Hopp-KM på DEN hästen???

B

BeastieBabe

ja, de flesta undrar varför jag ska hoppa en häst som knappt galopperar.. men jag lägger ut lite filmer så kan jag få lite feedback på vad jag bör tänka på innan tävlingen (på söndag! :crazy: )

Hoppar långsida, lite dålig fart på fösta hindret..
http://www.youtube.com/watch?v=KMRi_-wbdBE

hoppar på medellinjen (annan lektion)
http://www.youtube.com/watch?v=ZrVn_F7dXKU

hoppar oxer
http://www.youtube.com/watch?v=LYXFYJ0ifhU
och bana
http://www.youtube.com/watch?v=x1w-0_OtI90

så vad tycks? normalt sett galopperar hästen knappt och det var många gapande munnar på dressyrKM när jag red honom i LB:1 med 45,5% ;)

PS jag har precis laddat upp filmerna och yuotube säger att man måste vänta några min till innan jag kan titta bläh.. men dom kommer snart :)

Sv: Hopp-KM på DEN hästen???

Det var en rikrigt liten seg propp det där:p Det ändå som du MÅSTE tänka på är driv framåt!! Massor framåt!!
Rejsa runt banan, eller vad som helst.. Bara h*n går framåt och inte som en seg propp...
Lycka till!!!

Såg att du rider för grs.. Var där och tävlade i helgen...

Mitt 1000 inlägg!!!:banana:

Jag tyckte inte det var såå farligt :crazy: jag har själv hoppat BETYDLIGT värre hästar! De tips jag kan ge dig är att, även om han är seg så får du inte jaga på honom (det är därför han river näst sista hindret och nästan vägrar på sista när du rider banan). Utan när du rider fram, se till att "ställa in honom" så att när du lägger till skänkeln, så är det jäk*ar i mig fram han ska! Lägg till pisken så fort han inte lyssnar med en gång, jag lovar dig att det räcker att du gör det några gånger så brukar det sitta sen. Samma när du rider banan, lyssnar han inte fram så ska han ha ett rapp i rumpan, många på buke tycker säkert att jag är heelt dum i huvudet som vill att du ska piska den stackars söta lilla ponnyn men det handlar inte om det. Utan du MÅSTE väcka honom så han lyssnar på dina hjälper, och sitt inte och fjutta med spöt 100 gånger, utan en gång rejält räcker, sedan är det klapp på halsen så fort han lyssnar!

Lycka till på söndag! :banana:

Tillägg: Jag tycker inte som ovanstående talare att du ska rejsa runt banan, alla hästar måste få lov att hoppa balanserat och kontrollerat, det är inte schysst att utsätta honom för en behandling som enbart kommer att medföra att han kraschar istället.

Lycka till, det går säkert bra:D Slå dom med häpnad ochha skoj!

Men är det ridskola du rider på ? himla många på samma lektion där i början och var det bara 2 rätt upp långsida på en hel hopplektion (eller red ni markarbete innan)

Tips, han var ju onekligen trög och ännu jobbigare blir det förmodligen om han går i fel galopp i svängarna:idea:

Tillägg: Jag tycker inte som ovanstående talare att du ska rejsa runt banan, alla hästar måste få lov att hoppa balanserat och kontrollerat, det är inte schysst att utsätta honom för en behandling som enbart kommer att medföra att han kraschar istället.

Jag menar inte rejsa så..utan bara tänka framåt och ha bra galopp och få hästen koncentrerad på de den ska göra...

Det var en rikrigt liten seg propp det där:p Det ändå som du MÅSTE tänka på är driv framåt!! Massor framåt!!
Rejsa runt banan, eller vad som helst.. Bara h*n går framåt och inte som en seg propp...
Lycka till!!!

Såg att du rider för grs.. Var där och tävlade i helgen...

Mitt 1000 inlägg!!!:banana:
hhee, jo, en segpropp är vad han är.. dock hade han gått tre lektioner på filmerna, så han var trött då.. men det ska nog gå vägen.. hoppas jag :crazy:

jo jag rider både på GRS och GFRK.. tävlar inte "officiellt" utan bara på klubbtävlingar och KM, tänkte väl att jag skulle lyckas lite bättre på hemmaplan innan man ger sig ut på riktiga tävlingabanor :)

Jag tyckte inte det var såå farligt :crazy: jag har själv hoppat BETYDLIGT värre hästar! De tips jag kan ge dig är att, även om han är seg så får du inte jaga på honom (det är därför han river näst sista hindret och nästan vägrar på sista när du rider banan). Utan när du rider fram, se till att "ställa in honom" så att när du lägger till skänkeln, så är det jäk*ar i mig fram han ska! Lägg till pisken så fort han inte lyssnar med en gång, jag lovar dig att det räcker att du gör det några gånger så brukar det sitta sen. Samma när du rider banan, lyssnar han inte fram så ska han ha ett rapp i rumpan, många på buke tycker säkert att jag är heelt dum i huvudet som vill att du ska piska den stackars söta lilla ponnyn men det handlar inte om det. Utan du MÅSTE väcka honom så han lyssnar på dina hjälper, och sitt inte och fjutta med spöt 100 gånger, utan en gång rejält räcker, sedan är det klapp på halsen så fort han lyssnar!

Lycka till på söndag! :banana:

ja, jag är inte feg för pisken.. lyssnar han inte för skänkeln får han ett rapp (jag småpetar aldrig om det inte är för att hästen ska flytta bakbenet litegran)

dock så var han jättetrött när han tog ett extrasteg där på sista rundan, gått tre lektioner varav 2 hopp, och det var allra siata rundan vi red då.. men förhoppningsvis går det bättre på söndag :)

åhh ja, det är en storhäst, men vist är han söt som en liten ponny :love:

Lycka till, det går säkert bra:D Slå dom med häpnad ochha skoj!

Men är det ridskola du rider på ? himla många på samma lektion där i början och var det bara 2 rätt upp långsida på en hel hopplektion (eller red ni markarbete innan)

Tips, han var ju onekligen trög och ännu jobbigare blir det förmodligen om han går i fel galopp i svängarna:idea:
jo, det är på ridskola.. vi är 7-8 st varje gång, och filmerna var från 3 olika lektioner också.. hoppar inte varje gång utan det var nog markarbete en av gångerna..

slå dom med häpnad ska vi, det ska gå undan i svängarna, och förhoppningsvis i rätt galopp..

sen på söndagkväll lägger jag ut filmen från KM också :) får ni något att garva åt, jag kommer bergis att trilla av :p

Haha, den här hästen verkar vara likadan som min älskade Sisu ^^
Han är seg, som attsiken, och hoppar gör han inte alltid xD Han brukar vägra mest hela tiden, rättare sagt. Dessvärre får han lätt ont i benen så han får inte hoppas så mkt, det kanske är en anledning till att han vägrar. Men iaf, det bästa man kan göra är att fortsätta driva, med hela kroppen och verkligen se till att hästen går fram innan man rider mot ett hinder.

ja, Sune är juh inte den anbbaste, men han hoppar alltid, tror inte att jags ett honom vägra någon gång faktiskt... han är en härlig häst,.. dock omusklad så jag är ju lite orolig för hans ben.. :(
men om jag inte skulle tävla på honom skulle alla tycka att han bara trögar och oingen skulle jobba honom rätt.. för han är väldigt tung.. det krävs att man jobbar för att han ska gå rätt..
tack för tipsen :)

Skön häst! :) Du har bra attetyd, det där kommer nog bra ska du se :D Håller tummarna!

Ahh sköönt namn ;)
Han va juh ascool han ansträngde sig inte så mkt när han hoppade :D:D jättesööt verkligen XD

han känns dock lite osäker backar av välldigt innan hindrena..är litew rivningsrisk.. va händer om du får lite mer fart på honom innan du börjar hoppa?!

Kör på :)
Red själv stallets segaste häst när jag red på ridskola o vi slog dom med häpnad. Tänk framåt driv framåt pigga upp honom före så du får lite extra go i honom så han lyssnar på varje skänkel så tar du dom :)
Lycka till!

Han påminner lite om min pålla :o :p Om man inte rider fram henne ordentligt så är hon rätt seg när hon hoppar. Det Jag tycker du ska tänka på är att rida på ordentligt framåt utan att han blir för lång. När du rider på framåt behöver det inte gå fortare, det viktigaste är att galoppen blir starkare, kraftfullare. MER galopp helt enkelt.

Lycka till!

till att börja med ser det ju inte så illa ut som jag förväntade mig av din beskrivning :D
när du hoppar oxern t.ex. ser det tillochmed ganska trevligt ut ;)

det jag skulle vilja se är en häst som hänger ihop bättre. det är ett faktum att en lång häst är en seg häst, så försök rida mer bakifrån och fram, tryck in kraft i bakdelen men samla upp den där fram så att hästen blir kort och alert i kroppen.

jag skulle rida fram kort men effektivt om jag var du. som sagt, börja med att låta hästen bli ordentligt varm i kroppen, skritta fram ordentligt, när du börjar jobba den, se då till att den svarar framåt ordentligt när du ber om det. rid mycket tempoväxlingar, ställ dig upp och gasa på någon långsida etc, men glöm inte att du måste ta tillbaka och samla ihop, med bibehållet tryck, annars har du en lång och seg häst igen.

jag skulle inte sitta ner för tungt på en häst som den där, men det ser det inte ut som att du gör heller. det jag dock reagerar på är att du driver väldigt mycket med överlivet, men inte alls lika mycket med sätet. sätet brukar iofs (iaf enligt min erfarenhet) inte vara det allra mest effektiva på en lektionshäst, då dom inte är vana vid det, så ett alternativ kanske är att rida banan i en ganska tydlig lätt sits (utan att du för den sakens skull blir för framåtlutad. tänk dig bara att du lättar ur sadeln ett par cm och blir kvar där) och satsa på att få fram hästen för skänkeln istället. rider du med sporrar?

på sista filmen, när du hoppar bana, ser det ut som att du rider väldigt mycket med handen, t.ex mot sista hindret. dvs. att du driver med armarna också. en häst som backar av sådär skulle jag försöka ha så still hand som möjligt. bara ett lätt stöd/sug framåt och ska jag korrigera något gör jag det så tidigt som möjligt och så lite som möjligt.

lycka till och hoppas jag inte "klagar" för mycket på dig!
vore kul att få se film från KMet sen!

Mycket trevlig häst faktiskt, om man lägger ner lite jobb på honom vill säga ;)

Jag tror att om man bara jobbar den hästen lite i balans bakifrån och fram i dressyren, får upp muskler och egen framåtbjudning så kommer den utvecklas till en mycket trevlig häst att tävla hoppning med också. Han hoppar mjukt och fint och har goda anlag för att kunna korta/länga galoppen mycket bra, bara man får lite ordning på gossen!
Men i nuläget går han inte framåt, det syns att du måste "pumpa" fram honom för att komma någonvart överhuvudtaget.
Satsa mycket på tempoväxlingar, sidvärtsrörelser även på uppvärmningen för att få framåtbjudning och få med bakdelen.

Lycka till på söndag!

kollektivt svar!

tack för alla tips! :bow:

varför han backar av är för att han på den lektionen var jättetrött, hade hoppat lektionen innan också, så jag kände att han var trött och ville inte jäkta på så mycket att han skulle ha snubblat istället, så därför fick han ta ett extrasteg..

han är verkligen en härlig häst, hoppar verkligen underbart och river sällan, förutom när han är trött och slarvar..

är hur kär i den här hästen som helst, han är helt underbar lilla Sunilunisen :love: hade jag tid för häst skulle jag nog köpa honom, han är verkligen värd att få jobba riktigt varje gång han rids och bygga rätt muskler, för på ridskola blir det ju oftast så att en tung och seg häst rids i fel form hela hela tiden :( och så blir det dubbelt så svårt för dem som kan att försöka rida honom rätt när det väl gäller..
men jag ska tänka mycket på kvickheten, tempoväxlingar och att få med baken på söndag! om det nu blir något (det är obligatorisk banbyggnad på lördag någon gång (tid ej angiven), och jag är bortbjuden på lördagkväll, så jag får inte hoppa på söndag om jag inte är med och bygger bana på lördagen.. )
blir tokig på dessa klubbtävlingar med 4 ton krav för att man ska kunna vara med *suck*

jaja, om inte annat så kommer jag att hoppa honom på andra klubbtävlingar :)

Du rider en del i fel galopp, vilket gör att han bryter av till trav en gång när du hoppar banan. Satsa på att ha rätt galopp, så är det mycket större chanser att få lite mer bjudning. Räta upp dig, så att du inte driver med hela överlivet.

Och på framridningen: jättenoga med att han går fram för skänkeln, mycket tempoväxlingar etc så att motorn är igång.

Såg ut som en jättetrevlig häst!

han verkade inte tycka det e så värst kul.. lusten att hoppa är ju ändå det viktigaste.. men försök få mer pigg och glad i honom, fatta galopp , sakna av, fatta galopp, sakta av osv. och prata upp piggande med honom hela tiden, viktigt!! lycka till!!! ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur