att hoppa 3 dagar i veckan behöver inte vara fel, du kan hoppa låga hinder, träna in teknik och lydnad varje dag om du vill(med risk för att hästen tröttnar på allt vad bommar är). Vad det menads med hoppning i detta fall är oklart. Hoppning på höga höjder jämt, mycket och intensivt eller bara några få språng på lite lägre höjd? Är det varje vecka eller bara ibland? Hur ofta är det inte tre dagars eller till och med fyra dagars meeting där man hoppar höga klasser, då tycker man ju oftast inte att det är fel att hoppa tre dagar på raken.
Jag själv red nyss en hoppkurs på tredagar med hoppning varje dag 2 pass. Då var det ju allt från mer markarbetesliknande hoppning till hoppning av banor på högre höjder. Och inte är det fel om man gör det någon gång ibland. Dessutom samma vecka var jag på två dagars meeting och hoppade totalt 3 klasser, LB-MSVB. Inte tycker jag att detta är fel, men jag gör det ju inte varje vecka.
Hoppning kan slita lika mycket på benen som dressyr! Allt beror på hur det utförts.