Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Även om du avlivar alla sjuka djur du har kan smittan finnas kvar! Höns kan vara smittbärare utan att visa några symptom. Hönstyfus är väldigt allvarligt så snälla, för alla hönsägares skull, undersök dina djur!

Symptomen kan, som det står på sidan, vara lindriga och otydliga. Du kan ju ringa någon kunnig iallafall och kolla.

Vi har 10 hedemora hönor och 4 tuppar (2 st ungtuppar som vi inte ska ha kvar)
3 svenska dvärghönor samt ca 13 sådana kycklingar
Vi har även 12-13 vaktlar och en fasan kyckling!
Det är min pappa och bror som tar hand om dom och min bror kläcker och säljer kycklingar :)

Jag har försökt få tag i gubben jag köpte äggen av, då borde han ju också ha symptom i så fall, han hade lämnat in 50 ägg för kläckning, får se vad han säger. Jag får nog ha lite bidrag om jag som ägare till 4 höns och två kycklingar ska dra igång en undersökning.

Jag läste lite på ett annat forum och jag tycker sympomen stämmer in ganska bra på coccidios.

Jag jobbar med grisar och det är väldigt vanligt på dem, och jag tycker sjukdomsförloppet är lika. Lyfte upp en död kyckling och tittade i baken och den var faktiskt gulkladdig.. jag har missat det tidigigare. De går ju ute på ganska stort område under dagen så jag har inte sett någon lös avföring annars, den försvinner väl i det höga gräset.

Får jag en kull till ska jag se till att ha medicin hemma mot det här, ska prata med veterinären. Det finns väl inget receptfritt?

Värphöns brukar vara äggsnåla om dom inte får just värpfoder. Bara allfoder så kniper dom.

AHA!

Våra har fri tillgång på värpfoder - men vi flyttar hela tiden inhägnaden så att de alltid ha färskt gräs + att vi ger dem högar med ogräs att sprätta i och äta av... kan det vara så att de äter för mycket grönt och därmed för lite av värpfodret?

Har sett ett beteende hos dem ibland som jag funderar på... de sträcker upp halsen, burrar upp fjädrarna och rusar - ibland mot varandra och ibland två efter varandra... Är det som med ston (och vallacker) att de kan bli hingstiga , eller? (Har fem hönor, utan tupp).

Mina höns äter bara startfoder eftersom jag köpte en hel säck till några kycklingar och alla äter samma foder. Hönsen har börjat värpa som bara den!

Den lille tuppkycklingen som är kvar har jag gett grillkoll, söndermosat blandat i vatten och matat med engångsspruta så han säkert ska få i sig. Han är faktiskt piggare men troligen fortfarande lite lös i magen för någon hade lagt en lös klick såg jag. Provar med det här "husmorsknepet" så ska jag vara mer förberedd nästa gång det blir kycklingar.

Har du kollat så ingen av hönorna äter ägg - låter konstigt att du inte får mer ägg av värphöns.

Har du kollat så ingen av hönorna äter ägg - låter konstigt att du inte får mer ägg av värphöns.

Så kan det ju vara förståss... får testa att lägga ut ett äggskal med senap i och se vad som händer...

Ser rester av äggula/äggvita då och då. Men då en av hönorna bara verkar få skinnägg så har jag utgått ifrån att det var från henne. Men det kan ju faktiskt vara resterna av ett helt OK ägg som någon ätit upp!

(Har provat att spola ur "skinnäggshönans" kloak med koksaltlösning utan att det blivit någon skillnad. Har i alla fall konstaterat att hon inte luktar illa och att det inte kom ut något konstigt då jag spolade, så hon kanske bara är "utsliten"... Hon kommer från ett stort hönseri och jag vet inte hur gammal hon är.)

Tyvärr har du rätt... har tidigare fått tipset att fylla ett ägg med senap och lägga in. Gjorde det igår - och fyra av fem hönor (den femte tror att hon ruvar) kom genast och började hacka på ägget. Senapen verkade inte avskräcka dem heller... när jag kom tillbaka en stund senare syntes inte ett spår av varken ägg eller senap...

De har fri tillgång på snäckskal i en särskild skål samt att jag brukar blanda snäckskal i värpfodret också. Men det hjälper förståss inte om de fått smak för ägg... (I o m att jag dessutom har en höna som bara verkar värpa skinnägg har de tyvärr fått många tillfällen att "få smak" för ägg också...)

Blir alltså att försöka skaffa/bygga värpreden där äggen rullar undan...

Jag hade problem ett tag med äggätande höna. Köpte redägg modell hårda :devil: Det gick faktiskt över med ett visst mått tålamod. En del sägs använda tjära i ägget för det skall smaka äckligt.

.

Jag hade problem ett tag med äggätande höna. Köpte redägg modell hårda :devil: Det gick faktiskt över med ett visst mått tålamod. En del sägs använda tjära i ägget för det skall smaka äckligt.

.

Har haft hårda redägg (+ golfboll) hela tiden... men får väl testa att fylla ett äggskal med tjära också!

Så kan det ju vara förståss... får testa att lägga ut ett äggskal med senap i och se vad som händer...

Det låter märkligt, varför ska du lägga ut ett äggskal?

Det är fullt normalt att höns äter äggskal o trasiga ägg- det är självklart att de ska ha det beteendet för att städa sina reden om ett ägg går sönder- annars blir det både bakterier o kladd som kan täppa till porer på andra ägg om de ruvar, eller som de egentligen gör annars-sparar till ruvning.

Det enda sättet att kolla om dina hönor äter ägg är att rulla ut ett helt ägg till dem -försiktigt- så det inte går sönder.
Då ser du om de hackar hål och äter, om de gör så skulle jag köpa låtsasägg, både lägga in i redena samt rulla ut flera gånger om dagen.

Det låter märkligt, varför ska du lägga ut ett äggskal?

Det är fullt normalt att höns äter äggskal o trasiga ägg- det är självklart att de ska ha det beteendet för att städa sina reden om ett ägg går sönder- annars blir det både bakterier o kladd som kan täppa till porer på andra ägg om de ruvar, eller som de egentligen gör annars-sparar till ruvning.

Det enda sättet att kolla om dina hönor äter ägg är att rulla ut ett helt ägg till dem -försiktigt- så det inte går sönder.
Då ser du om de hackar hål och äter, om de gör så skulle jag köpa låtsasägg, både lägga in i redena samt rulla ut flera gånger om dagen.

Med "äggskal" menar jag ett urblåst ägg - alltså bara med minimala hål i topp och botten. Har från flera håll fått tipset att göra så och fylla ägget med senap för att de - om de hackar sönder ägget - inte ska tycka om smaken av senap och därmed låta äggen vara i fred i fortsättningen.

Men jag kan ju testa med låtsasägget jag har i ena redet - rulla ut det och se om de verkar hacka.

Har haft hårda redägg (+ golfboll) hela tiden... men får väl testa att fylla ett äggskal med tjära också!

Men vid närmare eftertanke låter detta inte särskilt djurvänligt... då är jag nog hellre "ägglös" än utsätter dem för tjära...

Ginnies - Mina hönor äter inte hela ägg som ligger i redena - trots att dom bråkar om skinnäggena om det blir i redet, men kommer det ett rullandes på golvet så ska det pickas så den testen säger inte mycket.

Minett - Ja jag misstänkte nästan att dom åt - det lät som väldigt lite ägg på sådana höns. Inte ovanligt att just värphybrider är lite glupska.

Men vid närmare eftertanke låter detta inte särskilt djurvänligt... då är jag nog hellre "ägglös" än utsätter dem för tjära...

Det finns ju två alternativ. Antingen bygger man reden där äggen rullar ned till en skyddad plats eller så sänder man den skyldiga till himlen även det låter rått.

Ginnies - Mina hönor äter inte hela ägg som ligger i redena - trots att dom bråkar om skinnäggena om det blir i redet, men kommer det ett rullandes på golvet så ska det pickas så den testen säger inte mycket.

Det är klart de kan prova picka- det gör mina också om jag gör så men skillnaden hos mig iaf är att de hackar inte hål.
Skulle det vara en som hackar hål- då blir det som Fraggel skriver goodbye adjöss om det nu inte mot förmodan skulle vara en alldeles särskild favvohöna.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar