men stannade ändå kvar hela tillfället. Vid linförighet skulle hunden korrigeras in i position och uppmärksamhet via ett kraftigt ryck i kopplet om den inte redan lärt sig att lyssna på finare hjälper så som rösten. Snabba läggande under gång tyckte han skulle läras in genom att kasta kopplet framför hunden. Ja det enda som inte behövde läras in med sk hårda metoder var framförgåendet då hunden lockades till att dra framåt mot belöningen som var upphöjd på en pinne eller kon.

Jag som var så glad över att ha hittat en intressant kurs med så kort varsel, nu vet jag inte om jag ska fortsätta men sortera informationen för att inte utsätta min hund för onödigt obehag eller om det enda rätta är att hoppa av...

Igår var första tillfället på den Appell - Spårkurs som jag tänkte gå med min hund.

Men... Instruktörerna är av den "gamla skolan". Var på väg att gå redan när han ville att alla skulle skaffa kedjestryp till nästa gång men stannade ändå kvar hela tillfället. Vid linförighet skulle hunden korrigeras in i position och uppmärksamhet via ett kraftigt ryck i kopplet om den inte redan lärt sig att lyssna på finare hjälper så som rösten. Snabba läggande under gång tyckte han skulle läras in genom att kasta kopplet framför hunden. Ja det enda som inte behövde läras in med sk hårda metoder var framförgåendet då hunden lockades till att dra framåt mot belöningen som var upphöjd på en pinne eller kon.

Jag som var så glad över att ha hittat en intressant kurs med så kort varsel, nu vet jag inte om jag ska fortsätta men sortera informationen för att inte utsätta min hund för onödigt obehag eller om det enda rätta är att hoppa av...

Men fy.
Hoppa av.

Är det en privat tränare ska du inte rekommendera den till någon, är det en klubb som arrangerar ska du berätta för någon, antingen i styrelsen eller i utbildningskommittéen, om varför du inte vill vara med. De flesta klubbar är VÄLDIGT måna om sitt rykte och jag vet att båda mina klubbar tack och lov hade bytt instruktör om de hade fått höra något sånt.

Jag hade nog hoppat av, det låter som det är för långt ifrån min egen träningsfilosofi för att det ska vara intressant att sitta av all dötid mellan de få sakerna som kan vara av intresse.

/Camilla

Håller med de andra här: hoppa av och tala om varför! Att fortsätta och tro att du trots allt ska få ut något av det är önsketänkande. Du kommer bara att bli osams med kursledaren när du vägrar göra som han säger, och må dåligt när du ser dina kurskamrater följa hans direktiv.

Håller med de andra här: hoppa av och tala om varför! Att fortsätta och tro att du trots allt ska få ut något av det är önsketänkande. Du kommer bara att bli osams med kursledaren när du vägrar göra som han säger, och må dåligt när du ser dina kurskamrater följa hans direktiv.

Det var det jag insåg nu under dagens lopp så jag mailade utbildningsansvarige och fick ett mycket trevligt svar tillbaka. Hon skulle skicka vidare mitt mail till styrelsen och även ta upp det med kursledarna. Synd att det förekommer sånna bakåtsträvare på en annars fin klubb. Gick agilitykurs där förra året och har hjälpt till i agilitysammanhang där jag haft jättetrevligt. Så jag trodde ryktena som cirkulerat var gamla och förlegade men tydligen är de inte det helt ännu. Så själva klubben kan jag tänka mig att gå kurs på igen men jag kommer höra efter med mina bekanta om de vet något om intruktörerna på förhand, för när jag frågade dem om råd med detta kom det fram mindre trevliga historier om just dessa :(

Jättebra att du redan agerat, sådant ska fram! Gammaldags hund"fostrare" finns lite överallt, och tyvärr hålls de ofta om ryggen av andra medlemmar. Inte för att de håller med, men de har ju känt X sedan nittonhundrafrösihjäl, och tänk på allt X gjort för klubben. Men de tänker inte så långt som hur det slår mot hela klubben!

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 308
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar