hopp häst i dressyr tävling?

Sv: hopp häst i dressyr tävling?

Hur länge värmer ni upp/rider fram innan dressyrtävling och vad gör nu då??
(sista frågan sen ska jag inte sno tråden mera :p)

Rider fram lika länge och efter samma koncept som hemma. Hur länge och vilket upplägg man har beror ju på hästen. Ingen idé att börja krånga till saker och ting på en tävlingsplast, risken är ju då att man får en spänd häst.

/Lizzie

LC dressyr-LB dressyr är busenkelt. Hästen ska bära sig i skritt, trav, galopp och börja, sakta av, öka när du säger det;) Eller i LC behöver den knappt bära sig hehe;)

Kan inte hålla med om att LC och LB är busenkelt, i alla fall inte o du vill rida på godkända poäng = 60 %. Har suttit som domarsekreterare många gånger och hur ofta får man inte skriva "över tygel", "spänd", "seg", för stora eller för små volter, osv.

Att få en häst att bära sig i skritt, trav och galopp och gå i stadig form genom hela programmet är inte alls busenkelt, utan kräver faktsikt att man tränar dressyr för någon.

I LC är det faktiskt krav på att hästen ska gå i form, och då inte i formen lång och låg...

Men någonstans ska man börja :), sedan använder man protokollen för att ta reda på vad det är man måste jobba vidare med!

/Lizzie

Fast jag tycker det är busenkelt;) Sen att poängen inte stämmer med vad man tycker är en annan sak. Det är ju grundläggande saker som hästarna bör kunna om de ska gå 120 i hopp tex...

(enligt mig;))

Det är ju grundläggande saker som hästarna bör kunna om de ska gå 120 i hopp tex...

(enligt mig;))

Det kan jag hålla med om, även om så är inte heller fallet alla gånger...

Sedan har jag ett sto... då är ingenting "busenkelt"...

/Lizzie

Det kan jag hålla med om, även om så är inte heller fallet alla gånger...

Sedan har jag ett sto... då är ingenting "busenkelt"...

/Lizzie

:rofl::bow:
ingenting är enkelt med ston, pollan min kan gå super fint och lyda till 100 %, men hon är ett sto så då är det att fråga snällt några gånger och hoppas på det bästa, gör man ngt fel så sätter hon sig på tvären och vill ingenting :grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 606
Senast: akleja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 377
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?