Honung och chèvre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sastra

Trådstartare
Bör man äta det när man ammar? Jag vet att gravida inte ska äta opastöriserade ostar och att små bebisar inte ska äta honung men spelar det någon roll om den ammande mamman äter det?
Nu är jag varken ammande eller mamma men jag ska bjuda på middag och då är det ju synd om inte alla gäster kan äta av maten :d :D så jag tänkte fråga för säkerhets skull :) och vilken plats bättre än buke!? ;)
 
Sv: Honung och chèvre.

jag är inte helt hundra men senast jag kollade var det ok att äta äckliga ostar och honung när man ammar...
 
Sv: Honung och chèvre.

Jag har fått höra att när man är gravid ska man undvika såna ostar, men att det är OK när man ammar. (senaste rönet är ju nu att man tom får dricka lite vin när man ammar för så lite går ut i mjölken)

Honung tror jag också är OK när du ammar, det är dock direkt farligt för barn under 1 år (likaså opastöriserade ostar, men det brukar de kanske ändå inte vilja äta)
 
Sv: Honung och chèvre.

Jag trodde först att du hade börjat avla fram fotbollsreglerna... :D :angel:
 
Sv: Honung och chèvre.

Jag vet att jag undvek honung, men först efter att dottern var född. Jag kollade med livsmedelsverket och där står det så här:

Kan man äta honung när man är gravid?

Det är ingen fara att äta honung när man är gravid.

Däremot kan små barn drabbas av spädbarnsbotulism som är en allvarlig sjukdom. Livsmedelsverket rekommenderar därför att barn upp till ett års ålder inte ska äta honung.

Spädbarnsbotulism orsakas av bakterien Clostridium botulinum. Sporer av denna bakterie kan finnas i honung.

Spädbarnsbotulism skiljer sig från vanlig botulism genom att gift inte bildas i maten utan först när bakteriesporerna gror och börjar tillväxa sig tarmen. Detta kan endast drabba spädbarn före ett års ålder eftersom barnets egen konkurrerande flora av bakterier i tarmen då ännu inte hunnit utvecklas.
 
Sv: Honung och chèvre.

Frågar igen för att vara helt säker, jag tycker att svaren verkar lite tveksamma; ni hade alltså utan problem ätit honung och "otäcka ostar" (chèvre är inte äckligt emma74, det är jättegott! ;)) när ni ammade?
 
Sv: Honung och chèvre.

Ja, det kan man äta (hur skulle man överleva annars ;) ).

Det är bara miljögifterna fisk man ska akta sig för när man ammar. Samma fiskar som under graviditet alltså.
 
Sv: Honung och chèvre.

F ö finns det pastöriserad chevre så det kan man äta även under graviditeten (men man kan ju skära bort de vita kanterna om man vill).
 
Sv: Honung och chèvre.

...och gratinerar man chevre i ugn så att den bubblar kan gravida äta den oavsett pastörisering.
 
Sv: Honung och chèvre.

...och gratinerar man chevre i ugn så att den bubblar kan gravida äta den oavsett pastörisering.

Där ser man. Då behöver man alltså inte vara utan alls! :d
Nu ska den in i ugnen så det hade väl gått bra oavsett, men det kan ju vara bra att veta till en annan gång! :)
 
Sv: Honung och chèvre.

Frågar igen för att vara helt säker, jag tycker att svaren verkar lite tveksamma; ni hade alltså utan problem ätit honung och "otäcka ostar" (chèvre är inte äckligt emma74, det är jättegott! ;)) när ni ammade?

japp! ... om jag hade ätit chevre, vilket jag inte gör :D - men jag äter med glädje sushi - det jag undviker är vissa fiskar, mediciner och alkohol (såklart!)...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 491
Senast: Hedinn
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 710
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 852
Senast: TinyWiny
·
R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp