Sv: Hönstråden 2012
Hej alla!
Jag har en fråga...
I vintras kläckte en bakant fram kycklingar åt mig från mina egna ägg, det är mestadels australorphöns och en Brahmatupp.
Det blev två tuppar och två hönor. Tre av dem är kolsvarta, hönorna med svaga ljusa strimmor på halsen men det blev en kritvit tupp trots att hönorna är kolsvarta samt en mörkgrå och tuppen var mörk med ljusare krage. Lite intressant, hur kunde den bli helvit då föräldrarna är så mörka?
Sedan har vi sorgebarnet, den kolsvarta tuppen får inga täckfjädrar! Först tänkte jag att den var missbildad på något vis, men tycker den ser okej ut i övrigt!
Den ser ut som en stor silkeshöna! Bara dun på hela tuppen förutom vingarna som har smala stripiga försök till vingpennor. Den kan ta sig upp på sovpinne men förmodligen genom att först hoppa upp på taket på redet och sedan vidare.
Hönorna flyger fram som tusan men den här har ju ingen lyftkraft alls!
Så nästa fråga...
Direkt efter att jag fått hem de här la sig en av mina gamla hönor på ägg. Så jag fick en kull med fem exakt likadana kycklingar som ur kläckaren! En kritvit resten svarta!
Men där är en av de svarta "normal" med fina täckfjädrar nu, men alla de andra ser helmysko ut! De har fina fjädrar på vingarna men är "nakna " på kroppen.
Jag Googlade och såg att Brahma kan vara fula som småttingar!?
Kan den "fina" ha ärvt mer av australorpen och de "fula" nakna vara mer Brahma?
Det stämmer inte med benbefjädringen heller, de fula har inga fjös eller "byxor" och är inte större än den fina med fjäderdräkt.
Den befjädrade flyger upp men mamman på pinnen och de nakna kurar ihop sig i ett rede på natten.
Nu hoppas jag att de är normala och kommer få fjädrar och slippa frysa i vinter!!