Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
JappSå fina! Hedemora?
Vi såg vår (fd vår nu då) CL-tupp och höna hos grannen, i hönsgården idag. Dom såg nöjda ut .
Det är något visst med Hedemora. De har en inbyggd integritet och är vackra.Fler glada hönor. De gillar sin skog av kirskål och nässlor precis utanför dörren!
Visa bifogad fil 70146
Ja vi tycker mycket om dem. Hade önskat att vi hinner bygga ut hönshuset i sommar så vi kan skaffa fler, äggmässigt gör vi åt fler än de lägger.Det är något visst med Hedemora. De har en inbyggd integritet och är vackra.
Varannan minut lät hemskt sällan. Du låter som en oansvarig hönsägare!Våra senaste dunbollar tog sig en tripp utanför hönsgården igår!
Visa bifogad fil 70202
GIVETVIS var jag tvungen att kolla till dem cirka varannan minut pga nervös.
Jag kanske glömde stortuppen ute i natt.
Har SÅ dåligt samvete! Stackars Bengt-Herbert! Gick och stängde luckan när klockan var nästan 21 igår och tittade inte i utegården. Tuppjäkel. Han får väl gå in som alla andra.
Våra jäkla höns går inte in överhuvudtaget medan jag är vaken. Vi går och lägger oss vid 23-tiden och bara ett fåtal har gått in då. De är inte vanliga höns, tydligen.
Jag hoppas att min hönsgård (och ankgård) är säker nog att låta dem gå ute i den på natten. Har gjort det för andra året i rad nu. Självklart tar jag en runda runt om och kollar att ingen aktivitet har skett under natten också.
Men, vi har ju för tredje året i rad haft unghöns, kalkoner, ankor och annat i en "traktor" utan golv på tomten och inte haft några problem, så jag hoppas att gården är säkrare än den och låter dem vara ute.
Vår vaktelgård (numer inga vaktlar) är ju en voljär utan hus till, bara fyra väggar för vindskydd och där har endast en hermelin tagit sig in innan vi säkrade upp ännu mer. Nu går ungkalkoner där.
Här kommer det också kycklingar! Efter viss drama igår. Gick in i hönshuset under kvällen och möttes av en f r u k t a n s v ä r d stank. Visade sig att ett av äggen under ruvhönan med BF nu hade gått sönder och en grå, vidrig sörja hade spritt sig över resterande ägg, rede och höna! Hon visade också med all tydlighet att hon inte ville vara kvar i redet vilket gjorde mig nervös.
Snabbt ut med höna som for runt och passade på att dricka vatten och äta. Försiktigt torka av och plocka bort resterande ägg, byta all halm i redet och så tillbaka med äggen igen. Då tycker inte höna att hon ska komma tillbaka. Det var redan ett litet hålslag på ett ägg och pip från ett annat så det skulle hon jävlar i mig visst det. Får stänga in höna med ägg och hålla tummar, och visst lade hon sig igen efter en stund. Och nu har det kommit en kyckling!
Det är spännande med djur... ;DHär kommer det också kycklingar! Efter viss drama igår. Gick in i hönshuset under kvällen och möttes av en f r u k t a n s v ä r d stank. Visade sig att ett av äggen under ruvhönan med BF nu hade gått sönder och en grå, vidrig sörja hade spritt sig över resterande ägg, rede och höna! Hon visade också med all tydlighet att hon inte ville vara kvar i redet vilket gjorde mig nervös.
Snabbt ut med höna som for runt och passade på att dricka vatten och äta. Försiktigt torka av och plocka bort resterande ägg, byta all halm i redet och så tillbaka med äggen igen. Då tycker inte höna att hon ska komma tillbaka. Det var redan ett litet hålslag på ett ägg och pip från ett annat så det skulle hon jävlar i mig visst det. Får stänga in höna med ägg och hålla tummar, och visst lade hon sig igen efter en stund. Och nu har det kommit en kyckling!