Hopp, dressyr eller allround?

T

Tjalfe

Eftersom jag inte är riktigt nöjd med min wintec allround sadel så är jag nu på jakt efter en ny.

I tankarna just nu är det Globus sadlarna eftersom dom finns i vida storlekar eftersom min ponny är bred(dessutom är dom i en prisklass som passar mig).

MEN, jag har inte en aning om vad för slags sadel jag ska ha. Har bara råd att köpa en så kan inte köpa en av varje.

Det jag och ponnyn ägnar oss åt är uteritter och "dressyr" på enklare nivå. Men ibland tränar man ju även över bommar/cavaletti och tar små skutt här och där både på banan och i skogen. Eftersom jag nästan aldrig har suttit i vare sig dressyr eller hoppsadlar, bara allround och western så vet jag inte riktigt vad som är bäst.
Därför jag nu frågar er. Vad hade ni valt i mitt läge?
När det gäller globus sadlarna så blir det ju kanske en clic dressyr om jag väljer det eller en clic hopp eller en Loke allround.
Men har läst en del om att allround sadlar överlag inte är bra?

Kan man rida dressyr i en hoppsadel?
Kan man rida ut och ta små hopp i en dressyrsadel?
Hur är en hoppsadel att rida ut i?

Har aldrig ridit i en dressyr sadel så en väldigt dum fråga är, kan man rida lätt/stå i fältsitts överhuvudtaget i en dressyrsadel eller kan man bara sitta ner?:o:o

Sv: Hopp, dressyr eller allround?

köp en dressyrsadel. du behöver ingen hoppsadel för att trava bommar och hoppa småhinder. och klart det går att rida lätt!

Det är lättare att rida dressyr i en hoppsadel än att hoppa i en dressyrsadel.

Köp en dressyrsadel. Tycker att man sitter mycket tryggare i dem.
Och det fungerar alldeles utmärkt att rida ut, rida lätt, stå i fältsits och hoppa mindre hinder i en dressyrsadel.
Har själv en Globus Clic dressyr och är mycket nöjd med den. Bekväm att rida i, djup sits och stora knästöd gör att jag känner mig trygg även om det "sprallar" lite.
Helt ok läder för de pengarna. Har haft min i ett år nu och den ser fortfarande ny ut. Att jag sen måste byta för att pålle växer ur är en annan femma :grin:.
Har dock hört talas om sneda exemplar av Globussadlarna men det är ju vanligt även bland andra märken har jag förstått. Min är dock rak och fin och stoppningen har hållt sig ok så det är väl bara att kolla noga.

Klart det blir "riktig" dressyr, det ställer lite större krav på ryttaren och ryttarens sits bara...

/editor som tävlade dressyr i hoppsadel i helgen

nja det är inte riktigt sant, väldigt många hoppsadlar är nästan omöjliga att sitta bra i, samma hur duktig man är. och varför kämpa emot sadeln för att försöka få korrekt dressyrsits?

dessutom är hoppsadlar inte gjorda för att sitta ned så mkt i, många sadelmakare avrådar från att sitta ner mkt i hoppsadlar eftersom det är skadligt för hästens rygg!

visst det GÅR men är väldigt onödigt när man inte tänker hoppa störe hinder.

Men skärp dig, det där är bara en myt, du skriver bara det för att du verkligen avskyr att ha fel!

Men du behåller din gamla eller? Isf kan du ju hoppa i den och ha en dressyrsadel upptill? För du ville satsa mer på dressyren väl?

klart det är lättare med en dressyrsadel men att kalla det för markarbete bara för att man har en hoppsadel är ju bara löjligt.

Att det skulle vara skadligt för hästen att sitta ner för mkt i hoppsadel är ren bs.

inte alls det. blir ingen riktig dressyr då, utan markarbete....
:p

De flesta hoppryttare på toppnivå tränar dressyr i sina hoppsadlar... Markarbete är ett ord som hoppryttare använder då de syftar på dressyrträning. "Riktig dressyr" anser jag vara en tävlingsform och tävlar man i dressyr så är väl en dressyrsadel det bästa valet.

Tror inte att trådskaparen rider svår dressyr utan allmän dressyr och då funkar en hopp eller allroundsadel alldeles utmärkt.

Att man inte kan sitta i en hoppsadel för att det är skadligt för hästen rygg var nog det dummaste jag hört på länge! :rofl:

Alltså, det beror på vad man är van vid.
Frågar du en hoppryttare så säger de att det är bäst med hoppsadlar och att det går utmärkt att rida dressyr i en hoppsadel.
Frågar du en dressyrryttare så säger de tvärt om, att det inte går att rida ordentlig dressyr i en hoppsadel.

Personligen så föredrar jag dressyrsadlar. Äger både hopp och dressyrsadel och ända gånger jag använder hoppsadeln är just när jag hoppar. Eller, jag har den om jag ska ut och galoppträna i skogen också..

Det går alldeles utmärkt att rida ut i en dressyrsadel, det går att stå upp och det går att rida lätt. Det är svårt att hoppa i dressyrsadel men det beror ju på vad för höjder vi pratar om.

En hoppsadel är inte gjord för att främja en lodrät sits, därför är det bättre med dressyrsadel när man rider just dressyr.

Själv klarar jag inte av att rida dressyr i hoppsadel, jag tycker inte att man kan driva ordentligt :p
Men alla hoppryttare jag känner hatar att sitta i dressyrsadel för att de är vana vid att sitta på ett annat sätt.

Om du rider mest ute i skogen och hoppar lite smått samt dressyrar på lägre nivå så kan du mycket väl ha en allroundsadel. Det är inget fel på allroundsadlar.

Bestäm dig för om du vill satsa på det ena eller det andra, eller om du vill göra både och.

Tycker du att det funkar bra med allroundsadlar så kör på det! :)

Jag skulle nog, om jag vore dig, köpa en allroundsadel - kanske med dressyrinriktning. Tycker inte det är bekvämt att hoppa i dressyrsadlar, men tycker inte att riktiga hoppsadlar är särskilt roliga att rida dressyr i heller. Har hellre ett mellanting.

det finns fördelar o nackdelar med allt. ;)
jag har hoppat i dressyrsadel utan problem o självklart kan man rida dressyr i hoppsadel.
jag skulle rekommendera dig att testa lika olika sadlar o känna på vad som känns bäst. kanske vore en allroundsadel ett alternativ för dig.

själv föredrar jag att ha en dressyr- o en hoppsadel, men det är ju plånboken som styr. jag rider just nu i en allroundsadel men ska köpa en dressyrsadel. efter sommaren räknar jag med att ha råd att köpa en bra hoppsadel också.
jag upplever att jag inte får det rätta "stödet" av min allroundsadel i varken dressyr eller hoppning, främst i dressyr.

hoppas du hittar en bra sadel :bump:

du är lustig du.

det är inte en myt nej, och det går inte att komma ifrån att det är två helt skilda ridstiler. och en hoppsadel är gjord för att rida med korta läder och att stå upp mkt, en dressyrsadel tvärtom...

ts skriver att hon rider dressyr, rider ut och hoppar nåt lite skutt ibland. rekommenderar du hoppsadel baserat på den infon så är det väl snarare du som borde skärpa dig. ^^

Men du behåller din gamla eller? Isf kan du ju hoppa i den och ha en dressyrsadel upptill? För du ville satsa mer på dressyren väl?

Nej, har bara råd att ha en sadel. Måste sälja min gamla för att ha rådmed en ny.:(

Jag skulle nog, om jag vore dig, köpa en allroundsadel - kanske med dressyrinriktning. Tycker inte det är bekvämt att hoppa i dressyrsadlar, men tycker inte att riktiga hoppsadlar är särskilt roliga att rida dressyr i heller. Har hellre ett mellanting.

Håller med dig, men jag är en av de få på den här sidan som gillar allroundsadlar.;)

Till TS: Om Wintec ligger bra på din häst är jag tveksam till att Globus kommer att passa hästens form på ryggen, men att prova skadar inte. Wintec ligger ofta bäst på hästar med lite svängd rygg medan Globus ofta passar bättre på hästar med rak rygg. Av de Globus-modeller jag har sett tror jag dock att Loke är den minst raka.

jag hade det där problemet för 1 månad sedan.
Ville hoppa ibland, rida ut mycket och träna dressyr på lungn nivå.
Jag köpte mig en beg. albion legend (rel. djupsits och raka vulster så att säga en ren dressyr.) jag har hoppat 115 i den UTAN problem. ridit ut i timmar i den och dressyrat i dne och suttit som en smäck i vad jag än gör.

köp en dressyr. Tänk
Vad gör jag mest
Dressyr/hoppa/rida ut

MissOnly här på buke täclar hopp på storhäst i en dressyr såå :p

jajamensan :p

hon har inte vart halt sedan märkningen (en herrans massa år sedan), hoppad för tränare osv.
Jag får hoppa henne för ägarna, dock inte allt för regelbundet enligt mig själv. Men visst det är en risk jag tar, å andra sidan är hoppningen hennes glädje.
Och jag gör det med glädje.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Tora
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 788
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar