Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Med "äggskal" menar jag ett urblåst ägg - alltså bara med minimala hål i topp och botten. Har från flera håll fått tipset att göra så och fylla ägget med senap för att de - om de hackar sönder ägget - inte ska tycka om smaken av senap och därmed låta äggen vara i fred i fortsättningen.

Jag är tveksam, ett hål.även minimalt i båda ända försvagar ägget o gör att det lättare går sönder än ett helt om de provar picka.

Men nu blev jag nyfiken, äter de upp ett helt ägg om du rullar det försiktigt i boet?

Annars, vilket du kanske har- men fri tillgång till mat så de aldrig behöver vara hungriga.

Jag ger mina hönor tillbaka alla äggskal av ägg vi använder o som det varit de sista 5 åren eller nåt sånt så tar de inte ägg i redena-om de inte går sönder då ex.

Är alldeles för rädd om äggen för att offra ett till ett sådant test! men ska testa att rulla ut gipsägget ur ena redet så får vi se. (I kväll ösregnar det - så det får bli en annan dag.)

När det gäller äggskalen så har jag läst i flera böcker om höns att ifall man ska ge dem deras egna äggskal är det viktigt att tvätta och torka dessa noga först, för att de inte ska "få smak" på att äta sina egna ägg.

Hönsen har fri tillgång på värpfoder och dessutom fri tillgång på gräs - så de är knappast hungriga i alla fall.

Kanske har jag inte äggätande hönor ändå... Det är ju gamla avlagda burhöns jag har, som var i mkt dåligt skick när de kom till mig i juni. En av dem dog för två veckor sedan och äggmängden har ändå varit densamma, så hon kanske aldrig värpte ö h t. En annan verkar dessutom bara värpa skinnägg. Då är det ju bara tre hönor kvar som kan värpa. Äggskalen är dessutom ofta mkt tunna, så jag tror att en hel del råkar gå sönder och då är det ju helt i sin ordning att hönsen äter upp dem.

Ska bara ha kvar dem till slutet av september ungefär. Men nästa sommar ska jag få hyra nya och fräscha, så jag hoppas på mer ägg då!

Jag brukar ju ge min hund ett ägg då och då. Kan meddela igår kastade jag ett och samma ägg tre gånger i backen för det skulle gå sönder. Har svårt att böja mig som läget är nu som nästan höggravid, men icke att ägget gick sönder. Fick snällt knäcka det mot en sten :D

Är alldeles för rädd om äggen för att offra ett till ett sådant test! men ska testa att rulla ut gipsägget ur ena redet så får vi se. (I kväll ösregnar det - så det får bli en annan dag.)

När det gäller äggskalen så har jag läst i flera böcker om höns att ifall man ska ge dem deras egna äggskal är det viktigt att tvätta och torka dessa noga först, för att de inte ska "få smak" på att äta sina egna ägg.

Hönsen har fri tillgång på värpfoder och dessutom fri tillgång på gräs - så de är knappast hungriga i alla fall.

Mina hönor får tillbaka äggskalen som de är, jag varken tvättar eller krossar, och har inga äggätare.

Om det är så att du bara ger värpfoder så skulle jag lägga till något spannmål, vete ex.Eller havre. Bara värpfoder ger inte mage tillräckligt med arbete, för lättsmält.

Och du behöver inte kasta ägget;), det räcker med att rulla ut det så ser du om de springer o sedan hackar hål.

Uppdatera gärna hur det går med dina hönor som vad det verkar är slutkörda av för mycket äggläggning?:confused:

Kan meddela igår kastade jag ett och samma ägg tre gånger i backen för det skulle gå sönder.

Jag kan tänka mig att fabrikshönor är så hårt drivna att de blir av med för mycket kalk i förhållande till vad de ens kan få i sig??, vilket inte bara gör äggskalen sköra utan hela måendet o kroppen?

Jag kan tänka mig att fabrikshönor är så hårt drivna att de blir av med för mycket kalk i förhållande till vad de ens kan få i sig??, vilket inte bara gör äggskalen sköra utan hela måendet o kroppen?

Inte alls omöjligt. Mina hönors ägg är väldigt hållbara men så är de inte fabrikshönor heller.

Så kan det säkert vara! Enligt tjejen jag lånat dem av - som i sin tur "räddat" dem från fabriken - så kan man inte räkna med att de lever längre än max över nästa sommar. Just för att de är så hårt drivna. Fodret på fabriker ger visst leverskador bl a.

:eek:
Mina hönor får tillbaka äggskalen som de är, jag varken tvättar eller krossar, och har inga äggätare.

Om det är så att du bara ger värpfoder så skulle jag lägga till något spannmål, vete ex.Eller havre. Bara värpfoder ger inte mage tillräckligt med arbete, för lättsmält.

Aha, det visste jag inte... På värpfodret jag köper på Granngården står det att det innehåller allt de behöver... Nu äter de i o f s stora mängder gräs (vi flyttar hela tiden hönsgården så att de alltid kan "beta") men de kanske ändå behöver annat?!

Och du behöver inte kasta ägget;), det räcker med att rulla ut det så ser du om de springer o sedan hackar hål.

Det är det där sista: "hackar hål" som jag är rädd för - då blir jag ju av med ett ägg!

Uppdatera gärna hur det går med dina hönor som vad det verkar är slutkörda av för mycket äggläggning?:confused:

Ska gärna uppdatera om hönorna även framöver!

Förra veckan smet de ut ur hönsgården och eftersom de inte är tillräckligt tama för att jag ska få ta i dem så var jag orolig för hur jag skulle kunna fånga in dem igen.... Men de visade sig kunna hantera "frihet under ansvar" på ett bra sätt. De höll sig på gården (nästan) och jag kunde sedan locka in dem i buren igen med lite spagetti. I måndags lät vi dem därför komma ut igen när vi skulle flytta hönsgården och hönshuset för att ge dem nytt gräs - samt gräva lite i trädgården. Oj, vad de visade sig vara trädgårdsintresserade! :laugh: Och maken, som tidigare betraktats som "den obehaglige typen som ibland kör grästrimmer" blev snabbt "kungen som gräver fram metmask"! :D

Höns brukar vara duktiga på att gå in och lägga sig på eget bevåg när skymningen faller, så om det inte gör något (nära trafik, lösa hundar osv) att de är lösa ute är det ingen fara.

kl
Mina "kycklingar" har börjat värpa! Jag hittade ett litet nybörjarägg i redet i går och ännu ett i dag :love:
Det tråkiga med det är att tupparna börjar bli slaktfärdiga också förstås...

Hurra!!!!!!!

Hur många ägg får hon denna gång? Jag lägger alltid 12 st under mina, ibland om de smyger iväg o samlar själva kan det bli fler.

Hurra!!!!!!!

Hur många ägg får hon denna gång? Jag lägger alltid 12 st under mina, ibland om de smyger iväg o samlar själva kan det bli fler.

Bara 6 ägg blir det här. Skall bli spännande och se resultatet om sådär 21 dagar. Sur är hon redan. Jisses vad hon är ilsk av sig :D

När är dina kycklingar kläckta?

Våra kläcktes i mitten på april, och vi hoppas så mycket på att få ägg innan vintern. Åtta kindahönor blev det till slut, och fyra tuppar.

Jag passar på med en bildbomb :)

De kläcktes 17 maj så de är fyra månader nu snart. (Det är de "svartvita" som är "kycklingar".)

De små kycklingarna är snart tre veckor.
DSC_0215.jpg

DSC_0225.jpg

DSC_0227.jpg

DSC_0228.jpg

DSC_0229.jpg

Oj, vad unga de är. Våra är 5 månader och här syns ännu inga ägg till. Hoppas de kommer igång innan vintern.

ja jag blev minst sagt förvånad när jag såg att en av de silversvarta låg i redet och att ett ägg låg kvar när hon klev ut. De vuxna började värpa när de var 6 månader.

Höns brukar vara duktiga på att gå in och lägga sig på eget bevåg när skymningen faller, så om det inte gör något (nära trafik, lösa hundar osv) att de är lösa ute är det ingen fara.

Tyvärr finns både trafik och lösa hundar... Här har vi inte någon skymning sommartid heller, men nu har det ju börjat skymma på kvällarna och då går de in om jag har dem ute!

Igår var de med när jag rensade i salladslandet - hur charmiga som helst!!! :love:

Så fina höns!

Mina båda silkeshöns har lagt sig att ruva igen. Då vår egen tupp inte är könsmogen än så fick jag leta upp andra ägg att lägga under. Det blev nästan lite väl många... några "grönvärpare" (har glömt rasnamnet), några silverfläckig hamburg, några chabo och några watermaalse skägghöns.

Får se om jag lyckas bättre med de här, förra kullen fick ju diarre och flera dog, men nu är jag beredd den här gången.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar