Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Tyvärr finns både trafik och lösa hundar... Här har vi inte någon skymning sommartid heller, men nu har det ju börjat skymma på kvällarna och då går de in om jag har dem ute!

Igår var de med när jag rensade i salladslandet - hur charmiga som helst!!! :love:

Ja mitt i sommaren är det värre med skymning förstås :) Fast mina har gått in och lagt (satt) sig vid samma tid ändå :)

Jag har hönsgård till dem, så de är instängda (har också lösa hundar), men kan ju gå in och ut som de vill i själva hönshuset.

Jag har en surhöna nu IGEN.. det går banne mig inte att få dem att sluta ruva :mad: Jag lyfta bort henne ur redet ett par gånger om dagen i en veckas tid men hon envisas, plockar jag bort äggen så ligger hon i tomt rede... så nu får hon väl ruva då så hon kliver upp sen nån gång.

Ta ut henen och sätt henne i en kal bur med mycket ljus. Att lyfta ur dem ur redena några gånger/dygn är fullständigt meningslöst då de ofta är inne i redet innan man själv hunnit ur hönshuset. Det som gäller är att ändra hormonbalansen så att hon kommer bort från ruvhormonerna.

I år har jag haft maximal otur med kyckilingar. Jag ville egentligen inte utöka flocken men ett par unghönor vill jag gärna ha varje år för att få till en bra åldersbalans. Jag har fått (vad det ser ut som idag) 8 tuppar och 1 höna :(. Första 2 kullarna var bara tuppar så jag gav en höna 10 ägg (hade en eventuell köpare på en höna med kycklingar) och det blev 3! :crazy: kycklingar som det i dagsläget ser ut som 2 tuppar. Jag hoppas att "hönan" inte gör som en av de tidigare tupparna och döljer sig. Den trodde jag var höna i många veckor innan slören började växa.
Jag fattar inte varför jag fick så dåligt kläck. Äggen var inte gammla även om de låg ett par dagar i hönshuset när den första hönan som fick dem inte ville ligga annat än i sitt ursprungrede och därmed klev av. Den hönan som jag satte dit som nummer 2 har legat mycket troget och ostört.

Det var verkligen TUR att våra höns råkade smita, så vi upptäckte att det går att ha dem ute och sedan locka tillbaka dem in i hönsgården igen! Nu brukar vi släppa ut dem minst någon timme så snart vädret tillåter. De märks verkligen hur glada de blir - och vi tycker att det är lika roligt! Vilken skillnad t ex att rensa ogräs när man har en "hejjarklack"!!! ;)

IMG_3890.jpg

I lördags fick de vara ute över fyra timmar - och maken ägnade en hel del tid åt att krypa efter dem på gräsmattan med delar av fotoutrustningen för att få fina bilder. Så jag passar på att visa några här! På bilden ovan skymtar några av kyrkstugorna som gränsar till vår tomt. (Vi bor i Gammelstads Kyrkby, vilken finns med bland Unescos Världsarv.)

IMG_4113.jpg

Från början kunde jag skilja dem åt. De hade ju inte så mycket fjädrar då och var alla "avskavda" på lite olika sätt så jag kunde skilja på dem därför. Men nu när fjäderdräkten är så här vacker har jag börjat förstå varför alla hönor i Pettsson och Findus har samma namn - det måste ju vara en praktisk lösning ifall man inte ser vem som är vem!!

IMG_4139.jpg

På väg mot trädgårdslandet för att jobba med ogräsrensning!

Vi har ju bara hyrt dem över sommaren och meningen var att de skulle åka hem igen sista helgen i september. Men i helgen sa maken: "Vi skulle ju faktiskt kunna behålla dem någon månad till..." så även han är blivit totalcharmad av dessa härliga damer!:love: Tänk vilka härliga och charmiga djur det är - det hade vi ingen aning om innan... vi skulle ju bara ha dem för att få egna ägg... :o

Senast ändrad:

Igår var höken här och lyckades ta en halvstor tupp, det var första gången på flera år. Ja, hökar har varit här och de har försökt men inte fått tag i någon.

Denna hök lyckades. Varsegod sa jag, smaklig måltid, mätt verkade höken också bli, idag har det varit lugnt.

Här var det en överraskning idag. Hade räknat med kläckning på torsdag, men icke för idag var det en tjippande kyckling under Bodil som nu är de på BB-avdelningen. Får se hur många det kan tänkas bli!

Ta ut henen och sätt henne i en kal bur med mycket ljus. Att lyfta ur dem ur redena några gånger/dygn är fullständigt meningslöst då de ofta är inne i redet innan man själv hunnit ur hönshuset. Det som gäller är att ändra hormonbalansen så att hon kommer bort från ruvhormonerna.

I år har jag haft maximal otur med kyckilingar. Jag ville egentligen inte utöka flocken men ett par unghönor vill jag gärna ha varje år för att få till en bra åldersbalans. Jag har fått (vad det ser ut som idag) 8 tuppar och 1 höna :(. Första 2 kullarna var bara tuppar så jag gav en höna 10 ägg (hade en eventuell köpare på en höna med kycklingar) och det blev 3! :crazy: kycklingar som det i dagsläget ser ut som 2 tuppar. Jag hoppas att "hönan" inte gör som en av de tidigare tupparna och döljer sig. Den trodde jag var höna i många veckor innan slören började växa.
Jag fattar inte varför jag fick så dåligt kläck. Äggen var inte gammla även om de låg ett par dagar i hönshuset när den första hönan som fick dem inte ville ligga annat än i sitt ursprungrede och därmed klev av. Den hönan som jag satte dit som nummer 2 har legat mycket troget och ostört.

Hon har bott i en sån bur i nästan två veckor under sommaren, det hjälpte inte det heller :(

Jag fick glädjande besked om ägg jag skickade ner till skåne, av 12 ägg blev det hela 10 friska och pigga kycklingar! Här hemma börjar det bli dags att rensa bland tuppkycklingarna... tråkigt att behöva göra men så gott det ska bli med coc au vin i vinter!

Här var det en överraskning idag. Hade räknat med kläckning på torsdag, men icke för idag var det en tjippande kyckling under Bodil som nu är de på BB-avdelningen. Får se hur många det kan tänkas bli!

Se där, spännande att veta resultatet, själv fick jag några i söndags, 12 ägg men bara 4 kycklingar.:D

Har även en somlagt sig i dagarna så om 3 veckor kan det bli några till.

Från början kunde jag skilja dem åt. De hade ju inte så mycket fjädrar då och var alla "avskavda" på lite olika sätt så jag kunde skilja på dem därför. Men nu när fjäderdräkten är så här vacker har jag börjat förstå varför alla hönor i Pettsson och Findus har samma namn - det måste ju vara en praktisk lösning ifall man inte ser vem som är vem!!

e vi ingen aning om innan... vi skulle ju bara ha dem för att få egna ägg... :o

Det är då man sätter plastring på ena benet i olika färger. Så blir det "Tant Blå" "Tant Grön" etc :D

Jag har 4 gamla bruna lohmanhönor ( bara en värper) och jag har satt blå ring på en av dem. Ska ringa de andra tre också för det är kul att se vem som är vem. Nu kallar vi dem bara Lohmantanterna...

Vi har ju bara hyrt dem över sommaren och meningen var att de skulle åka hem igen sista helgen i september. Men i helgen sa maken: "Vi skulle ju faktiskt kunna behålla dem någon månad till..." så även han är blivit totalcharmad av dessa härliga damer!:love: Tänk vilka härliga och charmiga djur det är - det hade vi ingen aning om innan... vi skulle ju bara ha dem för att få egna ägg... :o

Men behåll dem då.... inte mycket jobb med att ha några få hönor...

Det är då man sätter plastring på ena benet i olika färger. Så blir det "Tant Blå" "Tant Grön" etc :D

Jag har 4 gamla bruna lohmanhönor ( bara en värper) och jag har satt blå ring på en av dem. Ska ringa de andra tre också för det är kul att se vem som är vem. Nu kallar vi dem bara Lohmantanterna...

AHA! Såg faktiskt plastringar på Granngården tidigare i sommar, men det var påsar med 30 ringar - alla blå - och då föll ju idén lite...

Men behåll dem då.... inte mycket jobb med att ha några få hönor...

Nu har vårt provisoriska "hönshus" varken isolering eller el, så det fungerar inte vintertid. Men nu vet vi ju hur trevligt det är med höns, så framöver ska vi nog satsa på ett hönshus av mer permanent art! Förhoppningsvis redan till sommaren! Då kommer vi dessutom (förhoppningsvis) att få "nya fräscha" hönor istället för de "utslitna" vi haft i sommar. En fördel för mig som vill ha många ägg - i o m att kommunen bara tillåter 5 hönor.

Lohmanhöns - visst är de betydligt större än vanliga? Tror det var några sådana jag såg i somras - de var verkligen läckra!!! Men då skulle vi behöva större värpreden också...

Med livet som insats har jag nu spanat under Bodil. Det är i alla fall två kycklingar hittills. Mer morrande höna får man nog leta efter :crazy:

Nu har vårt provisoriska "hönshus" varken isolering eller el, så det fungerar inte vintertid. Men nu vet vi ju hur trevligt det är med höns, så framöver ska vi nog satsa på ett hönshus av mer permanent art! Förhoppningsvis redan till sommaren! Då kommer vi dessutom (förhoppningsvis) att få "nya fräscha" hönor istället för de "utslitna" vi haft i sommar. En fördel för mig som vill ha många ägg - i o m att kommunen bara tillåter 5 hönor.

Lohmanhöns - visst är de betydligt större än vanliga? Tror det var några sådana jag såg i somras - de var verkligen läckra!!! Men då skulle vi behöva större värpreden också...

Nä lohmann är ganska små, ska du ha stooora så kolla tex in stor kochin och stor brahma ... hehe... en brahmaupp kan bli 75 cm hög! :).

*kl*

Har alla andra tupp-otur eller är det bara här? Får hela tiden färre hönor än tuppar bland kycklingarna :crazy:
Som väl är så är mina dvärgkochiner så snälla och fredliga att det går bra att ha ett litet tuppgäng utan att det blir bråk.
Är dock lite förbryllad över årets svarta kycklingar, kan ni hjälpa till?

Mamman Sigrid längst till vänster i bild. Den längst fram är ju helt klart en höna, men finns det en chans att dom andra två också kan vara det? Dom har ju rätt stor kam,men det har ju som synes mamma också *hoppas*

svt2.jpg

Som jämförelse, en vuxen son till samma höna:

svt1.jpg

Ett brokigt gäng:

svt3.jpg

* Den längst fram är ju helt klart en höna, men finns det en chans att dom andra två också kan vara det? Dom har ju rätt stor kam,men det har ju som synes mamma också *hoppas*

Nu känner jag inte till annat än mina korsningar och det är väldigt sällan-läs *det har bara hänt 3-4 gånger på kanske 600 hönskycklingar* som så stora kammar o tupplikt utseende är höna i så tidig ålder.

Så jag tror det är tuppar.

Soppa blir väl hur bra som helst.:laugh:

Har alla andra tupp-otur eller är det bara här? Får hela tiden färre hönor än tuppar bland kycklingarna :crazy:
I år har jag haft nästintill maximal otur. På 9 kycklingar är det 8 tuppar och en höna. Det skulle vara :devil: om hon visade sig vara en sent utvecklad tupp. En av de andra tupparna var sådan :mad:.

Så jag tror det är tuppar.

Jäkla skit. Misstänker ju det själv men klamrade mig fast vid sista hön-hoppet :p

Soppa blir väl hur bra som helst.:laugh:

Inte här - vi är vegetarianer :eek:
det är onekligen ett dilemma vad man ska göra med tupprackarna. Har lyckats prångla ut en del tidigare då dom är snälla, vackra och renrasiga men just nu verkar tuppmarknaden vara mättad.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar