Hopp-KM på DEN hästen???

Sv: Hopp-KM på DEN hästen???

ofast får man vara glad om han ens håller en galopp, det är fortfarande folk som blir förvånade över att jag kan galoppera ett helt varv på fyrkanten utan att han bryter av..

överlivet vet jag, det är svårt, men jag försöker hela tiden!

tack för tipsen annars!

Vi vet väll båda två att det kommer gå bra för er på söndag! :) Sunisen är juh bäst bara :love:
Kommer hålla alla tummar som finns för er!
Dessutom vet jag att ni kommer gå bra i en omhoppning.. tänker bara på stackars Corsberg som höll på att springa benen av sig när ni slog alla rekord även de gjorda av ponny :bump:

Jo, men det är ju mycket, mycket jobbigare för honom att gå i fel galopp, så du tappar ju massor av bjudning om han går fel. förutom att det sliter väldigt mycket på hästen att gå i fel galopp.

nej, det är ju svårt när hästen är otränad och dessutom trött eftersom att jag rider sista lektionen för dagen och hoppar vi så hoppar gruppen före.. så alltid två hoppning och en lektion till före det också..
han skulle behöva komma från ridskolan och ridas ordentligt, då skulle han bli riktigt fin.. dock var han megatrött på sista två hoppfilmerna :/

Undrar om det ligger någon tränd bland alla "Sunehästar" Att dom ska vara lite sega? :D Min va superseg ;)

Hm är det bara jag som tycker det ser ut som att flertal svarande verkar tro att det är din häst?

så förvänd galopp är ingen bra övning mao, för det sliter bara?

men visst jag förstår vad du skriver.. men saken är den att hästen HAR dålig galopp, och han slappar till om man bryter av :/

förmodligen går det mycket bättre på söndag då han är pigg och utvilad, då galopperar och hoppar han mycket bättre än när han är så trött som han är på filmerna..

jasså, vad hade du för "Sune" då? den här Sunen heter egentligen Brighton men dte är lite svårt att uttala hela tiden på lektionerna och för småfolket på ridskolan.. så det blev en Sune :D

Vilken segpropp :D Men söt som en ponny! Du får tänka lite ponny ridning, full fart framåt! :D jaga upp honom lite och göra mycekt tempo växlingar i galopp innan du börjar hoppa :) tycker du gjorde ett bra jobb, jag är helt kass på hoppa sega hästar :rofl:

Vi har en sån häst på ridskolan jag red på innan. En fjordkorsning som heter Freja. Är hon liiite pigg kan det gå bra och en sån gång när vi hoppade sa min ridlärare att hon aldrig hade sett hennes frambensteknik ordentligt innan!!:D Sånt är kul att höra!!:) Men andra dagar hjälper ingenting.... Hon är i grunden den mest välridna hästen de har, men efter många år med mest nybörjarlektioner har hon blivit seg som sirap....

så förvänd galopp är ingen bra övning mao, för det sliter bara?

men visst jag förstår vad du skriver.. men saken är den att hästen HAR dålig galopp, och han slappar till om man bryter av :/

förmodligen går det mycket bättre på söndag då han är pigg och utvilad, då galopperar och hoppar han mycket bättre än när han är så trött som han är på filmerna..

Förvänd galopp är en stärkande och rakriktande övning. Fel galopp däremot bara sliter - och filmen visar en häst som går i fel galopp, inte förvänd.

Har han dålig galopp - desto större anledning att inte göra det ännu svårare och jobbigare för honom genom att rida fel galopp...

Det ser inte alls så dumt ut tänk bara på att inte jaga på hästen hela tiden sitt ner jobba tänk framåt den ser iaf ut o ha kul:)!

Åh vad jag hatar att kolla på dina filmer och jag gör det ändå. Saknar ju fältishästarna!!

Vilken tid börjar det på söndag?

Du rider en del i fel galopp, vilket gör att han bryter av till trav en gång när du hoppar banan. Satsa på att ha rätt galopp, så är det mycket större chanser att få lite mer bjudning. Räta upp dig, så att du inte driver med hela överlivet.

Och på framridningen: jättenoga med att han går fram för skänkeln, mycket tempoväxlingar etc så att motorn är igång.

Såg ut som en jättetrevlig häst!

Precis tänk på att landa i rätt galopp så att han inte tappar balans och på så sät fokus!
annars ser dte inte alls så hemskt ut som du beskriver det, ser ut som om ni kan klara det där bra!
lycka till! :)

mm du får komma å kolla på söndag, 10 är första start, är en del ponnier.. hmm 15 st kanske? sen är det lektionshästarna..

Alla andra: ska tänka mer på galoppen, igår när jag red dressyr på honom ville han inte alls galoppera som jag tyckte, men höll galoppen mycket bättre än för ett halvår sen (tur är väl det iallafall)
han slänger sig inåt i högergaloppen, trängade tygeltag är nästintill ett måste om det ska fungera.. ridläraren tyckte att jag skulle köpa honom så han skulle få så mycket bättre träning än på ridskolan.. men jag har juh varken tid eller råd då just nu :(

De tips jag kan ge dig är att, även om han är seg så får du inte jaga på honom (det är därför han river näst sista hindret och nästan vägrar på sista när du rider banan). Utan när du rider fram, se till att "ställa in honom" så att när du lägger till skänkeln, så är det jäk*ar i mig fram han ska! Lägg till pisken så fort han inte lyssnar med en gång. Samma när du rider banan, lyssnar han inte fram så ska han ha ett rapp i rumpan, många på buke tycker säkert att jag är heelt dum i huvudet som vill att du ska piska den stackars söta lilla ponnyn men det handlar inte om det. Utan du MÅSTE väcka honom så han lyssnar på dina hjälper, och sitt inte och fjutta med spöt 100 gånger, utan en gång rejält räcker, sedan är det klapp på halsen så fort han lyssnar!

Håller helt och hållet med. Red en slö häst för en tränare som sa " driv, driv, driv, va du en gör så låt han inte bryta av. Där satt jag och drev,drev och bärde runt stackarn överallt. Han kunde inte gå avsigsjälvt. Jag bytte naturligt vis tränare (en som är proffs på lata hästar). Hon säger att man ska göra massa övergångar. halt - skritt - halt - skritt och lyssnar han inte då så pisken. Och direkt när han lyssnar massor BERÖM. Nu har min häst blivit pigg och väntar ivrigt på att jag ska be han göra ngt.

Ah okej. Får se om jag dyker upp då, beror på om jag får med nån kompis :p

ja jag tycker att du ska komma :p

få se om detta funkar nu, har slängt ut lite bilder på pixbox för att kunna sätta in dom direkt på buke.. ska vara en bild av Sune på bete i somras :love:
5302803.jpg

Vaddå att man är bortskämd som har en häst som rejsar järnet mot hindren :D :angel:

Du har fått bra tips så säger bara lycka till på söndag! ;)

Kolla in tjockismagen :D :love:
Han är härlig den där hästen.

Vet du om Digna, Prima, Irma, Bella och Al ska vara med?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka