Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha ja, det är ingen slump att jag förlorat två Lohmann till höken sen jag skaffade dem i höstas - och sammanlagt två höns av andra raser under 5 års tid. Mer korkade djur än Lohmannhöns får man leta efter 🤪 :rofl:
Nej, smarta är dom inte men roliga och hänger runt än ute även om det innebär att jag blir galen när hönsen uppehåller sig under magen på hästen.

@AraSlei @Pilot @McFlurry @Unafraid

Tack alla för bra inspo!! Jag tror vi har kommit fram till en bra lösning nu, idén med armeringsnät tror jag blir vår räddning. 😊😊 Syns inte så väl när man fotar så ingen idé att visa bilder direkt, det är mycket växtlighet omkring nu med. Får gå med röjsågen först där stängslet ska vara innan vi bygger.

Funderar på nät också. Har de flesta putsnät nu? Varför?
Samt färg invändigt i hönshuset, har sett att man rekommenderar färg som är lätt att tvätta av?

Angående rovdjur så har vi gott om räv och ormvråk, lite hök/falk och säkert nån mink. Har sett ormvråk ta orm i trädgården och den bor precis utanför trädgården. Hönsen kommer få gå fritt också när vi är hemma om det funkar men vill ha en rastgård som de alltid kan vara i. :)
Vi kör med hundgårdsgrindar och så hönsnät fast på insidan. Och ner på utsidan med, så det ska vara jobbigare gräva sig in.

Efter många vändor hit och dit har jag till slut bestämt mig för en slutgiltig ritning för hönshuset 😅 Det blir inte så väldigt stort men tillräckligt för ca 5-10 höns vilket räcker bra. Och tillräckligt enkel konstruktion för att det inte ska kännas som att jag tar mig vatten över huvudet... Vill göra mycket själv men kommer få hjälp av maken. Han har alltid sagt att han ska lära mig att snickra, perfekt sa jag för nu har jag ett projekt jag är motiverad till! :D Det fick honom med på tåget så imorgon åker vi och köper virke! :banana:

Vår orp-kyckling börjar bli rosa under hakan. Rätt säker på att det är slören som börjar visa sig - och att det såklart är en tupp med andra ord :(.
Vill inte ha så stor tupp, den kommer mosa vår CL. Samt att vi ju har en CL-tupp redan.

Nu är den ju alldeles för liten för slakt ännu, men känns synd att käka upp den eftersom jag vill ha silverlaced. Får fundera ett tag om vi ska sälja eller käka, eller slakta andra tuppen.

Nu har jag äntligen fått kycklingar!

De kommer från en kläckningsmaskin, så de har ingen mamma och detta är helt nytt för mig. Läser allt jag kommer åt, men har inte hittat nån information om när man kan släppa ut de små.

Vi ska givetvis bygga en liten hönsbur åt dem med rejäla väggar och tak så inga obehöriga kommer in (inklusive de vuxna hönorna). Men när kan de vara utan värmelampa utan att frysa ihjäl? Nu är de inte ens en vecka, och jag misstänker att det tar några veckor.

Sen har jag en fråga om vad ni matar era små med. Jag blandar värpfoder, havregryn, hirsflingor och brödsmulor och krossar dem i mixern till rätt storlek. Har ni tips på något annat som de behöver?

Andra tips vad det gäller omhändertagande av maskinkläckta kycklingar mottages med tacksamhet! :bow:

Nu har jag äntligen fått kycklingar!

De kommer från en kläckningsmaskin, så de har ingen mamma och detta är helt nytt för mig. Läser allt jag kommer åt, men har inte hittat nån information om när man kan släppa ut de små.

Vi ska givetvis bygga en liten hönsbur åt dem med rejäla väggar och tak så inga obehöriga kommer in (inklusive de vuxna hönorna). Men när kan de vara utan värmelampa utan att frysa ihjäl? Nu är de inte ens en vecka, och jag misstänker att det tar några veckor.

Sen har jag en fråga om vad ni matar era små med. Jag blandar värpfoder, havregryn, hirsflingor och brödsmulor och krossar dem i mixern till rätt storlek. Har ni tips på något annat som de behöver?

Andra tips vad det gäller omhändertagande av maskinkläckta kycklingar mottages med tacksamhet! :bow:

Vad roligt att du fått hem kycklingar!

Det finns såklart lite olika information om när, var och hur Men gör med sina kycklingar.
Den som alla är överens om är att de klarar sig utan lampa först när de är fullfjädrade. På vintern hade jag kanske haft lampa längre, bara för att men man märker om de söker upp värme eller inte.

Vi har dem inomhus i marsvinsbur ca 1-2 veckor så man har koll att de äter, dricker och hittar till lampan (eller en brooder som jag har, och gillar bättre).
Beroende på vilken årstid och hur varmt det är så flyttar de direkt ner till kallstallet men med starkt begränsat utrymme så de är riktigt nära lampan. Jag utökar ca var tredje dag eller när jag känner att de hittar ordentligt.
Annars hamnar de i varma foderkammaren och sedan i sadelkammaren för att sedan flytta ut i stallet och sist till stora gården (i en bur med allt de behöver).

Ibland när det varit fin sommar och inte kallare än 10 grader på natten har jag mellan stallet och stora hönsgården haft dem i mobil, stor bur utomhus där lampa och sådant hängt med. På sommaren kan det vara kallare i stallet än ute.

Är man osäker så ta allt i sakta mak, för det är svårt att få ofjädrade kycklingar att dö av värme, snarare av kyla då. De som är med våra kalkoner bor inne foderkammarvärmen och har gjort i ca 4 veckor. De mår jättebra. Hade det varit bara kycklingar hade de nu flyttat ut i stallet sedan minst två veckor.

Senast ändrad:
Våra små fick flytta ner i hönsgården idag. Den lille orpen satt enligt sambon på marken under de andra (som sitter på pinnar) och var lite ensam och olycklig. Den inlånade kompisen är ju mindre och flaxar lättare, så den satt på en pinne under de andra (men ovan orpen).

Hoppas råttorna lämnar dom ifred :nailbiting: .

Vi flyttade ut de Två före detta magra Nazgulen ikväll. Hoppas de fortsätter äta upp sig nu därute utan att bli magra igen.

Wyandotten med sina kycklingar verkar inte vilja lämna dem än och de är närmare 6 veckor. Den förra ville inte veta av sina efter 5 veckor.
Vi vill minska lite på de olika ufodringsställena som blivit en hel del under några månader med kläckningar på olika tid.

Vi har under en tid haft 6 olika utfodringsställen. Nu har vi fyra men imorgon blir det fem igen då vi får hem slaktvaktla.
De ska dock slaktas så fort vi hinner. Vi brukar ta 4 om dagen så det ska snart vara klart.

Vi flyttade ut de Två före detta magra Nazgulen ikväll. Hoppas de fortsätter äta upp sig nu därute utan att bli magra igen.

Wyandotten med sina kycklingar verkar inte vilja lämna dem än och de är närmare 6 veckor. Den förra ville inte veta av sina efter 5 veckor.
Vi vill minska lite på de olika ufodringsställena som blivit en hel del under några månader med kläckningar på olika tid.

Vi har under en tid haft 6 olika utfodringsställen. Nu har vi fyra men imorgon blir det fem igen då vi får hem slaktvaktla.
De ska dock slaktas så fort vi hinner. Vi brukar ta 4 om dagen så det ska snart vara klart.
Förra årets kull gick min Hedemora med i 12 veckor! Sen blev tyvärr kycklingarna sjuka (marek?), Så hon hade kanske fortsatt ett par veckor till. Samma höna har kycklingar i år och gick säkert 8 veckor med dom?

Nu är snart vår hönsgård klar! Vi köpte hönsnät först men bytte sedan till putsnät, det var billigare med Julas putsnät än Byggmax hönsnät. Man märkte ju direkt att nätet också blir mycket stabilare och snyggare så det var ju win win!

Det var lite klurigt med den extremt ojämna marken och resterna av grunden till den gamla lagårn. Men tror vi får ihop det bra. 👌 Inne i hönshuset ska vi riva en liten upphöjning på golvet och lägga i brädor så golvet blir jämnt. Måla och göra reden och sittpinnar. Blir nog klart i veckan är tanken!

Var lite svårare än trott att få tag på höns dock. Vi kan inte ha kycklingar just nu men förstår att de flesta vill sälja kycklingar eller tuppar. Men har nog fått korn nu på Hedemorakycklingar som kan vänta till de har full fjäderdräkt. :)

Liv i tre ägg av fem, hoppas att det fortsätter så! Så häftigt att se dem sprattla där inne 😃
Har precis varit och köpt ett par elnät också, så att jag vågar låta dem vara ute även när vi är på jobbet. De har gott om skydd från rovdjur ovanifrån, men det är ju de där rävarna.. Just nu har vi även ett par vargar som stryker runt gårdarna i bygden, men elnätet avskräcker kanske även dem om de skulle trava förbi..

Så helgens projekt blir att fixa nätad hage samt en lucka dit, ut från hönsgården 😊

Jag har haft lite problem med hälta på mina höns, har en "favorit" höna som har en lätt hälta. Jag kommer ta bort henne när vi börjar jobba båda två, då hon blir orolig av att vara nära tuppen, och då vill jag inte ha henne instängd i hönsgården. När dom går fritt så kan hon hänga med en kompis en bit ifrån tuppen .

Även tuppen är halt och har ett öga som rinner lite. (Klar vätska och han verkar inte irriterad). Så han tar vi bort så fort kycklingarna har blivit lite större och könsmogna, så att någon kan ta över.

Tillägg: dom är lite halta när dom springer, dom verkar inte vara speciellt påverkade när de bara går.

Jag har haft lite problem med hälta på mina höns, har en "favorit" höna som har en lätt hälta. Jag kommer ta bort henne när vi börjar jobba båda två, då hon blir orolig av att vara nära tuppen, och då vill jag inte ha henne instängd i hönsgården. När dom går fritt så kan hon hänga med en kompis en bit ifrån tuppen .

Även tuppen är halt och har ett öga som rinner lite. (Klar vätska och han verkar inte irriterad). Så han tar vi bort så fort kycklingarna har blivit lite större och könsmogna, så att någon kan ta över.

Tillägg: dom är lite halta när dom springer, dom verkar inte vara speciellt påverkade när de bara går.

De har inte bumble foot då? Eller början till. Det gör ganska ont men går att behandla rätt lätt, t.o.m när det är lerigt och äckligt ute Och nu är det ju torrt (här hos oss iallafall).
Har du tittat under? Det kan räcka med ett litet, litet märke eller stor svart skorpa.

Ibland är de halta och man hittar ingen anledning och rätt var det är några dagar senare är det borta.

De har inte bumble foot då? Eller början till. Det gör ganska ont men går att behandla rätt lätt, t.o.m när det är lerigt och äckligt ute Och nu är det ju torrt (här hos oss iallafall).
Har du tittat under? Det kan räcka med ett litet, litet märke eller stor svart skorpa.

Ibland är de halta och man hittar ingen anledning och rätt var det är några dagar senare är det borta.
På hönan var det en svart prick, tror jag. Har dock undersökt flera gånger, tvättat och smörjt. Hon har varit lite halt i typ en månad, det har inte blivit tillräckligt bra, dock bättre. Ser inget alls på tuppen. Han har varit halt i någon vecka. Genbanksansvarig tycker jag ska avliva och avla vidare på de som inte visat hälta.

I och med att de är frigående så är det inte alls omöjligt att de gjort sig illa någonstans, men jag tycker att det borde bli bättre. Känns tråkigt, men hönan ska i alla fall inte behöva vara i hönsgården med tuppen, hon visar tydligt att hon blir stressad över det.

På hönan var det en svart prick, tror jag. Har dock undersökt flera gånger, tvättat och smörjt. Hon har varit lite halt i typ en månad, det har inte blivit tillräckligt bra, dock bättre. Ser inget alls på tuppen. Han har varit halt i någon vecka. Genbanksansvarig tycker jag ska avliva och avla vidare på de som inte visat hälta.

I och med att de är frigående så är det inte alls omöjligt att de gjort sig illa någonstans, men jag tycker att det borde bli bättre. Känns tråkigt, men hönan ska i alla fall inte behöva vara i hönsgården med tuppen, hon visar tydligt att hon blir stressad över det.

är det Bubble foot bör man ta bort eventuell skorpa, tvätta och lägga något bandage i några dagar, gör om proceduren.

Den jag behandlade fick vara i stallet några dagar, också på grund av att hon var stressad ute i hönsgården.

hoppas ingen av hältorna är bestående.

Senast ändrad:
är det Bubble foot bör man ta bort eventuell skorpa, tvätta och lägga något bandage i några dagar, gör om proceduren.

Den jag behandlade fick vara i stallet några dagar, också på grund av att hon var stressad ute i hönsgården.

hoppas ingen av hältorna är bestående.
Det finns inga skorpor, svullnader, vad jag kan hitta ömheter eller något annat konstigt. De har fina ben och fötter. Hönan har tre veckor till på sig att bli bra, annars kommer jag ta bort henne.

Tänker också bumblefoot.
Har en höna med det nu. Hon har fått fotbad och går just nu runt med ett snyggt blått bandage som jag ska byta imorgon. Har inte visat hälta (förrän bandaget åkte på :D) utan såg att hon var lite svullen och hittade stor svart skorpa med var under när jag kollade.

Tänker också bumblefoot.
Har en höna med det nu. Hon har fått fotbad och går just nu runt med ett snyggt blått bandage som jag ska byta imorgon. Har inte visat hälta (förrän bandaget åkte på :D) utan såg att hon var lite svullen och hittade stor svart skorpa med var under när jag kollade.

Jag såg det senare än du, tror jag, när de redan haltade. Men jag antar att det börjar med en minimal prick/skorpa. Vet du?

De säger att det mest är på tunga raser men jag fick även på en vaktel.

Jag såg det senare än du, tror jag, när de redan haltade. Men jag antar att det börjar med en minimal prick/skorpa. Vet du?

De säger att det mest är på tunga raser men jag fick även på en vaktel.
Det lär ju börja med nåt litet, tänker jag.
Vi har ju orpington så de är ju tunga. Brukar ha nån per sommar med det, tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka