Hon käkar upp hängbjörkarna!

cristobal

Trådstartare
Idag då jag var uppe hos hästarna gick mitt sto under en hängbjörk och som en riktig giraff gick hon och norpade åt sig av löven där. Kollade de andra björkarna, och visst, hon hade ätit upp de hängande grenarna där också.
Är detta ett tecken på att betet ger för litet?
Problemet är att vår andra häst är så lättfödd att jag inte vill släppa dem på den andra hagen, tänkte vänta tills den är mindre fet.
Kan det vara denna kyla som gör att hon vill ha i sig mer?
Hagen de går i är väl ca 200x200 meter.
Har ridit mer hårt än vanligt senaste veckan.

Sv: Hon käkar upp hängbjörkarna!

Löv ingår i en normal betesföda. Du har väl sett hur fint kor och hästar tuktar lövträden i betesmarker? HH

Min norpar gärna åt sig björk, hallon och lönn, när vi kommer i närheten av det. jag tror endast att de gillar det.
När vi släpper in korna i nya hagar är de första de tar löv innan gräset, så det är nog bara aptitligt.

kankse bara tkr det är gott ? brukade slänga in björkkvistar i min hästs hage när an gick i sjukhage så han hade lite att pyssla med om hösilaget tog slut :) och han åt upp dom så tror nog de kan tycka att det är gott med björk :)

Just björken är söt så många hästar tycker att björksockret är väldigt gott. Mina äter med glädje upp all bark på våren när saven som innehåller det söta är på väg upp i trädet.

Ja det blir väldigt fina rumsligheter under träden, med det nedbetade gräset som en pastoral bild då jag går upp mot hagen.
Tack från nojiga C

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 231
Senast: zarmino
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka