Hona som inte löper.

Tassetass

Trådstartare
För några veckor sen slutade jag ge min katt p-piller. Detta för att hon ska löpa en gång och sen få bli kastrerad. Vet inte varifrån jag fått det, men jag fick i alla fall för mig att de helst ska löpa en gång innan man kastrerar för att inte riskera att hamna mitt i ett löp, liksom.

Grejen är den, att hon löper inte! Om hon gör det, så gör hon det oooooerhört tyst. :crazy:

Hon pratar ju jämt, men det är det vanliga jiddret och inte kåtskriken. Kelig är hon precis som vanligt, men det är inte alls nåt att hon lägger upp sig eller beter sig som en rallarkatt.

Utifrån mina erfarenheter av katter på p-piller är att de i regel är snabba som satan att börja löpa igen om man missar ett piller, men nu har det säkert gått 3-4 veckor.

Hon fick ju p-piller på katthemmet och jag fortsatte när jag fick hem henne, så katthemmet är inte till någon hjälp där. Det jag funderade över är att hon iakttogs ju under ungefär ett halvår innan en snäll dam fångade in henne och lämnade in henne till katthemmet, och då hade katthemmet frågat om hon hade ungar. Kvinnan hade dock aldrig sett Isola med ungar, hon hade alltid varit själv.

Detta får mig då att fundera... Kan kattfan vara steril? Kastrerad är hon inte, men visst händer det att katter är sterila? Hon är troligtvis ganska inavlad, krokbent och skelögd som hon är, men om det har nåt med saken att göra vet jag inte.

Grejen är ju den... Att om hon inte börjar löpa, vad är då poängen med att kastrera henne?

Vad tror ni?

/Jenny

Sv: Hona som inte löper.

Tillägg: Grejen är ju att jag inte vill lägga henne under kniven om jag inte måste, en operation är ju alltid en risk. Så om det finns några faror med att inte kastrera henne vill jag ju inte göra det.

Jag hade inte släppt pillren utan kastrerat direkt!

Det finns inga som helst hälsofördelar med att ha dem fertila eller på piller, bara tvärtom. Det finns ingen anledning att vänta på löp innan du kastrerar heller. Visst kan katter vara infertila, men troligare är att hon väntar på våren... När hon väl drar igång med löp kan de ju komma varannan vecka om det vill sig illa, och då är det jobbigt att planera in en kastrering.

Hur ofta de löper är ju helt individuellt. Min fröken löper var tredje vecka under "högsäsong" och var sjunde-nionde under "lågsäsong".

Tack för svaret!

Vad finns det för risker med att ha dem fertila?

Planen är att kastrera henne i mitten av mars då jag har 10 dagar ledigt från jobbet (vadå hönsmamma? :angel: ), har hon inte löpt då blir jag förvånad. :crazy:

Livmoderinflammation är en stor risk om honan löper tom många gånger. (Förutom att själva löpet sliter väldigt hårt på katterna, ofta varken äter eller sover de under en veckas tid, och löper de då ofta tappar de all kondition).

Livmoderinflammation är mycket allvarligt och i vissa fall dödligt. Man kan behandla det om det upptäcks väldigt tidigt, men ofta blir resultatet akutkastrering på en mycket sjuk katt, men stora risker som följd.

*tittar fundersamt på mat-kel-och sovmonstret nummer ett som ligger här bredvid med tassen över ansiktet*

Du har övertygat mig! Tills dess att jag kastrerar henne kanske jag bara ska tacka min lyckliga stjärna över att jag slipper högljudda löp. :D

kl
Det spelar inte så vansinnigt stor roll om katten löper eller ej när man kastrerar, men om man KAN undvika det är det ju bra då blodgenomströmingen i livmodern är större med större risk för blödning.
Dock är risken inte så mkt större att du behöver bekymra dig i ett sånt här läge, många kastrerar ju katterna när deär dräktiga (dåde inte vill ha ungar) och det brukar ju gå bra trots att blodgenomströmingen är ännu större då.

Liknande trådar

Katthälsa Detta är långt men hoppas att någon orkar läsa. Jag vill gärna ha lite goda råd av er kattälskare. Själv har jag haft många katter i...
Svar
2
· Visningar
2 372
Senast: lis
·
S
Övr. Katt Nu behöver jag lite råd och tips. Många frågor;) Här är bakgrunden: Vi bor på en gård med våra hästar, vår hund och har tidigare...
Svar
7
· Visningar
1 421
Senast: sydney
·
Katthälsa I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen...
Svar
13
· Visningar
1 690
Senast: Yrja
·
D
Övr. Katt Hej, är lite halv lycklig och bara måste berätta min historia. Jag har en kattmamma som har ungar på två veckor. Hon har fått sitt...
Svar
5
· Visningar
2 860
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama