Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ska bakterier tas bort?Låter ni dom torka bara i rumsluft eller torkar ni i ugn för att bränna bort ev bakterier?
Är ju i och för sig deras egna i så fall, men ibland är ju ägg lite smutsiga med hönsbajs på sig tex.Varför ska bakterier tas bort?
JaOch annars i ugn?
Använde ägg när jag bakade idag och därmed kom jag att tänka på det.
Hur tänker ni i sommar? Ska ni kläcka nytt? Utöka eller minska.
Vi har alltid kläckt fram lite nya raser varje år så vi får olika färger av ägg men just nu känns det ganska komplett. Vi har lite gamla höns men de får gå kvar. Jag vet inte vilka som lägger eller inte men flocken på 24 hönor och två tuppar känns riktigt harmonisk just nu.
Visst har de sina dispyter men de är få och handlar om mat.
Känns onödigt att öka eller byta när allt fungerar fint och jag känner att äggfärgsblandningen är perfekt.
Jag kommer inte kläcka fram höns annat än till slakt i år.
Gässen får ta fram egna ungar och så får även myskankorna. Hoppas det går vägen utan att jag får för mycket jobb med dem.
Jag saknar mina kalkoner och vill ha nya men jag vet inte om jag kläcker fram några i år eller nästa år.
Jag ska kläcka fram, har skickat förfrågan på Hedemora och Kopparmaran, varav Hedemora är en helt ny ras men har verkligen fastnat för utseendet.
Sen vill jag köpa engelsk Aracuana och kläcka fram, förhoppningen är att pilla in det under en liggande höna och annars så startade jag min lilla kläckare.
Jag vill kläcka 30 ägg, för jag räknar med att hälften blir tuppar (minst..) och min mamma vill ha någon höna också.
Jag är inte så glad i min kläckaren då den är basic, den behöver stå i ett rum med jämn temperatur, vända äggen manuellt och kolla luftfuktighet med jämna mellanrum. Men den funkar.
Har en höna som ligger på 13 ägg just nu. Jag vill få fram till kött, om det blir för mycket höns så säljer jag av några.
Har du det kallt nu? Hur gör du då? Har du dem ändå i vanliga hönshuset och fungerar det utan att de fryser? Jag fattar ju att hönan ger värme men.....
Jag har nämligen gäss som vill ruva nu men när de lämnar redet för att vänta tills de lägger fler, så fryser ju äggen. Eller, de håller ju tämligen låg temperatur, typ 2 grader.
Det jag kan göra är ju att ta äggen och sedan lägga tillbaka dem så kanske hon tycker det är nog med ägg och lägger sig men sedan då? När de kläcks?
Det var ju fruktansvärt kallt i april förra året när de fick sina första ungar och de höll på att gå åt eftersom mammorna vill ut och gå. Jag fick stänga in dem.
Vi har en värmefläkt igång vid behov nattetid. Hönshuset håller några plusgrader dagtid. Jag har alltid värmelampa till kycklingar och har inte upplevt några problem med kyla.
Funderar på om jag ska skaffa in en annan färg av dvärgarna. Gillar deras temperament så kommer inte bli annan ras i nuläget.Hur tänker ni i sommar? Ska ni kläcka nytt? Utöka eller minska.
Vi har alltid kläckt fram lite nya raser varje år så vi får olika färger av ägg men just nu känns det ganska komplett. Vi har lite gamla höns men de får gå kvar. Jag vet inte vilka som lägger eller inte men flocken på 24 hönor och två tuppar känns riktigt harmonisk just nu.
Visst har de sina dispyter men de är få och handlar om mat.
Känns onödigt att öka eller byta när allt fungerar fint och jag känner att äggfärgsblandningen är perfekt.
Jag kommer inte kläcka fram höns annat än till slakt i år.
Gässen får ta fram egna ungar och så får även myskankorna. Hoppas det går vägen utan att jag får för mycket jobb med dem.
Jag saknar mina kalkoner och vill ha nya men jag vet inte om jag kläcker fram några i år eller nästa år.