Hopp, dressyr eller allround?

Sv: Hopp, dressyr eller allround?

Vilka sadelmakare avråder från att sitta ner i hoppsadlar?? Skall man stå upp hela tiden då eller? :grin:

Om någon har varnat för ryggskador av hoppsadlar, så hadde det nog hellre med någon ryttares vikt/sits/balans som kanske på nått sätt inte var som det skulle... INTE för att hoppsadlar i sig ger skador av nedsittande ryttare.

Det går visst att rida dressyr i hoppsadlar, men då får man vara såpass duktig att man inte måste förlita sig på stora stöd och djupt säte.

Till TS, provsitt olika sadlar och hitta nått du trivs med.:) Svårt att veta vad man vill ha när man inte vet vad som finns ;)

Till TS: Om Wintec ligger bra på din häst är jag tveksam till att Globus kommer att passa hästens form på ryggen, men att prova skadar inte. Wintec ligger ofta bäst på hästar med lite svängd rygg medan Globus ofta passar bättre på hästar med rak rygg. Av de Globus-modeller jag har sett tror jag dock att Loke är den minst raka.

Det är ju just därför jag vill byta sadel, den ligger inte bra på hästen(glappar i bak och är på gränsen till för lång).;)

I mina ögon är han ganska rak.
Bild:
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/rygg1-3.jpg

dessutom är hoppsadlar inte gjorda för att sitta ned så mkt i, många sadelmakare avrådar från att sitta ner mkt i hoppsadlar eftersom det är skadligt för hästens rygg!

.

Det där stämmer faktiskt. En hoppsadel är byggd för att man ska rida en kort bana på ett par minuter i lätt sits.

Vi någon ha referens på sadelmakare/sadelutprovare som har uttalat sig om detta kan ni PMa

Det beror helt på vilken av de sadlarna som du trivs bäst i.

DressyrClicen tycker jag är väldigt skön med sina stora stöd och halvdjupa sits. Dock så är midjan för bred för mig..

HoppClicen tycker jag inte om men jag gillar inte hoppsadlar överlag..

Loken är helt ok att rida, den funkar både till dressyr och hopp men eftersom jag trivs bäst i dressyrsadel så väljer jag hellre dressyrsadeln.

Jag har endast haft dressyrsadel de senaste 2 åren och har trivts bra med det. Rider mkt i skogen och även lite hoppning (minihinder). Nu har jag dock skaffat en bomlös så nu kommer dressyren bara fram vid dressyr och "hoppning".

En ännu dummare fråga....

Kan man bara rida med super långa läder i en dressyrsadel eller kan man ha lite kortare?:o

Senast ändrad av en moderator:

Man kan ha kortare läder om dressyrsadeln inte har alltförstora knästöd (dvs. i Clicen lär du få problem)

Och jag vet en sadelmakare som bestämt hävdade att det var skadligt att rida i dressyrsadlar...

Sadelmakare är inte allsmäktiga, dom är högst mänskliga och har faktiskt fel ibland. Att hoppsadlar skulle vara med skadliga än dressyrsadlar är bara löjligt med tanke på att bommens konstruktion är snarlik.

Engelska sadlar är överlag inte gjodra för att rida i länge.

Dressyrsadlar är mer anpassade att sitta i än vad hoppsadlar är. De har 2 helt olika syften. Nej bommen sklijer det inte så mycket på men bossorna och underredet.

Äh löjligt, det handlar om hur väl man sitter, oavsett om man rider hopp eller dressyrsadel, hoppsadeln i sig är INTE mer skadlig än en dressyrsadel.

Det där stämmer faktiskt. En hoppsadel är byggd för att man ska rida en kort bana på ett par minuter i lätt sits.

Så du menar att vi som tävlar hoppning skall ta med oss en dressyrsadel när vi rider fram och sedan byta när vi hoppar fram?

Hur rimligt låter det?:grin:

Säg det till alla elitryttare som rider sina hästar i bara hoppsadlar och vad jag kan se så har inte dom ont i ryggen samt att alla är noga med att kolla sin häst hos vet, minst 1 gång om året.

men det är ju inte så man menar...

man sitter inte ner på samma sätt i en hoppsadel, travar man rider man oftast lätt, man har korta läder och mer vikt i stigbyglarna och mindre i sätet. det är en annan typ av sits helt enkelt.

och visst kan man även trimma hästen i "vanlig" dressyr i en hoppsadel. men det är inte idealisk, för om man länger lädren för att få rätt dressyrsits så blir det knas med hur tyngdpunkten i sätet ligger och vart stigbyglarna är fästade.

och som sagt, det finns en del sadelmakare som tycker att det är skadligt att rida vanlig dressyr i en hoppsadel ja. men säg den elithoppryttare som sitter ner med långa läder och rider dressyrdressyr? det är nog inte så många.... ;)

jag tyckte också det gick jättebra att rida dressyr i hoppsadel. tills jag provade att rida i en dressyrsadel. var lite av en aha-upplevelse.

sen är ju frågan i den här tråden faktisk inte om det går att rida dressyr i hoppsadel (allt går om man vill!!), utan vad man ska välja om man mest rider dressyr, ut i skogen och hoppar nåt skutt då och då. för mig låter inte det som en person som har särskilt mkt använding för en hoppsadel... tycker man ska välja sadel efter det man gör mest.

Fast jag som dressyrryttare skulle om jag nu enbart fick välja en sadel aldrig överge min hoppsadel. Personligen tycker jag dressyrsadlar är skräp att rida ut i om man har en häst som kan tänkas skutta till eller göra ehm skolorna ovan marken. :o

och jag tycker tvärtom att jag sitter 10ggr säkrare i dressyrsadel... fast det beror ju även på vilken typ av dressyr/hopp man har.

Jag tycker att dressyrsadel funkar om man har en häst som lunkar framåt och kan tänka sig att möjligtvis bocka då kan jag även tänka mig att det funkar bättre. Däremot har man en häst som är ledbar i _alla_ riktningar även sådana som den inte ska vara ledbar i eller hoppar åt sidan så blir det svårare.

tro mig, min häst skulle göra en rodeo-oxe grön av avundsjuka när han får sina episoder..... :crazy: var länge sen nu thank god..

Ställ dig frågan, vad vill du göra mest, vad kommer du att göra mest?

Kommer du att satsa på hoppning och hoppträningar, och ut i skogen och några enstaka dressyrpass så är det vettigt med en hoppsadel.

Kommer du att dressyra och slipa på formen och satsa på dressyr och enbart hoppa nån enstaka gång och lite bommar - då väljer man dressyrsadel.

Själv hoppar jag gärna i min dressyrsadel, så länge det inte blir över 110 så är det lugnt. Bommar är super med dressyrsadel med och rida ut,
då sitter man väldigt stadigt :d Men har hoppsadel med, men använder den enbart vid hoppträningar. Korta läder i dressyrsadel går ganska hyffsat,
min sadel har väldigt stora knästöd men det är ju bara att korta tills det tar emot :p

Oj vad olika man kan tycka :p På min ponny vågar jag inte rida ut i hoppsadel på, jag känner mig som en
jockey där uppe på ryggen och flyger hon åt sidan så flyger jag åt andra hållet haha :rofl: Hon är en sådan
som är överrörlig åt sidorna redan när man rider dressyr, och kallas inte för krabban för intet ;) på henne vill
jag kunna hålla om så mycket som möjligt. Tycker däremot att det är lättare att sitta i hoppsadel om hästen bockar.

Håller med om att det INTE är någon höjdare att hoppa "på riktigt" eller egentligen öht lite beroende på hur hästen är att hoppa, i en dressyrsadel. Men jag skulle aldrig i livet skaffa en hoppsadel att rida dressyr i. Hellre då en allroundsadel.

Alternativet kanske kan vara en dressyrsadel som inte har så djup sits, inte så högt fram- och bakvalv.? Och gärna med kardborrefästen för benstöden så man kan skaffa mer hopp-aktiga knästöd till hoppningen. Jag skulle ha satsat på det alternativet (men så är jag ju rätt "seriös" med dressyren även om jag inte tävlar och skulle lätt kunna skippa hoppningen helt om det inte funkar med sadeln! :p ) och kanske finns det någon sadel man kan låna om det blir aktuellt att hoppa mer seriöst någon gång?

Allroundsadlar känns nämligen som -inte bra för något. Inte kasst till något men hjälper i regel inte till mycket heller. Dressyrsadlar tycker jag är jättebekväma att rida ut i också med bara något hål kortare än dressyrläder, kanske inte fullt så bekväma om man bränner på i full galopp eller hoppar lite skutt, men jättetrevliga i övrigt! :)

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Tora
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 788
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar