Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

*KL*

Nu är hönshuset färdigt och ikväll åker vi och hämtar fyra hedemorahönor och en tupp! :bump:

*KL*

Nu är hönshuset färdigt och ikväll åker vi och hämtar fyra hedemorahönor och en tupp! :bump:

Åååååh! Hon som jag hämtade mina hönor hos hade en hedemoratupp - verkligen SUPERSNYGG!!!

Själv har jag varit bortrest under veckan men fem gånger blivit uppringd av någon från jobbet - och ALLA har oroligt frågad hur hönsen klarar sig när jag är borta...! Detta verkar ha varit en mycket viktigare fråga för dem än hur jag hade det på semestern...! :D

Nu är underverken på plats:

hnsen.jpg

Än så länge är de dock mer söta än snygga. ;)
Jag är mycket nöjd med hönshuset, hoppas småttingarna kommer att trivas!

hnshus.jpg

hnshus2.jpg

Ja, jag ville prova om det fungerar bra eftersom jag gärna vill kunna gödsla med det jag mockar ut utan att behöva låta det ligga och kompostera så länge först.

Det kommer säkert fungera utmärkt, kan kanske vara så att de tom gillar att bala sig i det när det är nyinlagt...?

Jo, jag har hört det! JAG gillar det i alla fall redan, det ligger där det ska och sprids inte runt en massa trots att småttingarna pinnar omkring därinne. Inte tycker jag att det dammar en massa som det varnas för heller.

En av hönorna har för övrigt redan provlegat ett rede. :D

Kul att fler skaffar Hedemora :) Själv försöker jag febrilt att få fram fler hönor, men det verkar bara bli tuppar. Har tre kycklingar nu som Bodil-hönan ruvat fram.

Så roligt med kycklingar! Eventuellt får det bli det här också nästa år, har vi riktig tur kanske vi kan få lite större färgvariation - men så ska det ju bli rätt kön också. :D

Det är ju det som är det roliga med Hedemora, det finns i generna hur många härliga färger som helst. Jag har även en sk ullhöna :laugh:

Min fd granne har hedemora - och jag är rätt imponerad av den rasen faktiskt. Underbara färger - hon hade bl a en riktigt mustigt grå höna och en jättevacker djupröd tupp - och de värper bra, härdiga mot kyla vintertid, lagom stora, och ruvvilliga. En väldigt bra allround-ras egentligen :)

Jotack, på mina SJU lohman-kycklingar ser det ut att bli EN höna :angel:
[/IMG]

Äsch vad trist! Hur gamla är de? Jag verkar ha två eller tre tuppar på mina elva kycklingar och har ångest över det redan... gillar inte att slakta men inte så mycket annat att göra om man inte blir av med dem på annat sätt. Jag har redan två vuxna tuppar som jag inte vill göra mig av med och planerar att spara en silver-tupp... tre får räcka.

Mina är 7 veckor nu...

Höna:
h_na1.jpg

Tupp:
tupp1.jpg

Chillar lite med nyfiken "adoptivmorsa" som inte riktigt vill släppa taget...
grupp1.jpg

Hej alla!
Jag har en fråga...

I vintras kläckte en bakant fram kycklingar åt mig från mina egna ägg, det är mestadels australorphöns och en Brahmatupp.

Det blev två tuppar och två hönor. Tre av dem är kolsvarta, hönorna med svaga ljusa strimmor på halsen men det blev en kritvit tupp trots att hönorna är kolsvarta samt en mörkgrå och tuppen var mörk med ljusare krage. Lite intressant, hur kunde den bli helvit då föräldrarna är så mörka?

Sedan har vi sorgebarnet, den kolsvarta tuppen får inga täckfjädrar! Först tänkte jag att den var missbildad på något vis, men tycker den ser okej ut i övrigt!
Den ser ut som en stor silkeshöna! Bara dun på hela tuppen förutom vingarna som har smala stripiga försök till vingpennor. Den kan ta sig upp på sovpinne men förmodligen genom att först hoppa upp på taket på redet och sedan vidare.
Hönorna flyger fram som tusan men den här har ju ingen lyftkraft alls!

Så nästa fråga...

Direkt efter att jag fått hem de här la sig en av mina gamla hönor på ägg. Så jag fick en kull med fem exakt likadana kycklingar som ur kläckaren! En kritvit resten svarta!

Men där är en av de svarta "normal" med fina täckfjädrar nu, men alla de andra ser helmysko ut! De har fina fjädrar på vingarna men är "nakna " på kroppen.
Jag Googlade och såg att Brahma kan vara fula som småttingar!?
Kan den "fina" ha ärvt mer av australorpen och de "fula" nakna vara mer Brahma?
Det stämmer inte med benbefjädringen heller, de fula har inga fjös eller "byxor" och är inte större än den fina med fjäderdräkt.

Den befjädrade flyger upp men mamman på pinnen och de nakna kurar ihop sig i ett rede på natten.

Nu hoppas jag att de är normala och kommer få fjädrar och slippa frysa i vinter!! :)

Som jag förstått det när jag läst på om färger hos hedemorahönsen(men det gäller ju höns i övrigt) så är svart dominant över alla andra färger. Det finns tydligen en dominant vit mutation men den finns bara hos vissa raser, bl a Leghorn. "Vanlig" vit färg är recessiv mot alla andra färger så den dyker bara upp om det inte finns några andra anlag och det kan ju vara så att tuppen och hönan som var mamma till den vita tuppen bara hade ett anlag var för svart(som den vita tuppen inte fick) och i övrigt inga andra anlag än vitt. Om jag har fel får någon mer kunnig rätta mig!

Åh, så trevligt det är att vara hönsägare! Småpysslet med att göra rent, se till att de har vatten och mat och så förstås njutningen att se hur de går runt i trädgården och har det gott. Enda problemet är väl att man aldrig får vara ifred... :D

knhns.jpg

Riktiga knähöns har de blivit även om de mest vill kolla om jag har något gott att bjuda på.

Ja, jag trodde verkligen inte att de skulle bli så tama så fort! Men jag antar att det är fördelen med att köpa kycklingar-ungdjur. De här var 8 veckor när jag fick dem utom tuppen som var någon vecka äldre.

*KL*

jag har fatt mina forsta tva agg! vet inte sakert om dem ar fran tva honor eller en, (kollade inte igar, hade jobbat natt och var allmant groggy hela dagen/ sov hela dagen vaknade nar dem skulle ga och lagga sig :o)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar