Hönsfrågor.

Narcissa

Trådstartare
Jag har läst lite andra trådar om höns men jag har ändå några frågor.

1. Var kan man köpa stackars burhöns och ge dem ett liv i mer frihet?

2. Jag kommer aldrig att klara av att avliva en höna. Vart kan man vända sig då?

3. Är det stor risk att de flyger iväg från trädgården?

4. Hur får man in dem i hönshuset på natten? ;)

Jag kommer givetvis att läsa på om detta med höns men är det någon som kan svara så blir jag glad. :D

Sv: Hönsfrågor.

Hur stor trädgård är det du har? Inhägnad? Bor på landet?

Jag tror inte det är så stor risk att hönsen försvinner på eget bevåg, min erfarenhet säger att de brukar hålla till ganska nära hönshuset. Däremot finns det ju en ganska stor risk att de blir tagna av rovdjur om de går lösa hur som helst, jag personligen skulle inte släppa ut dom utan uppsikt.

Att få in de i hönshuset igen tror jag inte är så svårt, det brukar väl finnas de som helst sover utomhus men majoriteten brukar vilja sova inne. Ibland kan det krävas att man lockar på dom, ibland får man kanske fösa.. Men våra höns var relativt lätta att få in i hönshuset på natten.

De andra frågorna kan jag inte svara på, men finns kanske någon annan som vet.

Lycka till med hönseriet :)

Tack för svaret!
Jag har precis köpt ett hus på landet och en av byggnaderna passar utmärkt till hönshus. :)
Jag kommer nog att ha en inhägnad rastgård till dem eftersom jag har hundar och räven såg jag senast idag.

Du kanske kan köpa från något hönseri.Själv köpte jag mina 4, 5v Lohman brun kycklingar från ett "företag" som föder upp kycklingar och broilers till slakt mm. Det var förövrigt ett förfärligt ställe :cry:
Men nu har mina 4 kycklingar blivit vackra hönor som nyss börjat värpa :)

Ang avlivning så har jag det förspänt, gift med en jägare. Du har säkert någon jägare i närheten som kan hjälpa dig när den dagen kommer.

Höns är hemmakära och de går inte långt från det trygga hönshuset. Men endel är ganska bra på att flyga ;)

Här går de in när det börjar skymma på kvällen och sätter sig på sina pinnar. Om inte annat så räcker det att jag ropar på dem så kommer de på stört :D

Höns är så personliga och grejar man mycket med dem så blir de otroligt tama, på gott & ont.Mina är kanske för tama, de ska med i bilen, sitter och väntar på trappan att jag ska komma ut och kela med dem, sitter i knät mm.

En av hönorna har en kvällsritual, hon ska "gnugga" sin kind mot min :laugh:
Nackdelen med höns är att man bara vill ha fler. Skulle själv bara ha 4 + 1 tupp, nu är jag uppe i 12st och det lär bli fler om de ruvar fram kycklingar nästa år.

Lycka till med dina höns.

1. Från ett hönseri. En del säljer/ger bort höns som "värpt färdigt".

2. Till samma ställen/personer som avlivar andra djur. Dvs grannar, kompisar, jägare eller vet. Eller andra hönsägare. Att avliva en höna är ingen stor sak.

3. Nej, men dom kan driva omkring i närheten. Så har du en trafikerad väg nära trädgården, så är risken stor att dom går ut på den.
Vill du hindra hönsen från att flyga blir det till att klippa vingfjädrar, men då tar man samtidigt bort en del av deras möjligheter.

4. Som andra skrivit, så knallar dom vanligen in själva. Ger man dom inte mat ute, så går dom in för att fylla krävan inför natten.

En reflektion. Utrangerade värphöns har mycket lite av dom naturliga beteendena, eftersom dom i sitt liv aldrig haft möjlighet att odla dom. Efter en tid brukar det "lossna", men i början bör man vara medveten om detta.
Komplettera med en eller ett par tuppar!

Risken för rovdjur ska inte hindra hönsen från att gå ute. Detta är min uppfattning. Man får räkna med att en eller annan höna kan sluta som mat till räv eller hök. Det tillhör s a s livet.

LIA

Risken för rovdjur ska inte hindra hönsen från att gå ute. Detta är min uppfattning. Man får räkna med att en eller annan höna kan sluta som mat till räv eller hök. Det tillhör s a s livet.

Fast lite uppsikt tycker jag att man ska ha. Hos oss så rök mer än hälften av våra höns när räven var framme. Kan man ha hönsen ute fritt så är det toppen, men att riskera deras liv mer än nödvändigt känns onödigt.

Tar mig friheten att ställa en fråga, hur långt och högt kan en höna flyga egentligen? Vi har haft höns, som kunnat flyga, dock väldigt lågt och bara max fyra meter. Men det finns höns som flyger bra mycket längre?

Till TS: Ett litet tips är att ha något slags tak över rastgården, så diverse rovfåglar inte kan komma in och ta hönsen.

Ingen aning. Köpte av grannen då det begav sig, men fråga närmsta hönseri antar jag?
2. Jag kommer aldrig att klara av att avliva en höna. Vart kan man vända sig då?
Grannbonde?
3. Är det stor risk att de flyger iväg från trädgården?
nej, de vi hade höll sig gärna hemavid på gårdsplanen.
4. Hur får man in dem i hönshuset på natten?
Jag la in mat och föste helt sonika in dem

Däremot märkte jag att höns födda i burar inte var så lämpade för varandra. De var oftare stygga mot andra hönör än de som varit frigående hela livet.

Lycka till

Fast lite uppsikt tycker jag att man ska ha. Hos oss så rök mer än hälften av våra höns när räven var framme. Kan man ha hönsen ute fritt så är det toppen, men att riskera deras liv mer än nödvändigt känns onödigt.

Tar mig friheten att ställa en fråga, hur långt och högt kan en höna flyga egentligen? Vi har haft höns, som kunnat flyga, dock väldigt lågt och bara max fyra meter. Men det finns höns som flyger bra mycket längre?

Till TS: Ett litet tips är att ha något slags tak över rastgården, så diverse rovfåglar inte kan komma in och ta hönsen.
Självklart ska man hålla så mycket uppsikt man kan, inom rimliga gränser. Ta en promenad runt gården ett par gånger under dagen, gärna ha en lös gårdshund, vara observant på ändrat beteende hos hönsen. Om t ex duvhöken är framme, försvinner våra höns in under buskage etc och det blir totallugnt. Då gäller det att sticka ut som blixten och kolla av om höken klippt ett djur. Man har kanske en halvminut på sig att rädda den hönan.

Hur långt vet jag inte, eftersom dom sällan flyger på den ledden. Runt 15 m är nog det längsta jag sett. På höjden är det 3,5 m som gäller, upp till ett loftfönster. Det skiljer sig antagligen mellan raser.

Helt klart ska man ha tak över hönsgården, gärna kraftigt nät. Annars är hönsen helt chanslösa för höken.

LIA

Tack för era svar!

Jag har ett uthus som ska bli till hönshus och där det är rätt lätt att näta in en liten utegård till dem så att de är skyddade mot rovdjuren.

Var hittar man olika hönserier?

Vi köpte 10 st från ett hönseri. Dom var i förfärligt skick. Många av dessa fabrikshöns kräver enormt lång rehablitering när man tar dom. Våra kunde inte sitta på pinne, knappt gå pga enormt långa klor, dom vågade nästan inte röra sig på golvet, dom visste inte vad ett rede var, dom vågade inte gå ut. Dom var så fruktansvärt mager och hade bajs på varenda millimeter av kroppen :(

Med andra ord: dom packade sig tät tätt på varandra i ett hörn de första veckorna. För så bodde dom ju i fabriken. Sen är många av sådana höns sk broilerhöns som är enormt snabbväxande, villket tär på deras kroppar. Sedan är det dock inte ovanligt en del dör av chock och stress från början. Magproblem är också vanligt. Våra blev enormt kass i magen. Och fick medicineras.

Men tiden gick och vi tränade våra hönor att sitta på pinne (lyfte upp dom varje dag och tränade), till slut var dom pinntränad. Det tog enormt med tid att rehablitera, och det enda dom aldrig lyckades med var att hoppa upp i reden. Men det löste vi genom att ställa en låda på högkant på golvet. Annars värpte dom överallt i hela hönshuset.

De första månaden fick dom inte gå ut, en sak i taget tog vi. När dom väl fick gå ut så löste det sig automatiskt...vi tvingade dom inte att gå ut genom luckan, utan min fd stallägare skulle bara flytta en höna när hon städade, luckan var öppen, och vipps hoppade den ut genom luckan av sig själv...sen följde de andra bara med.

Dom blev sååå fina våra hönor, men det tog tid och energi med rehabliteringen, men kul var det. Dom var ca 1 år när vi köpte dom, för då var dom slut enligt hönserifabriken. Sista hönan blev ca 10 år. Så himla kul.

Jag har ett uthus som ska bli till hönshus och där det är rätt lätt att näta in en liten utegård till dem så att de är skyddade mot rovdjuren.
Det är nog inte riktigt så lätt. ;)
Ska du ha en hönsgård som verkligen skyddar mot rovdjur, så ska du dels använda kraftigt hönsnät som håller mot en tuggande räv och dels klara mekaniska påfrestningar. Gäller också ramverket.

Du måste också tänka på att rävar är duktiga grävare. En lösning är att gräva ner en del av nätet ett par dm under markytan plus vinkla det utåt från hönsgården räknat.

Ang hönserier, har du provat att Googla?

LIA

Det har jag redan tänkt på.
Jag är rätt van vid vilda djur och deras uppfinningsrikedom. :)
Jag menade att jag inte behöver bygga något nytt utan det finns möjligheter att fixa med huset som redan finns.

När man får köpa hönserihöns, tänker då på dom som finns för konsumtionsägg-läggning, så har dom värpt i en eller möjligtvis två perioder. Detta ska motsvara två "somrars" äggproduktion, men man lurar och tvingar hönsen att värpa mycket mer än så.
För hönserierna gäller att krama ur så många ägg som möjligt per fodermängd och per tid.

Svar på din fråga är att dom kan värpa ägg under den tid dom kan ha kvar att leva. Men produktionen går ner kraftigt, jämfört med dom första perioderna. Den klingar också av så efter 2-3 år får man bara några få ägg/säsong. Om hönan blir 8-10 år så får man inga ägg alls de sista åren. Enligt grannar som köper fabrikshöns!

Du kan alltså räkna med att fabrikshönorna inte värper alls i början sedan du fått hem dom. Dels är det normalt att hönor "kommer av sig" vid miljöförändringar och då tar det ett par tre veckor innan äggproduktionen sätter igång igen. Men man måste också räkna in att säljaren tar ut mesta möjliga ur hönan innan den säljs, och därför går den troligen in i en viloperiod/ruggar innan den så småningom börjar om att värpa igen.

Ytterligare en faktor är att hönan p g av överutnyttjande och eländigt liv i hönseriet kan vara slutkörd på alla möjliga sätt, exempelvis som Mynta beskriver, och därför aldrig blir normal vad gäller äggläggning.

LIA

Är de hönsen helt slut eller värper de fortfarande ägg när de kommer hem till en själv?

De som jag har tagit över tidigare har värpt bra i många år efter att de kommit från hönseriet. Däremot behöver de ofta lång tid för att äta upp sig, rugga ordenligt samt lära sig vara "vanliga höns".

Nu kläcker jag fram egna kycklingar och köper bara in djur om jag vill ha in nytt blod i en rasgrupp, så hönserihöns tar jag inte längre.

Våra hönserihöns värpte som sjutton när dom kom hem till oss...och det redan från början. Dom värpte så mycket att vi gav bort ägg till alla vi kände till slut. Den höna som blev 10 år värpte på sin ålderdom 1 ägg om dagen tills hon dog :)

Kl

Men vad anser ni.
Ska jag köpa 4 hönserihöns och rädda dessa fyra iaf eller ska jag köpa från en hönshandlare i närheten? Det positiva med hönshandlaren är ju att han kan köpa tillbaka hönsen sas. Men jag känner ju att jag vill kunna rädda några stackare från det liv de lever. :(

Du har ju redan bestämt dig ;)...Du ska köpa höns från fabrik..läs igen vad du skrivit :)

Du får fundera på arbetsinsatsen. Hur mycket tid är du beredd att lägga på hönsen varje dag? Hur bra vill du att de blir?

Jag hade hellre köpt höns av en annorlunda och ovanlig lantras, där jag kan göra någonting för avelsarbetet och rasens fortlevnad.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 143
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar