Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

KL

Åh!! Två kycklingar har mina första höns nu ruvat fram :love: Nu är jag på riktigt en hönsmamma ;)

Alltid spännande med kycklingar. Mina tre som kom tidigt i somras börjar ju bli stora. Får se om hönan Bodil lägger sig igen en gång till i Augusti.

Några nytagna hönsbilder:

Etta James:

ettajames.jpg

Mildred Bailey:

mildredbailey.jpg

Julie London:

julielondon.jpg

Peggy Lee:

peggylee.jpg

Duke Ellington(och Julie):

dukeochjulie.jpg

*KL*

Vi vågar inte ha våra höns lösa ute (och skulle nog dessutom ha STORA problem att fånga in dem om det behövdes... de kommer från ett hönseri och trots två månader hos oss är de fortfarande ganska reserverade.) Men vi har istället ett "mobilt" hönshus med stor utebur som vi flyttar runt på gården så att de alltid ska ha gott om gräs att tugga på. Och jag måste säga att de verkligen är tacksamma djur! Så snart vi flyttat buren rusar de ut för att undersöka sina nya marker! Har även noterat att det är oerhört mycket roligare att rensa ogräs när man vet hur glada hönsen kommer att bli när jag ger dem högen med ogräs!

Tyvärr får vi fortfarande bara 1 ägg/dag (på fem hönor) och jag trodde att det skulle bli mer... Har föresten konstaterat att vi har KRAV-hönor, d v s hönor med stora KRAV! Ger dem Granngårdens KRAV-foder och hade hört att matrester skulle vara mycket populärt komplement. Men de här hönorna har mkt större KRAV än så - matrester är de inte alls intresserade av (förutom isbergssallad). Däremot gillar de kalamataoliver, pinjenötter och närproducerat fullkornstunnbröd. Snarare att handla åt dem på saluhallen än att ge dem matrester alltså! ;)

Jag satt på trappen och delade en halv honungsmelon med mina idag. :D Färsk majskolv fick de också, det var riktigt poppis! Men annars är de lite mer anspråkslösa än vad dina verkar vara, de petar glatt i sig rädisblast som de får också.

*KL*

nu har den andra honan borjat lagga agg ocksa, sa nu far vi tva om dagen. Bara att vanta pa att dem tre yngre honorna ska borja ocksa :)

idag har dem haft dorren till honsgarden oppen igen, dem springer runt sa glatt och kakar maskrosblad pa grasmattan :)

Mina tycker väl att eftersom de började sina liv på ett hönseri i små, trånga (olagliga) burar så har de en hel del att fodra nu som kompensation!!!:D

Jag måste få visa det sista som jag gjorde inredningsmässigt i hönshuset(och det enda som inte fyller någon som helst funktion annat än att det är roligt). Jag har väldigt svårt för att förstå trenden att skriva saker på väggar - ofta citat på främmande språk. Ok om det är något man själv eller någon närstående sagt men att ha Carpe Diem eller liknande i snirkliga bokstäver... Det är inte min mening att trycka ner någon annans inredningssmak, jag känner bara att om man hela tiden måste se den uppmaningen för att följa den så gör man något fel. ;)

Nåväl, jag fick rätt tidigt idén att göra något roligt av det här i hönshuset och med mina gamla gymnasiestudier i franska som grund så lyckades jag knåpa ihop ett alldeles eget litet ordspråk som hönsen kan njuta av när de sitter på pinnen.

vggordmindre958.jpg

Andra kullen för året på g! :)
Rasen är stor Wyandotte, guld/svartbandad.

kyckling.jpg

Första kullen har blivit hela 8 veckor gamla nu (stor wyandotte, silver/svartbandad)
grupp.jpg

hen1.jpg

*KL*

Sedan jag blev "hönsmamma" i början av sommaren har jag noterat att det finns förvånansvärt många talesätt som handlar om just höns.

"Att inte lägga alla ägg i samma korg" används t ex ständigt i samband med placeringsrådgivning i banken där jag jobbar. Frågeställningen "Vem kom först, hönan eller ägget?" är ju välkänd liksom "Som en tupp i hönsgården" för att bara nämna några.

MEN det är ett uttryck jag började fundera över här om dagen: "Som en äggsjuk höna" - och jag undrar: hur beter sig egentligen en sådan?

Vilka andra "hönsuttryck" kommer ni på?

Kommer inte på fler uttryck men jag kan tänka mig att förr när uttrycken bildades så hade de flesta familjer ett par hönor så det kanske var lätt att relatera till?

kl

Måste fråga, några av mina kycklingar har dött, vet inte av vad. De är pigga, ute och äter gräs, får startfoder och vatten annars, sprätter och verkar må bra. Plötsligt ser man att någon ser lite trött och hängig ut, och nästa dag är den död. De som är kvar nu är pigga och hönsen också, men man undrar ju lite.. någon som vet?

Kommer inte på fler uttryck men jag kan tänka mig att förr när uttrycken bildades så hade de flesta familjer ett par hönor så det kanske var lätt att relatera till?

Tror också det ligger mycket i detta! Det visar väl också på vilken stor betydelse höns har haft för människorna i långa tider.

Tråkigt med kycklingarna... :crazy: tyvärr har jag inga idéer om vad det kan vara...

Kan vara precis vad som helst. Något fel från starten, blivit lite kall, satt mat i krävan, stopp i tarmsystemet osv.

*plötslig kycklingdöd*

Vissa raser är känsligare än andra dock.

Om det är blod i avföringen är det dax att få lite panik. coccidios

Hmm ja den första som dog trodde jag satt i halsen, men nu börjar jag undra... ser inte att någon är lös i magen men tänkte ge dem A- fil som jag läste om på ett annat forum. Kan ju inte skada i alla fall. Tänkte även avlusa dem, även om jag inte sett något på dem.

Jag har kollat avföringen på dem men jag ser inget precis, de är torra och fina i baken. Bara 2 kycklingar kvar nu :( De kommer väl stryka med de också. Men om jag skaffar fler kycklingar, är det något preparat man borde ha hemma? Och var skaffar man det i så fall?

MEN det är ett uttryck jag började fundera över här om dagen: "Som en äggsjuk höna" - och jag undrar: hur beter sig egentligen en sådan?

Vilka andra "hönsuttryck" kommer ni på?

Jag vet inte med äggsjuk riktigt men när mammas hönor vill värpa är de rastlösa och går runt och kacklar och letar efter ett bra ställe - är de ute blir det ofta hennes stackars pelargoner som blir tillplattade. :D

Jag har ju ett franskt hönsuttryck i mitt väggord - när hönsen får tänder vilket är detsamma som när helvetet fryser, d v s aldrig.

En liten varning bara - det förekommer hönstyfus i Sverige nu så om någon mer av kycklingarna dör så bör du kontakta SVA, även om risken är liten att du också är drabbad. Här finns information. Hönstyfussmitta kan finnas även i ägg, så om man tagit hem sådana från en annan besättning finns tyvärr smittrisk.

Förhoppningsvis är det något mindre allvarligt!

Ush då, nä nån sån utredning pallar jag inte med, då avlivar jag hellre allihop, låter ju som om man kan bli ruinerad på kuppen. Men hönsen är hur pigga som helst i alla fall.

Tack för länken, tycker inte symptomen stämmer alls så det kan man nog avskriva. Har ju haft hög kläckbarhet och kycklingarna har varit hur pigga som helst och nu är de ju ca 2 månader gamla när de börjat knaka av. Ingen diarré heller eller bristande aptit vad jag kan se.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar