Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst var det någon som hade haft höna med sur kräva nyligen?
Har försökt söka men hittar inte.
Några tips på hur man bäst tar hand om hönan?
Då kommer jag kanske ihåg fel, tack!Jag kommer inte ihåg om det var någon här som hade det. Jag hade full kräva med stopp.
Det finns miljoner filmer på YouTube hur man kan göra. Det heter ”sour crop”. Börja där.
Jag har. Dom har helt enkelt lite dålig timing. Ägget blev klart och ville ut innan det var morgon och dags att värpa.Måste fråga - vi har fyra hönor (+tupp) och tämligen god koll på vilken individ varje ägg tillhör samt vem som värper när ( fördelen med semester när man kan sitta och prata med hönsen och gå och plocka äggen så fort hönan lämnat huset och redet). Imorse hittade jag ett trasigt ägg nedanför sittpinnen istället för i redet. Hur kommer det sig? De sitter bara på pinnarna när de sover. Kan de värpa i sömnen? Låter helt orimligt. Någon som varit med om något liknande?
Måste fråga - vi har fyra hönor (+tupp) och tämligen god koll på vilken individ varje ägg tillhör samt vem som värper när ( fördelen med semester när man kan sitta och prata med hönsen och gå och plocka äggen så fort hönan lämnat huset och redet). Imorse hittade jag ett trasigt ägg nedanför sittpinnen istället för i redet. Hur kommer det sig? De sitter bara på pinnarna när de sover. Kan de värpa i sömnen? Låter helt orimligt. Någon som varit med om något liknande?
Tack så mycket! Idag kom alla ägg där de skulleJag har. Dom har helt enkelt lite dålig timing. Ägget blev klart och ville ut innan det var morgon och dags att värpa.
Våran första kull har redan hunnit bli 10 veckor gamla. Vi hade tur och 6 av 8 var hönor. Så vi sålde 3 stycken som flyttade i lördags. Blev genast lite lugnare i hönsgården igen, 8 stycken små projektiler som springer omkring och piper märks helt klart. De andra 3 hönorna får stanna, bland annat den grå på bilden nedan. De två tupparna får vara på lite mer tillväxt så får vi se om någon är intresserad annars är jag lite sugen på att behålla den som är mörk för den verkar bli så himla fin. Men vi får se! Annars blir det slakt längre fram. Fasar verkligen för det. Äter ju inte ens kött.
Sambon gav mig en kläckare i 30-års present också. Så jag var ju tvungen att prova den också, även om jag egentligen tycker det börjar bli sent på säsongen. Så i den ligger det nu 8 ägg som jag köpt från en tjej som har lite mer grått/svart och mörka kammar i sin lilla flock. Så hoppas på ett par stycken där i alla fall... sen får det kanske vara stopp. Jag frågade sambon om han insåg att med en kläckare kommer det även komma beställningar på fler hönshus och gårdar
Visa bifogad fil 55573
Åhh , vad fin liten höna.
Jag tror inte heller sambon förstod vad han gjorde.
Min man han bara suckar och hjälper med byggen. Jag är så djävla såld på fåglar!
Jag frågade om han visste vad han gjort. Samtidigt som jag tindrade med ögon över min present. Hans svar var att han var väldigt glad över att jag var glad men att han kanske inte riktigt förstått vad han gjort... Ooopsie. Men han brukar så gärna bygga och han älskar ju dom små fjäderfäna lika mycket som jag egentligen!
Hönsen varnade mer än vanligt, så jag gick ut på bron. Precis då passerar en rovfågel bara 10-15 meter ifrån mig. Ung duvhök? Jag skrek och klappade händerna och förhoppningsvis blev hen förskräckt och kommer inte tillbaka. Jag tror dock att jag lyckades bättre förra året, då jag kastade en skruvmejsel och fick in en fullträff
Den satt bara typ 1,5 framför mig med en höna i klorna, så det hade varit klantigt att missa. hönan klarade sig oskadd, som tur var!Wow! Den fullträffen hade man velat se IRL.
@Efwa älskar att du kallar dem nazgul