Hoppa 3 dagar i rad?

Rosenblad

Trådstartare
Att hoppa för ofta i veckan ger ju självklart stora slitage på benen, det är det ingen tvekan om. Jag känner en som kan hoppa sin häst tre dagar i rad just för att hon tycker att det är roligt och "hästen behöver få jobba lite" som hon säger. Tycker att det är oerhört omoget resonerat :mad:, men i längden kan väl detta gå mycket illa? Hur pass illa kan det gå?

Att hoppa tre dagar i rad da och da ar ingen storre katastrof. Fragan handlar mer om hur hogt din kompis hoppar med sin hast, samt hur gammal och val utbildad hasten ar.
Och hur mycket hon hoppar varje dag.
Ett par sprang varje gang du rider hasten ger inte langvariga skador, daremot om du hopp-tranar hasten pa hoga hojder varje dag i veckan!!

Det ar ju ganska ofta det ar 3-dagars hopptavling, sa det ar ingen storre katastrof. Det ar mer komplicerat an att man inte far hoppa for ofta!!

Heii!
Själv hoppar jag max 2 gånger i veckan men då hoppar jag antingen gymnastikhoppning,terräng eller ganska rejält! Jag håller med Ramona! Det är inte någon större fara om man hoppar ganska lågt och så men när de vägrar sliter det ju oxå på benen! Om du vill kan du ju säga till din kompis att hoppa lite mindre eftersom det inte är så HIMLA nyttigt för benen! Dressyr är la oxå kul?? :D
Okejj hoppning är roligare men dressyr också!
Kramar :banana:

Det är definitivt inte att rekomendera, men det beror trots allt på hur högt och mkt man hoppar. det är ju bättre att planera sitt tränande så man hoppar 1-2ggr/vecka. Dressyr hjälper ju hästen en massa i hoppningen åxå, säg det till din kompis. Den blir mer lydig, svängbar osv!!

Kram!! :rofl:

att hoppa 3 dagar i veckan behöver inte vara fel, du kan hoppa låga hinder, träna in teknik och lydnad varje dag om du vill(med risk för att hästen tröttnar på allt vad bommar är). Vad det menads med hoppning i detta fall är oklart. Hoppning på höga höjder jämt, mycket och intensivt eller bara några få språng på lite lägre höjd? Är det varje vecka eller bara ibland? Hur ofta är det inte tre dagars eller till och med fyra dagars meeting där man hoppar höga klasser, då tycker man ju oftast inte att det är fel att hoppa tre dagar på raken.

Jag själv red nyss en hoppkurs på tredagar med hoppning varje dag 2 pass. Då var det ju allt från mer markarbetesliknande hoppning till hoppning av banor på högre höjder. Och inte är det fel om man gör det någon gång ibland. Dessutom samma vecka var jag på två dagars meeting och hoppade totalt 3 klasser, LB-MSVB. Inte tycker jag att detta är fel, men jag gör det ju inte varje vecka.

Hoppning kan slita lika mycket på benen som dressyr! Allt beror på hur det utförts.

Det är ju inte bra för hästen om hon gör det varje vecka.

Jag och min häst var på hoppläger för.. en vecka sen ungefär.
Då är det ju hoppning och markarbete varje dag, 8 dagar (visserligen vilade hon 3 pass men..) Men man märker att hon tröttnade lite så nu har vi lite hopp paus förutom en och annan stock i skogen.
Men det är ju kul och trimma lite på dressyren också! :D

en av mina kompisar tar nog ett skutt varje gång hon rider med sin häst. men det är lågt hon hoppar, just för att hästen blir så otroligt stark annars när hon ska "hoppa riktigt" hon kan alltså rida ett dressyrpass å vips så rider hon över ett litet kryss. tror inte att han tar skada utav det. men därimot om man hoppar högt jämt å ständigt så tror jag att benen tar stryk.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve