hon slänger sig i transporten så den nästan välter

TheHunted

Trådstartare
Har problem med mitt sto...
hon är 14 år och maxad dponny, connemara

Hon går snäll in i transporten, är extremt transport van har åkt nästan 2 gånger i veckan. Hon har altid haft lite dålig balans i transporten men inget farligt...

Hon har varit halt nu så hon har inte åkt på ett tag, första gången it ransporten så gick det bra, andra gången lyckades hon fasna med hoven under en trä mella väg (Ska tydligen vara omöjligt)

vi stannade och fixade loss benet och det var inget mer med det.
förutom att hela mellan väggen är nu mera böjd.

Nu när vi kör så, så fort vi stänger transporten så värkligen ställer hon sig och kastar in i ytter vägen av transporten så den är nästan på väg att ställa sig på ett hjul:eek: Bytte sida på hennes sist och det fungerade på dit vägen men på hem vägen hade hon både dragit sönder svansremma på sitt täcke och tagit sönder bakbommen metalen var helt böjd och den låg på marken!:eek:

det är en vanlig värmlansvägn vi har där bakbommen är delad ( man sätter fast den i mellan väggen liksom...)

Vi har provat att lämna luckan öppen och att ha hö nät i, men det funkar inte...

Har någon förslag??

Sv: hon slänger sig i transporten så den nästan välter

Har ni provat att köra henne brett? Hon kanske känner att hon inte kan parera ordentligt i kurvor osv?

Har inte provat det, men där har vi 2 roblem 1 att hon har dålig balans och min farsa tror att hon kommer trilla omkull då och 2 då kan vi inte ha någon bom bak...då man behöver mellan väggen för att säätta upp bommarna...

Jag tror problemet är att hon vill åka väldigt brett. Tar ni bort mellanväggen så kan hon ju spreta med benen hur mycket hon vill. När hon står med mellanvägg får hon ju stå smalt med benen, hon får därmed ingen balans och måste häva sig mot väggen för att ta stöd. Det brukar bli mot ytterväggen eftersom mellanväggen inte är lika stadig. Ni kan väl ta en lite provtur och se hur hon reagerar.
På min pålle fungerade det direkt, hon stod som ett ljus när mellanväggen försvann.

jo, det är smart ska prova, me honn lutar sig inte mot väggarna hon tar satts och slänger sig in i väggen gjorde det förra vecka innan vi han stänga:crazy:

Din häst är med största säkerhet rädd i transporten. Rädd för att fastna igen, rädd för att det ska bli obehagligt.

Skaffa en helbom bak, så ni kan prova att köra utan mellanvägg. En häst tar aldrig/mycket sällan stöd av väggarna, utan vill kunna ställa sig lämpligt för att parera krängningarna i transporten med hjälp av sina fyra ben.

Hästar som åker brett ställer sig ofta diagonalt, med fram- och bakben brett isär. Då känner de sig trygga.

Prova att köra hästen så här ett par gånger, kanske gör det skillnad. Se bara till att binda så hästen inte kommer över bommen om den fortfarande får panik.

Har en likadan häst själv. Ramlar omkull kastar sig, Lutar sig mot väggen, får panik med mellanvägg i. ( Även om den ej är hel nertill )Med mellanväggen ur står hon stadigt som en klippa. Kan balansera mycket bättre med benen brett Detta beteende började plötsligt efter att ha åkt bra med mellanvägg i flera år gick det inte längre, Inget hade hänt.
Finns hel bom att köpa. Jag tror även Värmlandsvagnen har en något längre bom som gör att du kan vika ut mellanväggen en bit i bak, så det blir lite bredare. Kan räcka med ett par dm extra för att bredda bakbenen.
Provkör får du se, kommer säkert göra susen!

Prova först och främst en annan transport. Värmlandsvagnen är inte alltid positiva upplevelser för hästar. Sedan kan nu fundera ut om hon behöver stå bredare och sådär.

Hon har varit halt nu så hon har inte åkt på ett tag, första gången it ransporten så gick det bra, andra gången lyckades hon fasna med hoven under en trä mella väg (Ska tydligen vara omöjligt)

Det är inte omöjligt har också en häst som lyckats med att fastna med hoven under mellanvägen, sedan dess fungerar det bara att köra med mellanväggen åt sidan så att han kan stå brett med bakbenen.

Så det enda du kan göra är att prova att köra brett istället för det brukar fungera. ;)

Och tänka på att alltid köra extremt lugnt och försiktigt med en sådan häst så att den blir lugn och trygg med att åka i transporten igen.

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 469
Senast: MJLee
·
Hästhantering Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel! Jag åkte i måndags till kliniken med min häst. Hyrde ett släp, en lite lättare...
Svar
5
· Visningar
1 148
Senast: Taxilock
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV