Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har tjuvkikat lite och det är i alla fall fyra dunbollar av nio ägg hittills@hemlig @Fruentimber @Unafraid Så spännande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vi kallar det "äggvaka", planerar in så att det blir under ledighet, för man får inte så mycket annat gjort än att gå där och titta och lyssna...
Årets kläck är klart för mig, blev 14 st påskycklingar av islandshöns. Helt vilda, vi kallar dom Krigarkullen... Och de gal redan, knappt två månader gamla... och slåss... Helt galna - och friska!
Alla kycklingar ute ur sina skal .
Ett obefruktat (eller mycket tidigt dött) och resten kläckta känns som bra resultat av ägg som skickats.
Oreda i hönshuset! Hönan som har kläck på onsdag blev avundsjuk och började stjäla kycklingar och klev av sina egna ägg. Fick tillbaka henne på äggen, där hon låg och var lite för nöjd. Jodå, hon hade fått med sig en kyckling.. hönan med kycklingar har nu fått en ordentlig bur och nu håller vi tummarna för att det blir ordning. Har frågat runt om någon har en kläckare att låna ut ifall det blir kris här, vi får helt enkelt se hur allt löser sig!
Så snällt, tack! Tyvärr bor jag i Västerbotten, men jag har en kläckare på gång. Höna nummer två ligger dock stabilt just nu, så jag hoppas att hon håller sig till på onsdag. Hon har haft tre kullar tidigare och är en jätteduktig mamma.Oj! Hoppas allt löser sig. Jag kommer inte ihåg var du bodde i för län men jag bor Stockholm/uppsala om du vill låna kläckare. Jag tror dock det löser sig för dig.
HönshjärnorOreda i hönshuset! Hönan som har kläck på onsdag blev avundsjuk och började stjäla kycklingar och klev av sina egna ägg. Fick tillbaka henne på äggen, där hon låg och var lite för nöjd. Jodå, hon hade fått med sig en kyckling.. hönan med kycklingar har nu fått en ordentlig bur och nu håller vi tummarna för att det blir ordning. Har frågat runt om någon har en kläckare att låna ut ifall det blir kris här, vi får helt enkelt se hur allt löser sig!
Kan du inte ta två-tre av den som har 6 st? Jag är ingen van hönsare men mina tre hönor flyttade runt äggen jag köpt lite hursomhelst. En tjuvade och jag la tillbakaVi har ju en som precis fick 6 kycklingar, en som ligger på 6 ägg sedan en vecka och en som vi försökt få att sluta ruva men nej, hon är envis som satan så vi får väl ge henne några ägg också. Är ju inte så sugen på att ha en ruvande första-gångare igen men vad ska man göra, hon vägrar ju sluta. Men efter det får det vara nog är och kommer ju vara kycklingar precis överallt. Även om dom är bedårande så ska dom ju få plats/säljas/tas om hand... är ju ändå lite extra passning när de är så små tycker jag även om de har en mamma. Inte lika enkelt att ha hönsgården öppen hela tiden etc. Känns som att det är enkelt att bli av med kycklingar även om mamman gör ett bra jobb så kan de ju bara göra så mycket. Så jag hoppas det blir lite paus efter dessa, så jag kan fokusera på att trycka ut en egen unge innan resten vill ruva, eller de två mest hängivna vill ruva igen