hopp häst i dressyr tävling?

Buck

Trådstartare
har länge funderat på att anmäla mig till en lätt dressyr tävling, är hopp nörd i vanliga fall och min polla är hopp tränad hela livet. dock så upptäckte förra ägarna att hon hade mycket talang för dressyr då de lämnade henne till en dressyr ryttare som red henne lite.
har ingen koll på vad La,LC osv betyder, jag vill se om vi kan helt enkelt^_^
vad för klasser är de "enkla" egentligen? tipsa gärna om tävlingar i närheten av hörby/skåne också^_^ tack

Sv: hopp häst i dressyr tävling?

LC är ju enklaste klassen, det finns LC:1 och LC:2. Sedan kommer LB:1, LB:2 o.s.v.
I LC och LB är det mest att kunna visa att du har en lydig häst, det är lite volter och serpentiner och liknande. Ett tips är ju att söka på programmen så får du se hur de ser ut :)
Vad du ska välja beror ju på vilken nivå du är på, och vill du tävla klubb eller lokalt? Att hitta och anmäla sig till dressyrtävlingar går till på samma sätt som att göra det med en hopptävling. Tävlingskalendern kan vara behjälplig, eller de lokala ridklubbarnas hemsidor :)

Jag tror bara att det är nyttigt för dig och din häst att prova på en dressyrtävling. Vem vet, du kanske blir helt frälst? ;)

tack ^_^, vad för nivå jag är på vet jag inte riktigt :/ har inte tränat för dressyr tränare/instruktör på ca 2 år, och hästen är ganska svår att jobba i form. (dock så brukar hon vara ganska samarbetsvillig på tävling ^_^ he he ..)
volter och serpentiner kan vi i alla fall:D så det ska man kanske börja med.
en bra dag så kan hästen allt från skänkelvikningar och piruetter till galopp slutor:rofl:.
ska se mig om efter ngn Lc tävling,
dressyr frälst kommer jag nog inte bli, innan jag fick min nuvarande polla så var det en mardröm varje gång man skulle rida dressyr på ridskolan:grin: men man vet ju aldrig^_^

Det är stor skillnad på att rida dressyr på privathäst och rida dressyr på en ridskola ;)

Men försök få tag på en dressyrtränare också kanske och träna regelbundet? Det är ett väldigt bra komplement till hoppningen, så även om du inte blir dressyrfrälst kanske hoppningen kommer gå bättre :)

Din hemmaklubb har tävling med passande klasser i oktober någon gång :p
Du kan få följa med som hästskötare till mig nästa helg om du vill se hur det går till :angel:

ja det var det jag märkte när jag började rida min lilla polle^_^ jag kan nog ha hjälp av dressyren i hoppningen, pollan tycker att det ska gå fortare och fortare på alla hinder som är lägre än 110 :/. så antingen är det mer dressyr träning som gäller eller att hoppa högre hinder XD (väljer nog det första alternativet i så fall:D)

Equilina; ja jag såg att de hade nån dressyr tävling i oktober, funderar på om jag ska anmäla mig dit. i så fall så får jag börja trimma hästen lite extra nu och lära mig programmet i god tid^_^
synd bara att man inte kan få ut hoppbanor på papper en tid innan tävlingen också, då kanske jag för en gång skull hade kommit ihåg banan XD

Testa kan du väl göra! Börja med en lätt C gärna, är ju inte några extrema krav där. Hör med din tränare om vad denna tycker :).

En bra hopphäst måste oxå vara duktig på dressyr. En bra dressyrhäst behöver ju däremot inte vara nån vidare hoppare ;).

tävlar du hoppning borde du väl veta hur man söker efter tävlingar??

LC är enklast och sedan uppåt; LB, LA, MSV osv...

LC och LB är väldigt lika men med lite hårdare bedömning i LB. (LC behöver inte hästen gå i form eller så tror jag, man bedömer väl mest takten och ryttaren? man får rida lätt i mellantraven osv..) Mycket övergångar. LA kommer lite skänkelvikning och ryggning in...

Testa kan du väl göra! Börja med en lätt C gärna, är ju inte några extrema krav där. Hör med din tränare om vad denna tycker :).

En bra hopphäst måste oxå vara duktig på dressyr. En bra dressyrhäst behöver ju däremot inte vara nån vidare hoppare ;).

Du tog orden ur min mun;) Bäst att börja med lätt c för att "fatta poängen" med det hela, och få lite tips om vad man ska göra bättre.

Och din hopphäst funkar kanske ännu bättre ifall du börjar med dressyr också!:idea:

tävlar du hoppning borde du väl veta hur man söker efter tävlingar??
jo jag vet såklart hur man söker på tävlingar XD, dock så visste jag inte vilken av LC-LA som var den lättare.

ska anmäla mig till en LC i höst nu och känna på hur det är^_^

Hoppning är bara en liten, liten del - det är ändå dressyren som är viktigast när du hopptävlar :D bättre dressyrtränad = bättre hoppträningar/tävlingar. Så jag tycker absolut att du ska träna och tävla mer dressyr med din hästis, jag tror att ni båda skulle få stooooor nytta av det! :D

Jag brukar säga så här: Kan inte hästen gå en LC dressyr så ska den inte gå LC-hopp;) LC dressyr-LB dressyr är busenkelt. Hästen ska bära sig i skritt, trav, galopp och börja, sakta av, öka när du säger det;) Eller i LC behöver den knappt bära sig hehe;)

*KL*
Får jag sno tråden lite snabbt bara?

Jag har också hopphäst och ska kanske starta KM i dressyr Lb:1 på söndag. Men hur viktigt är det med att man ska kunna sitta ner ordentligt, för jag skumpar runt lite där uppe, speciellt i mellantraven och avsaktningarna efter galoppen. Och har ni tips på hur man kan göra för att kunna sitta ner ordentligt i traven?

*KL*
Får jag sno tråden lite snabbt bara?

Jag har också hopphäst och ska kanske starta KM i dressyr Lb:1 på söndag. Men hur viktigt är det med att man ska kunna sitta ner ordentligt, för jag skumpar runt lite där uppe, speciellt i mellantraven och avsaktningarna efter galoppen. Och har ni tips på hur man kan göra för att kunna sitta ner ordentligt i traven?

Kämpa på! Rid mycket utan stigbyglar! Man får tillbaka mycket. Tänk på att slappna av i knäna. Spänner du dig blir det skumpigare!

Och träna avsaktningar så att det inte blir ökad trav efter galoppen.

När jag värmde upp till hoppningen idag försökte jag göra lugna avsaktningar och det gick ganska bra. Och efter vi hoppat satt jag ner mycket när jag jogga av henne och då gick det riktigt bra. Men hon blir alltid mycket mjukare efter man hoppat för det tycker hon är väldigt kul till skillnad från dressyr.

Hur länge värmer ni upp/rider fram innan dressyrtävling och vad gör nu då??
(sista frågan sen ska jag inte sno tråden mera :p)

det vill jag också veta ^_^, min häst är också gladare och mer lätt arbetad efter att man hoppat ngt hinder. man kan väll inte få hoppa fram på dressyr staketet ??? :p

det vill jag också veta ^_^, min häst är också gladare och mer lätt arbetad efter att man hoppat ngt hinder. man kan väll inte få hoppa fram på dressyr staketet ??? :p

Hehe ne inge poppis å hoppa fram på dressyr staketet;)

Jag brukar skritta i 15-20 min. Så hästen hinner varva ner. Sen beroende på häst är uppvärmningen allt mellan 15-30 min. Vissa hästar behöver kortare och andra längre uppvärmning. Jag väljer den framridning som passar hästen bäst. Testa gärna hemma! Hur rider du fram inför en dressyr lektion?? Jag rider alltid fram likadant hemma som på tävlingen. Rutiner som hästen känner igen är A och O!

Haha, det skulle jag också vilja göra. Och galoppfattningarna blir mycket bättre efter ett hinde. :p
Jag testade lite idag i paddocken när jag träna inför söndag om det nu blir så. Och som jag känner nu skulle jag behöva rida fram typ 1 timme innan tävling.

klart du kan tävla dressyr med en hopphäst!! min häst är hopphäst och har gått som hopphäst och tränats för det hela livet!

men nu tävlar vi dressyr mestadels istället! :)

hoppas du hittar någon passande tävling, lycka till! och glöm inte berätta för oss hur det gick :bump:

Haha, det skulle jag också vilja göra. Och galoppfattningarna blir mycket bättre efter ett hinde. :p
Jag testade lite idag i paddocken när jag träna inför söndag om det nu blir så. Och som jag känner nu skulle jag behöva rida fram typ 1 timme innan tävling.

Rid fram en timme då;)!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 606
Senast: akleja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 377
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?