Hon "trampar ner mig" när hon blir rädd

R

rosapantern

Hon \"trampar ner mig\" när hon blir rädd

hur gör ja för att mitt sto inte ska "trampa ner mig" :mad: när hon blir lite nervös?? :crazy: i vanliga fall är hon mycket lydig å så :D..går lös på bra avstånd efter en å så..stanar när ja stannar..backar när ja backar å allt det dära..men kommer man till något läskit :((bom på marken, dike mm) så blir det problem...fortfarande vågar hon följa med trots att hon är lös..(hon kan ju välja att sticka därefrån om hon har lust)..men hon går så otråligt nära att hon "trampar ner mig" :mad:..antar att det ä för å "få beskydd" inför det farliga eller något sådant att hon vill gå så nära..
men hur får ja bort det :crazy: känns inte särskillt säkert att ha henne så nära....å det borde ju vara möjligt å få bort då hon ä så duktig i vanliga fall....

(när ja tränar henne lös ä vi alltid på inhängnat område :))
 
Re: Hon \"trampar ner mig\" när hon blir rädd

Min lilla dam kan också vara väldigt nära att springa på mig när hon blir nervös. Då jag går med henne (jag går framför henne) försöker jag först och främst se till så att det är ett lagom avstånd mellan mig och henne. Hon ska kunna ta något skutt framåt utan att nudda mig. Då jag märker att hon börjar bli nervös för något brukar jag stäcka ut armarna lite åt sidorna för att först och främst tydligt markera att här går minsann jag så håll dig borta, få henne mer uppmärksammad på mig (nu gör hon något med armarna... vad är det?) och dessutom så blir det lättare att snabbt korrigera henne (få henne att öka avståndet fram till mig).

Så gör jag och det brukar fungera bra! :)


/Snorpan
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 537
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 678
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 059
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp