Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du kollat så ingen av hönorna äter ägg - låter konstigt att du inte får mer ägg av värphöns.
Har du kollat så ingen av hönorna äter ägg - låter konstigt att du inte får mer ägg av värphöns.
Jag hade problem ett tag med äggätande höna. Köpte redägg modell hårda Det gick faktiskt över med ett visst mått tålamod. En del sägs använda tjära i ägget för det skall smaka äckligt.
.
Så kan det ju vara förståss... får testa att lägga ut ett äggskal med senap i och se vad som händer...
Det låter märkligt, varför ska du lägga ut ett äggskal?
Det är fullt normalt att höns äter äggskal o trasiga ägg- det är självklart att de ska ha det beteendet för att städa sina reden om ett ägg går sönder- annars blir det både bakterier o kladd som kan täppa till porer på andra ägg om de ruvar, eller som de egentligen gör annars-sparar till ruvning.
Det enda sättet att kolla om dina hönor äter ägg är att rulla ut ett helt ägg till dem -försiktigt- så det inte går sönder.
Då ser du om de hackar hål och äter, om de gör så skulle jag köpa låtsasägg, både lägga in i redena samt rulla ut flera gånger om dagen.
Har haft hårda redägg (+ golfboll) hela tiden... men får väl testa att fylla ett äggskal med tjära också!
Men vid närmare eftertanke låter detta inte särskilt djurvänligt... då är jag nog hellre "ägglös" än utsätter dem för tjära...
Ginnies - Mina hönor äter inte hela ägg som ligger i redena - trots att dom bråkar om skinnäggena om det blir i redet, men kommer det ett rullandes på golvet så ska det pickas så den testen säger inte mycket.