Hopp, dressyr eller allround?

Sv: Hopp, dressyr eller allround?

Oj vad olika man kan tycka :p På min ponny vågar jag inte rida ut i hoppsadel på, jag känner mig som en
jockey där uppe på ryggen och flyger hon åt sidan så flyger jag åt andra hållet haha :rofl: Hon är en sådan
som är överrörlig åt sidorna redan när man rider dressyr, och kallas inte för krabban för intet ;) på henne vill
jag kunna hålla om så mycket som möjligt. Tycker däremot att det är lättare att sitta i hoppsadel om hästen bockar.

Å andra sidan kan ju dressyrsadlarna också vara rätt "utlämnande", att de är gjorda för att sitta djupt och avslappnat i snarare än att försöka sitta kvar på ett bockande monster! :o Har hört några som inte rekommenderat dressyrsadlar åp unghästar just av den anledningen, att de ibland inte räcker till om hästarna blir för busiga eller ostadiga..
Lär variera från sadel till sadel. Precis som att barocksadlarna helt utan benstöd känns väldigt utlämnande vid bus från hästen, men samtidigt sitter man så avslappnat i dom att det ändå känns ganska tryggt! :)

Centaur: Jag har också en sådan häst. Han kan tycka att det är lajbans att göra diverse roliga saker i full galopp utan att sakta ner. Hemskt kul.. :cool: Han har lyckats i galopp att sparka ner en bokstav (sådan som modell som hänger på väggen) så att den ramlat ner framför honom och sedan kastat sig åt sidan. Då sitter man inte stadigt. :angel:

Ironwill: Det är väl en vanesak rider man nästan bara med dressyrsadel sitter man säkert bättre i den men rent generellt är jag rätt tveksam att det är så. Jag rider enbart dressyr i min tycker inte alls att dressyrsadlar funkar att rida i lätt sits lika bra dessutom ta jag gärna något skutt och låt säga min häst skuttar man itne med i dressyrsadel :o

precis så känner jag också, i en hoppsadel känns det som jag sitter långt ovanför hästen och kan åka av när som helst typ. :p

men i dressyrsadeln sitter jag mer I hästen, och dessutom med djup sits och rejäla knästöd. älskar min childeric, känner mig väldigt trygg i den.

Ja, det beror helt klart på modell av sadel, i min childeric sitter jag som berget :d
medens i min prestige dressyr gled jag runt i, i min prestige hoppsadel så känner jag
mig som en klick smör på en het potatis när damen sätter igång med sina skutt :p

FadeAway; ja det är nog helt klart en vanesak, jag "växte" upp med dressyrssadlar
och började rida i hoppsadel för tre år sedan sedan när jag köpte egen ponny, på
ponnyn innan hade jag enbart en dressyrsadel som jag hoppade, red ut med och red dressyr i :)

Centaur; Ja i childericen kan man nästan inte åka av, Stellan började bocka som tusan när
jag var ute och red - utan stigbyglar dock, hade plockat bort dem, för att jag hade gympadojjor
på mig för att jag skulle ju endå bara skritta :angel: Det tyckte inte Stellan! Men jag satt kvar endå
trotts att sadeln är flatback :d

Senast ändrad:

Har du en prestige hoppsadel förstår jag att du sitter osäkert. :D
Bekväma förvisso men noll stabilitet eller säkerhet i dem.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Tora
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 788
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar